Lehet, hogy nem is sejtitek, de amit ma „hajvágásnak” nevezünk, egy brit férfi találta fel, és úgy hívják, hogy Vidal Sassoon. Az őt megelőző időszakban a fodrászkodás inkább a fésülésről és a beszárításról szólt, mint sem a hajvágásról.
1928-ban ezen a napon, Londonban született meg a fodrászzseni, aki alapjaiban változtatta meg a frizurák és a divat világát találmányával, a hajvágással. Vidal Sassoont az építészet inspirálta mindebben, azon belül is a Bauhaus stílus.
„Számomra a hajformázás emberi szövetekkel való építkezést jelent.”
Így született meg a híres Vidal Sassoon „shake and go” eljárás, vagyis az a hajvágás, ami által különösebb erőfeszítés nélkül, gyakorlatilag bárhol reprodukálható a szalonban elkészült frizura. Sassoon azon kevesek közé tartozott, aki még életében legendává vált, ám az idáig vezető út enyhén szólva is nagyon rögös volt. Szó szerint az utcáról indult a világhírnév felé vezető út.
Háromévesen testvérével és édesanyjával magukra maradtak, hajléktalanná váltak, majd árvaházba kerültek a testvérek. Édesanyja később újraházasodott, és lassan normalizálódott a helyzetük. 14 évesen beíratták a híres stylist, Adolph Cohen iskolájába, mivel édesanyja profi fodrászként képzelte el fia jövőjét. A számára kijelölt út utólag minden reményt felülmúló világsiker lett, ami 1954-ben, első szalonja megnyitásával vette kezdetét.
A Sassoon-vágástechnika
Több éven keresztül fejlesztette és gondolkozott azon, hogy az általa kitalált vágási technikának van-e egyáltalán értelme. Annak ellenére, hogy korábban a modellek, például egy fotózásra önmaguk készültek „haj- és sminkügyileg”, ezt követően pedig a megnyerő kinézet már nem csak az adottságokon és a kézügyességükön múlt. Azért, hogy jobban megértsük ennek a jelentőségét fontos tisztázni, hogy korábban arról szólt a frizura, hogy hetente elmentek a hölgyek szárításra és fésülésre, és addig volt frizurájuk, amíg szépen aludtak, nem áztak el vagy nem mostak hajat. Sasson technikája széles körben tette elérhetővé az otthoni körülmények között is könnyedén előállítható forma lehetőségét.
De mit is jelent ez?
A technika lényege, hogy strukturális szintre emelte a hajvágást, vagyis leválasztásokkal, kiemelésekkel, tudatos formák kialakításával készültek a frizurák. Akárcsak egy épület szerkezete, a frizurának is vázat álmodott meg, ezzel sztenderdet hozott a hajvágásba. Ez alapjaiban egyébként egyáltalán nem bonyolult, (mint a Bauhaus maga) a funkcionalitás igen nagy szerephez jut. Négy alaphajvágást különböztethetünk meg, és ezek gyakorlatilag teljes mértékben lefedik a jelenleg az utcán látható összes formát.
Lefele hosszabbodó
Uniform (fejformát követő)
Lépcsőzetes
Egyhossz
Technikája futótűzként terjedt el a világon, amit végig jelentős sajtóérdeklődés övezett. Az egyik ilyen jellegű, legjelentősebb jelenet Mia Farrow pixie stílusú frizurájának megalkotása a Rosemary gyermeke film forgatása alatt, amit egy szálloda halljában kisebb tömeg újságíró dokumentált.
Újításának jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, hogy a ma ismert legnagyobb nevű fodrászok (Tony Mascolo – Tony & Guy, Trevor Sorbie, Michael Gordon – bumble&bumble) mind-mind nála tanultak, a fodrásziskolák pedig manapság ezt a 4 technikát sztenderdként tanítják. Ezért aztán nem meglepő módon minden frizura Vidal Sassoon-frizura, már ami a szándékot illeti, mert kialakításuk minőségében jelentős különbségek adódhatnak.
2012 májusa óta nincs velünk, szó szerint leírhatatlan űrt hagyva maga után, öröksége viszont valószínűleg még évszázadokig érezteti majd hatását.
Fotó: Getty Images