„Hihetetlen volt látni, mekkora érdekszövetségek és mennyi stresszfaktor van egy divathetes backstage-ben” – interjú Páll Adrienn sminkessel

2021. december 10.
Páll Adrienn mestersminkes sok-sok éve jelentkezik nálunk bennfentes szépségposztokkal és látványos sminkinspirációkkal. Mélyinterjúnkban Adriennt a kanadai sminkes évekről, magyar sztárügyfelekről, a pálya nehézségeiről, a kitartásról és a jövőről kérdeztük.

Honnan ered a kötődésed a szépségápoláshoz?  

Az én anyukám mindig csinosan öltözködő, magára sokat adó karakter volt az életemben. Körömlakk, magas sarkú cipő, hetente járt fodrászhoz, és nagyon ízlésesen választott színeket. Kamaszkoromban már nagyon érdekelt a divat, a smink. Jómódú környéken nőttem fel, így hozzáférhettem olyan magazinokhoz és portékákhoz, amikről a szocializmus idején a legtöbben csak álmodhattak. Elza barátnőm anyukájánál már akkor volt például Dior pirosító és rúzs, amit használhattunk is. Imádtam rajzolni, festeni, egyértelmű volt, hogy valamilyen kreatív pálya jön szóba számomra. De ez a sminkes dolog valahogy elérhetetlen volt az akkori Magyarországon.

alkalmi-smink-pall-adrienn

Hogy jött mégis a képbe?

Amikor 24 évesen kimentem Kanadába a bátyám után, ott láttam, hogy egyáltalán létezik ilyen szakma, és egyébként nagyon megbecsült is. Addig mindez csak egy álom volt, de nem láttam az utat hozzá. Ráadásul olyan iskolák voltak, ahol nem volt semmi „rizsa” az oktatásban; csak olyan dolgokat tanultunk, aminek volt haszna és érdekelt. Színtan, formaismeret, kreatív smink, styling, hajstyling. Ez volt a torontói The School of Makeup Art. 3 jó nevű iskola volt a városban, és a tanfolyamok végén, mint a fejvadászok, a nagy kozmetikai cégek felhívták az iskolák titkárságait, és lekérték, hogy a mostani végzősök közül kiket ajánlanának munkára.

Így jött az első munkáid?

Igen, engem is kiajánlottak, és rögtön vittek is.

Innen már nem volt megállás?
Nem… 1996-ban végeztem az iskolában, majd először a Trucco Cosmeticshoz kerültem, ahol egy óriási hajszalon sminkese lettem. De az igazi célom, az álmom a MAC volt. Eszméletlenül „coolak” voltak a makeup artist lányok, ahogy ki voltak festve. Az egyik punk volt lila hajjal, a másik egy gothic beauty, a harmadik egy transzvesztita, a negyedik egy porcelán szépség, és akkor még a hihetetlen mennyiségű, és irtó menő csomagolású termékekről nem is beszéltem. Végül bekerültem, mégpedig a legforgalmasabb üzletbe, ami egy bevásárlóközpont legnagyobb eladópultú MAC standja volt. 13-an voltunk egyszerre műszakban.

Nagy menet volt bekerülni?

Igen, de én olyan voltam, mint egy pióca, de szó szerint. Azt mondtam, hogy egy életem, egy halálom, én ezt tolom, hetente végighívtam az összes torontói MAC boltot, hogy van-e felvétel, és egy éven keresztül mindig azt mondták, hogy nincs. Mindig nevettek, mert én voltam a kelet-európai akcentusú, nagyon lelkes érdeklődő. Mikor mondtam, hogy »Hi« a telefonban, akkor már mondták a nevem, és mindig mondták, hogy „bad news”. Egy év után egyszer csak azt mondták, hogy „good news”. Ennyire akartam.

Milyen érzés volt?

Amikor behívtak interjúra, és azt mondták, hogy bent vagyok, na az volt az első „jézusmária”-érzés. A második az, amikor egy fotós mellett dolgoztam, és az első általam sminkelt plakát kikerült az utcákra. Amikor az első publikált munkámat megláttam, konkrétan elsírtam magam.

Nagyon megvetetted kint a lábad. Rengeteg munkád volt, sőt állampolgár is lettél.

Igen, megtaláltak egyéb freelance munkák is. Esküvői szezonban minden hétvégén menyasszonyokat sminkeltem, és közben elkezdtem építeni a portfóliómat. A sminkes pálya kezdetén nagyon kevés volt a bevételem, sokszor anyagárban dolgoztam, csak hogy megismerhessenek, 2.-3. műszakban pedig felszolgáltam, és így kerestem meg a másik felét a megélhetésemnek. Végül 2000-ben megkaptam az állampolgárságot is, de az élet hazahozott mégis.

Itthon hol startoltál?

