Külső szemlélőként nézve az egymilliárd aktív felhasználóval büszkélkedő TikTok a végtelen görgetés féreglyuka, a halogatás nagymestereinek időpazarló platformja, ahol csak táncikálnak, hülyéskednek, legjobb esetben recepteket osztanak meg a felhasználók. Valójában azonban, ha tudatosan használjuk a videómegosztót, kifejezetten hasznos alkalmazás is lehet. Az algoritmus hamar a saját ízlésünkhöz igazítja az elénk kerülő tartalmat, a különböző témák köré pedig egészen népes közösségek épülnek. Így létezik a könyvmolyok által „lakott” BookTok, a mozirajongók alkotta FilmTok, illetve a platform egyik legnagyobb kollektívája, a BeautyTok.
A szépségápolással foglalkozó BeautyTok sokban különbözik a többi közösségi oldalon fellelhető smink- és bőrápolási tartalmaktól. Itt valahogy nincsenek (vagy legalábbis nem árasztanak el minket) tökéletességig megszerkesztett, filterekkel makulátlanná varázsolt fotók, a TikTok szépség téren is alapvetően a természetességet, az őszinteséget és a hitelességet pártolja. A BeautyTokon általában nem rejtegetik a szépséghibákat (az #acnepositivity címkével ellátott videók sokat segíthetnek a problémás bőrűek önértékelésében), sőt mindenki kifejezheti önmagát úgy, ahogy szeretné. És a szélsebesen változó trendek között mindenki megtalálhatja a maga mikroközösségét is – az ideiglenes szeplőkre vágyóktól kezdve (#fauxfreckles) a hő nélküli hajgöndörítéstrükköket keresőkig (#robecurls). A TikTok pedig nemcsak az online térben, hanem a való világban is óriási befolyásoló erővel bír.
Lehet természetesebb?
@laurategelymakeup Minimalist Make-up Trend 📌@YSL Beauty Muse Anna 🤍 #yslbeauty #makeup #trend #natural #beauty #laurategely #makeupartist #yslbeautynma #adv
Tégely Laura, a YSL Beauty vezető sminkese (@laurategelymakeup) szerint a BeautyTok kölcsönhatásban áll a sminkszakmával. „Van, hogy a TikTok-felhasználók egy sorozat sminkjeiből inspirálódnak, és kreálják őket újra – mint ahogy az történt a közelmúltban az Eufória vagy a Wednesday lookjaival. Ezek a tiktokerek aztán hatnak a hétköznapi szépségtrendekre és a vásárlói szokásokra is.”
Ki a szakértő?
Tavaly a TikTok lett a leggyorsabban növekvő applikáció a közösségimédia-piacon, a felhasználók többsége pedig (65 százalék) harminc év alatti. Ők azok, akiknél még folyamatban van az életre szóló szépségszokások kialakítása – és persze ők azok, akik könnyen káros hatások befolyása alá eshetnek. Mert hiába vallja azt a TikTok felhasználóinak zömét alkotó Z generáció (na meg az őket megcélzó márkák), hogy a természetességnél nincs szebb, a valóság az, hogy mivel ez a korosztály az influenszerkultúrában nőtt fel, már tudat alatt is a filterezett „tökéletességhez” hasonlítja magát.
A Dove kutatása alapján a lányok fele nem érzi magát elég szépnek a fényképek megszerkesztése nélkül, hatvan százalékukat pedig nyomasztja, ha a valódi külsejük nem egyezik önmaguk digitális verziójával. Épp ezért fokozottan fogékonyak mindenre, amitől hibátlannak, szebbnek, hamvasabbnak néznek ki. De, valljuk be, ebbe a hibába kortól függetlenül bárki beleeshet, így hát persze, hogy ugrunk a különböző tippekre, trükkökre, amelyek azonnal gyönyörű külsőt ígérnek. És mivel az Instagrammal ellentétben ez egy demokratikus oldal, elég meglovagolni egy-egy hype-hullámot, és egy csapásra TikTok-sztár lehet bárkiből.
„Nagyon meg kell válogatni, hogy kinek hiszünk a TikTokon szépség téren, mert sokan látják, hogy jól megy most a beautytéma, és felülnek erre a vonatra mindenféle háttértudás nélkül – figyelmeztet Berényi Vivien skinfluencer, azaz bőrápolással foglalkozó influenszer, tiktoker (@skinsbyvivi). – Laikusként szinte lehetetlen elsőre kiszűrni a hamis és káros infókat. Én azt tanácsolom, hogy mindenkinek legyen egy hiteles forrása, amire támaszkodik, és a videókban hallottakat először ellenőrizze le számára megbízható felületen, mielőtt beépíti a rutinjába.” A skinfluencer elsősorban bőrgyógyászokhoz, kozmetikusokhoz és kifejezetten bőrápolással foglalkozó tartalomgyártókhoz irányítana, míg Tégely Laura – aki úgy gondolja, a személyesen átadott tudást még mindig semmi nem körözheti le – a profi sminkeseket ajánlja megfelelő forrásnak.
Kezünkben az iránytű
Szakértőink egyetértenek abban, hogy egy-két videótól még senki nem válik sminkmesterré és a tökéletes bőrápolási rutinhoz is több kell ennél, ám inspirációnak kifejezetten jó a BeautyTok. „A sminkelési szokásainkat mindig is a kísérletezés jellemezte, szerintem most ez felerősödött. De emellett soha nem tapasztalt tudatosságot látok mind a bőrápolás, mind a sminkelés terén” – magyarázza Laura, aki hangsúlyozza, hogy ha valakit komolyabban érdekel a szépségápolás, akkor tényleg érdemes szakemberhez fordulni. A TikTok ugyanis elsősorban úgy funkcionál, mintha a legjobb barátnőnk vagy a nővérünk lenne. Ami régen az anyukánk „tegyél fogkrémet a pattanásokra”-típusú tippje volt, az mára a tiktokerek „használj ragasztót a tökéletes cicás tusvonalhoz”-féle trükkjei lettek.
A BeautyTok szépsége, hogy hozzánk hasonló nők és férfiak mutatják be azokat a termékeket, praktikákat, amelyek beváltak nekik. Persze nem minden értékelést kell egyből elhinni. Vivi szerint „legyen gyanús, ha valakinek az az indoka egy kozmetikum mellett, hogy ő imádja, igazi megváltás, mert szép a csomagolása, jó az állaga, a színe, az illata. Meggyőzőbb, ha arra fekteti a hangsúlyt, hogy a termék mit tud, kinek jó, hatékony-e, korrekt-e a márka maga.”
Szerző: Rakita Vivien Fotó: Getty Images
Ez a cikk a Marie Claire tavaly nyári lapszámában is megjelent.