Jacuzzi, olaj nélküli fritőz, szobabicikli: kezdjük megbánni a karanténvásárlásokat?

2021. november 10.
Egy Nagy-Britanniában végzett felmérés eredményei szerint tízből kilenc ember vásárolt magának különböző, kisebb-nagyobb értékű dolgokat az elmúlt másfél évben, mióta a koronavírus-járvány miatti lezárások hosszabb-rövidebb időre előfordultak. Most kezd azonban a realitás sötét árnya ráborulni az impulzusvásárlásokra, és a vásárlóknál egyre erősebb bűntudat érhető tetten.

Nagyjából 20 hónappal ezelőtt kezdődtek a járvány alatti impulzusvásárlások. Ekkor érezték sokan úgy, hogy muszáj megvenni a szobabiciklit (mivel mozognánk, ha a négy fal közül ki sem léphetünk hetekig?!), vagy éppen rengeteg ruhát (végtelen számú cikk született arról, hogy ha kiöltözünk otthon is, talán nem leszünk depressziósok). Ezek nagy része eleve arra volt kárhoztatva, hogy használatlanul múljon ki, ahogy e cikk szerzőjének eredeti japán selyemkimonója egyenesen Kínából és teljesen poliészterből.

Valószínűleg a szobabicikli vagy futópad is arra a sorsra jutott, hogy gazdája egyszer használta, még valamikor 2020 márciusában, mielőtt visszatért volna a sokkal hagyományosabb karantén elfoglaltságokhoz, mint például a sütievés és Tiger King-nézés. Nem vagyunk egyedül tehát, mindenkinek megvan a maga kis karanténvásárlása, akár bevallja, akár nem. 

karanten-impulzus-vasarlas-buntudat

A How We Live felmérése szerint, melyben több mint négyezer felnőttet kérdeztek meg, tízből kilenc ember vásárolt ruhákat, konyhai gépeket és szórakoztató elektronikai eszközöket a lezárások poklában, most pedig legtöbbjük bűntudattal küzd emiatt. A vásárlók nyolc százaléka vallotta be, hogy soha nem használta a felindulásból megvásárolt tárgyakat. Másik kilenc százalék már rég nem használja, 11 százalék pedig sokkal kevesebbet, mint azt tervezte. 

Teljesen felesleges lett volna az elköltött pénz? Egy világjárvány kirobbanását éltük át, amilyet száz éve nem láttunk. Az élet teljesen ismeretlen területére kerültünk egy szempillantásnyi idő alatt. Ha az ember megküzdési mechanizmusa ezzel a helyzettel az volt, hogy vett egy meleg levegős sütőt, amit alig használt azóta, valószínűleg ebben a helyzetben teljesen megbocsátható.

Vannak azonban, akik nem álltak meg a kisgépeknél. A felmérés kitöltői közül húszból egy ember vásárolt jacuzzit. Harmaduk már megbánta ezt a döntést. Legalább a tudat nyugtasson minket tehát, hogy nem mi csináltuk a legrosszabb boltot a karanténvásárlásunkkal. Hanem azok, akik azonnal vettek egy házat például. 

Az is a felmérésből derült ki, hogy sok nagyvárosi ember akart hirtelen vidékre költözni, hogy legalább udvar legyen, ha már nem lehet a munkahelyre bejárni vagy egyáltalán elhagyni a lakóhelyünket. Most azonban, hogy sok helyen vissza kell(ene) térni az irodába, rájöttek, hogy sokkal hosszabb idő alatt tudnak eljutni az irodáig, ráadásul a szórakozási lehetőségek is korlátozottabbak. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy esetleg a ház olyan régi, hogy mindent fel kellene újítani rajta, nem is beszélve arról, hogy még az ételfutárok is messzire elkerülik, nem meglepő, ami az Aviva felmérésének eredményeiből kirajzolódott: aki 2020 márciusa óta házat vásárolt, azoknak az embereknek a fele megbánta azt az összeget, amit az új otthonára költött. Azok közül az emberek közül, akik 2017 előtt vásárolt házat, csupán nyolcból egy érezte ugyanígy.

Nem csoda, hogy az emberek rosszul érzik magukat az impulzusvásárlások miatt, ám nem szabad annyira szigorúnak lennünk magunkhoz. Mondjuk magunknak azt, hogy „a társadalom túlságosan megkönnyíti, hogy drága dolgokat vegyünk hirtelen felindulásból”, ahelyett, hogy „milyen menő kimonó van ebben a Facebook-hirdetésben, csak rákattintok, átfutom egy pillanat alatt…

Forrás: The Guardian Fotó: Getty Images

Olvass tovább!