Amikor hazajöttem, felhívtam Egyedi Anikót, az Estée Lauder vezérigazgatóját (a MAC is ehhez a vállalatcsoporthoz tartozik, de akkoriban még nem forgalmazták Magyarországon – a szerk.). 3 nap próbamunka után már ő hívott azzal, hogy szeretettel várnak a Váci utcai üzletükbe heti szépségtanácsadónak, a fennmaradó időben freelancerkedtem.

Mennyire volt más volt itthon folytatni?

Itthon a szakmából senkit nem ismertem, egyetlen ismerősőm volt, Kovács Kata, aki a mai napig fotózik. Hozzá mentem el, hogy itthon vagyok, és ha van valamilyen lehetőség, szóljon. Jöttek a fotózások, a színésznők. Engem lényegében itthon a színésznők és a fotósok futtattak be. Nánási Palihoz például Szinetár Dórán keresztül jutottam el, mert miután sminkeltem egy kisebb újság címlapjára, onnantól mindig velem akart dolgozni. Palinak is rengeteget köszönhetek, mert nagyon sok munkát csináltunk együtt: editorialok, privát munkák, reklámok, portrék, Playboy-címlapok. Egy másik nagy fotós találkozásom Falus Kriszta volt. Jó pár Nők Lapja-címlapot csináltunk együtt, rengeteg hírességgel dolgoztam együtt: Udvaros Dorottya, Oroszlán Szonja, Marozsán Erika, Hegyi Barbara, Osvárt Andrea, Shell Judit, Bozsik Ivett és még sorolhatnám.

Közben külföldön is hatalmas lépéseket tettél.

Amikor a MAC headquater úgy döntött, hogy elindulnak Magyarországon is, felhívott Anikó, és mondta, hogy eljött az idő. Egy olyan elképesztő utazás kezdődött, amiben hatalmasat fejlődtem. Kihívtak Londonba egy meghallgatásra, ahol őszintén bevallottam, hogy én nem vagyok üzletvezetőnek való, másban rejlik az erőm és a tudásom. Egy hétre rá kihívtak Londonba egy másik, számomra álompozíció meghallgatására. Így lettem végül a MAC Hungary senior artistja és trénere. Mint tréner bejártam a világot a különböző képzések kapcsán: voltam New Yorkban, Londonban, Puerto Ricón, Isztambulban, Torontóban, Prágában.

A divathetekre is kijutottál?

Igen, mint a márka senior artistja Milánóba, Londonba, Rómába. Olyan key makup artistokkal dolgoztam együtt, mint Tom Pecheux, Charlotte Tilbury, Val Garland, Terry Barber. Balthasar Gonzalez Pinel és Romero Jennings ott állt mellettem, és mint a gép együtt sminkeltünk a backstage-ben, azóta a világ szeme rajtuk, és a MAC vezéregyéniségeinek számítanak.

Milyen belsős szemmel belelátni?

Elképesztő. Óriási horderejű dolog egy fashion week, mindent úgy csinálni, ahogy az elvárás diktálja, hatalmas stresszfaktor is van benne. Hihetetlen volt látni, milyen tumultus van, mekkora érdekszövetségekkel, és mennyi fantasztikus tehetség, szakember dolgozik egy kupacban ilyenkor. Tervezők, stylistok, sminkesek, fodrászok, manikűrösök… Mégis – bár hálás vagyok, hogy kijutottam, és bele tudtam nézni – rájöttem, hogy ez nem az én utam.

Mikor és miért döntöttél az sminkiskola elindítása mellett?

A divatheteken jöttem rá, hogy sokkal nagyobb öröm és hivatástudat töltött el annak kapcsán, hogy van itthon egy csapatom. Ahogy annak kapcsán is, ha tréningeket tartok, és ha elkezdhetek fejlesztéssel foglalkozni. Engem ez nagyon inspirált. Amikor eljöttem a MAC-től, akkor szinte adta az élet a lehetőséget. Rögtön megkeresett két lány szoros emberfogásban, hogy tőlem akarnak tanulni. A New School of Makeup első két tanulója az akkori lakásunk alagsorában kialakított kis műhelyemben kezdett el tanulni tőlem. Egyikükből egy tévében dolgozó kolléga lett, a másikból pedig egy SFX sminkes szakember. Utóbbi egyébként Parádi-Dobrovitz Szilvia, aki pont ezt tanítja most nálam a 10 hónapos sminkes és szempillaépítő képzésünkön.

Nagy bátorság kellett az iskolaindításhoz?

