Egy évszázada dobták piacra a Chanel N°5 parfümöt

2021. március 23.
Századik születésnapját ünnepli a földkerekség egyik leghíresebb parfümje.

Széleskörű ünnepléssel telik a világ leghíresebb parfümjének 100. születésnapja a Chanel-házon belül. Pörgős, izgalmas videó készült az illat sokszínű múltjának kiemelkedő pillanataival, Instagramos aktivitások, elegáns, mégis játékos gif, játékos puzzle némi extra, szókereső aktivitásként és persze specifikus, online médiás hashtagek (#N5, #CHANELFRAGRANCE, #100YEARSOFCELEBRITY) lengik körbe a különleges dátumot. Bár a puzzle élvezetéhez kell némi aktív angol szókincs (a N°5-ra jellemző, az illatot leginkább kifejező öt szót kell ugyanis benne keresnünk), a YouTube-videót már jóval szélesebb körben élvezhetjük.

Mitől és hogy aratott ekkora sikert?

Az 1921-es születésű illatot Gabrielle Chanelnek köszönhetjük, aki a parfüm létrehozásával egy igazi sikertörténetet is útjára indított. „Coco” 1920-ben bízta meg a francia–orosz Ernest Beaux parfümőr-kémikust azzal, hogy alkossa meg azt a parfümöt, ami a legjobban visszaadja a nő illatát. Akkoriban a nők által használt kölniket két kategóriába sorolták: a tiszteletreméltó nők és a laza erkölcsű nők által viselt illatok között tettek különbséget. Előbbiek virágillatot, utóbbiak állati jegyeket is tartalmazó pacsuliakat viseltek. Coco Chanel ezek alól a merev keretek alól akarta egy új, modern illattal felszabadítani a nőket.

A kémikus hónapokon keresztül dolgozott a szintetikus illaton, ami nyolcvanféle összetevőből (úgy mint narancs, ilang-ilang, bergamott, citrom, jázmin, gyöngyvirág, rózsa, borostyán, szantálfa, pacsuli, pézsma, vanília, okamoss, vetiver) épült fel, és már tartalmazott aldehidet is. Ha hinni lehet a pletykáknak, az aldehid szerves vegyülete egy asszisztens figyelmetlenségének köszönhetően került bele az elegybe, aminek köszönhetően megszületett az ikonikus illat.

Chanel parfüm

Coco kedvenc száma, az 5-ös után kapta a Chanel N°5 nevet a parfüm, ami rövid időn belül hatalmas sikert aratott, az illat első arca maga Coco Chanel lett, akivel egy hirdetés is megjelent a Harper’s Bazaar hasábjain 1937-ben.

A divat után a szépségipar

A szokásokkal és a konvenciókkal egyaránt nagy lelkesedéssel és buzgalommal leszámoló, a csábításra nagy hangsúlyt fektető Coco a divat után az illatok terén is nagyot alkotott. Első parfümje tényleg összhangban állt úttörő terveivel, egyszerű, de nagyon jól átgondolt illat, amely összetételében forradalmi. Az évtizedek alatt számos hírességet is levett a lábáról. Az illathoz kötődő egyik legközismertebb történet, hogy Marilyn Monroe pizsama helyett viselte, mondván éjjel nem hord mást, csupán pár cseppet a kedvenc N°5 parfümjéből, de a parfüm a pop art ikon Andy Warhol alkotásaiban is visszaköszönt.

Globális szinten tartolt, és szinte kulturális jelenség, státuszszimbólum lett. A nagy pillanatai közé tartozott többek között, hogy az első illatként vonult be a történelembe, amelyet tévéreklámban hirdettek.

Olyan vizuális mestereket inspirált, mint Helmut Newton, Irving Penn, Ridley Scott, Jean-Paul Goude vagy Baz Luhrmann, de a N°5 múzsái, és arcai terén is egészen lenyűgöző a névsor. Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, mostanában pedig Marion Cotillard mosolyog le ránk nagykövetként a N°5 plakátokról.

 

 

Forrás: Vogue Fotó: Getty Images

Olvasd el ezt is!