Nagy, de adott volt az új cél, hogy ha tőlem ezek az emberek tanulni akarnak, akkor én ezt hogy fogom tudni a legprofibban átadni nekik. Egy egész oktatási rendszert kellett kidolgoznom, hogy minden, amit addig tanultam iskolában, tréningeken, munka kapcsán, forgatáson, privát, menyasszonyokon keresztül, azt bele kellett rakni egy olyan programba, amit végig tudok futtatni egy teljesen kezdő emberen. Elkezdtem prezentációkat gyártani. Még előre elkészített flipchartokkal dolgoztam, a férjem asszisztensnője segített megcsinálni az első PPT prezentációkat, az unokaöccsével photoshopoltunk… Nem is tudom hogyan, de egy 3 hónapnyi elméleti és gyakorlati program jött ki belőle. Jött a digitalizáció, egyre több dolgot lehetett már megcsinálni elektronikusan, több tananyag belekerült, mert láttuk, hogy a teljes képhez többre van szükség. Hát a 3 hónapból így lett 10. Egyetlen célom az volt, hogy mindent, de mindent át tudjak adni, amit én tudok. És ennek híre ment, elég gyorsan.

Szerinted miben különböztök más iskoláktól?

3 dologban. A hivatástudat és adni akarás az egyik. A mai napig aprólékosan keressük, hogyan tudjuk tökéletesíteni az anyagot és a tudás átadását. Az oktatási anyagokhoz saját készítésű filmeket, prezentációkat, munkafüzeteket, elektronikus naplót hoztunk létre. Minden számunkra ismert tudást átadunk a sminkdemók során, nem tartunk magunkban semmit. Az emberi oldal fejlesztéséhez saját fejlesztésű tréninganyagokat készítettünk pszichológusi és tréneri segítséggel. A másik, hogy a technika területén a megfelelő részletgazdagság érdekében 4K-s kivetítő rendszer segíti a lányokat, hogy minden demót tisztán és közelről lássanak, 4500 Kelvines mesterséges napfényben sminkelünk, és ha valaki hiányzik, az online tudja követni az órák anyagát. Elképesztő mennyiségű és minőségű sminktermék áll a rendelkezésre a gyakorláshoz.

Mi a harmadik pont?

A bent dolgozók. Nálunk a sok száz végzős közül emberi és szakmai szempontok szerint gondosan válogatott lányok kerültek be az ún. Senior Teambe, akik rengeteget segítenek nemcsak a tanulókkal, de az anyagok kialakításban és a kommunikációban is komoly szerepet kapnak. 6 év szólózás után elsőként Gaál-Varga Tímea csatlakozott hozzám, aki a munkához való különleges hozzáállásának köszönhetően asszisztensből egy nagyon komoly segítséggé vált az iskola életében. Vezeti a titkárságot, a SM kommunikációt, a tanulói kommunikációt és minden nagy oktatási anyag fejlesztést vele csinálok. A férjem az iskola hátteréért felel; pénzügy, adózás, webfejlesztés, minőségirányítás, videógyártás, felnőttképzési dokumentációk, és minden technikai jellegű megfejtés az ő asztala. Így hárman nagyon erősek vagyunk.

Mik voltak a kedvenc munkáid sminkesként?

Amik nagyon beindították a kreatív vénáimat, azok a különböző nagy rendezvények, például kreatív hajshow-k, ahova egészen extravagáns sminkeket lehetett készíteni. Izgalmas volt reklámforgatásokon dolgozni, míg a „beauty” mindig tökéletességre törekszik, addig itt a karakterek kialakítása ad izgalmas feladatot. A divatbemutatókon történő sminktervezés az egyik nagy kedvencem a mai napig, összehozni a kollekciókat a lookkal, hatalmas alkotói élmény. De a mai napig fel tud spannolni, amikor valami új dolgot találunk ki az iskolához. Egy tananyag, egy prezentáció, egy workshop, egy verseny. Utóbbira jó példa a Facechart verseny, amit hamarosan újra meghirdetünk.

Az egyik legkeményebb munkatempót diktáló szakember vagy, akit ismerek. Hány platformon mozogsz?

50 éves vagyok. 30 éves koromig Kanadában 3 műszakban dolgoztam. Aztán mikor hazajöttem, és megint be- és fel kellett dolgoznom magamat, nem volt kérdés, hogy ha hívnak, éjjel is megyek. De, amikor megismertem a férjemet, Attilát, akkor jött el az a pont, hogy rájöttem, hogy a magánélet is egy olyan dolog, amire időt és energiát kell szánni. Azóta nagyon figyelek arra, hogy ha meg is pörgetek egy időszakot, utána visszaveszek, és a családnak szentelem magam. Ugyanilyen a sport, óriási szerepe van abban, hogy az ember hatékonyan tudjon dolgozni. Rendszeresen járok hegyet mászni, teniszezni. Kertészkedem és kézműveskedem, ha időm engedi, festek. Emellett pedig van egy kislányom is, Amanda, aki elképesztő módon kiteljesítette az életünket.

pall-adrienn-interju
27 fotó megtekintése

Sminkeken kívül milyen egyéb eszközökre esküszöl szépségápolásban?

Azt gondolom, hogy a szépségápolás területén a smink csak a második lépcső. Az arcápolás mindennek az alapja. A smink egy nagyon instant megoldás, izgalmas és elképesztően kreatív szépítkezési módszer, de a női szépség az ápoltságtól indul. A bőré, a hajé, a körmöké, vagy általánosságban a női test ápoltsága. Ha egy szép, ápolt bőrű modellen, kliensen tudok dolgozni, az egy akkora élmény, hogy az ember könnyes szemmel dolgozik. Mert a „vászon” elképesztően fontos.

Vannak kedvenceid bőrápolás vagy kozmetikai-plasztikai beavatkozás téren?

A hagyományos kozmetikai kezelések híve vagyok, imádom a masszázst, az arctisztítást, a régi ultrahangos kezeléseket, illetve nagyra tartom az arctréninget, az arcjógát, ahol az arc izmai vannak úgy megmozgatva, hogy azok sokáig tartsák a formájukat. Én jelenleg sem botoxot, sem hialuront, sem kollagént nem töltetek magamba; ameddig sminkkel és arcápolással ennyire meg tudom oldani, addig maradok ennél. De soha nem mondom azt, hogy soha. Próbálok méltósággal öregedni. A lézer az talán, amit először bevetnék, mert nagyon sok igazolt, jótékony hatását lehet tapasztalni, és nem egy agresszív beavatkozás. Arcápolásban a jelenlegi kedvencem egy magyar brand, az Adrienne Feller, az ő cuccaiktól vagyok most teljesen elájulva.

Mekkora csapás egy nagy jelenlétet követelő szakmában a koronavírus?

Óriási csapás, hiszen ez tényleg egy kontakt szakma. De baromi jól alkalmazkodtunk hozzá. Tavaly többször meg kellett állnunk az oktatással, leálltak a fotózások, rendezvények forgatások. Végül úgy mentünk át online-ba pár nap alatt, hogy nemcsak hogy túléltük, de előnyünkre is vált. Sokat tanultunk belőle, hogyan kell egy olyan streaminget létre hozni a saját otthonunkban, ahol online is teljes részletgazdagsággal tudjuk mutatni, hogy mit és hogyan kell csinálni. Érdekes egyébként ennek kapcsán, hogy úgy veszem észre, a streamingcégek és az amerikai nagy játékfilmek egyre nagyobb számban forognak itthon, lassan munkaerőhiány van kialakulóban.

Meddig és merre fejlődnél még?

Kényszerből ugyan, de az oktatás terén nagyot fejlődünk épp. 2020 szeptemberben kezdődött; az egész felnőttképzési rendszert megváltoztatták, az OKJ megszűnt, de ezzel a lendülettel végre kiírtak egy olyan képzési tervet (programkövetelményt), ami a mi szakmánkat a nevén nevezi. Merthogy eddig hivatalosan sminkelést számlázni és vállalkozást indítani csak kozmetikusként vagy később szépségtanácsadóként lehetett. Ez elég igazságtalan volt, mert a kozmetikus nem sminkes és vica versa. Az most egy csodálatos dolog, hogy végre van egy olyan szakirány, hogy sminkes és szempillaépítő. Sok más is változott. Egy baromi hosszú tortúra volt az átállás rengeteg buktatóval, kérdéssel, sötétben tapogatózással. Tanácsadó céget kellett fogadnunk, nyilván anyagilag bele kellett invesztálnunk, és 4 hónapnyi tananyagot össze kellett tennünk. Szóval nekünk a Covid nem hogy lazsálást nem hozott, de a legkeményebb, legaktívabb, de leggyümölcsözőbb időszak lett.

Milyen tantárgyakat oktattok?

Sokfélét. Tantárgy lett a pillaépítés (szalon), a makeup SFX (film), a testfestés (színház, film, TV), illetve vállalkozásismeret, marketing, SM, biológia, anyagismeret témaköröket is, amik elképesztően elmélyítették még pluszban a tudást. Egyébként nemrég lezajlott az első állami vizsga a stúdiónkban, 9 sminkes és szempillaépítő végzősünk levizsgázott és nyithatja a vállalkozását egy teljesen piacbiztos tudásanyaggal a fejükben, amivel biztosan el tudnak helyezkedni. És hát nagyon úgy néz ki, hogy a film mint potenciális karrierirány a streamingcégek és az egyre fejlődő filmstúdiók miatt egy óriási lehetőségeket tartogat. Ennek örömére már be is kerültünk a Nemzeti Film Intézet gyakornoki programjába, tehát aki nálunk tanul, az már tud regisztrálni, és már tudják hívni filmekre. Vagyis oktatóként és iskolaalapítóként is mondhatom, hogy ez óriási dolog egy sminkes karrier megalapozására.

Olvass tovább!