A Gucci ismét össztűz alá került a legújabb bemutatójuk miatt

2019. szeptember 24. |

Bár vitathatatlanul kereskedelmi siker a márka új, Alessandro Michele vezette iránya, az elmúlt időszakban többször is érzéketlennek bizonyultak – ahogy ez a legújabb, 2020-as tavaszi-nyári bemutatójukon is történt.

Vitathatatlanul a Gucci mutatja napjaink irányát a divatban – a működésük kereskedelmi szempontból siker, folyamatos növekedéssel zárják az eladási szezonokat. Élen járnak az útmutatásban – legyen szó akár a karbonsemlegességről és a fenntarthatóságot megcélzó kezdeményezésekről, vagy akár a kulturális kisajátítás és rasszizmus-botrányok után is azonnal – és megfelelően – reagáltak. A botrányok azonban úgy tűnik, hogy meglátszanak a márka eladásain: első alkalommal számoltak be az eladások visszaeséséről Észak-Amerikában. A lejtmenet elindítója pedig az a balaklava-pulóver volt, ami után először a márka közösségi média elérései romlottak meg – majd jöttek a pénzügyi beszámolók is. Az eset pedig arra is rámutat, milyen kitettséggel jár, ha nagyban alapoznak a divatmárkák a közösségi médiában való megjelenésekre, különösen az Instagramra. Persze közre játszhat az is, hogy vajon meddig tud még meghökkentő lenni Alessandro Michele és az a barokkos-eklektikus látványvilág, ami meghatározza az olasz márkát a művészeti vezető színrelépése óta. Persze az a kérdés is felmerül és gyakran megjelenő kritika, hogy a (túlzott) politikai korrektség korlátozza a kreatívok alkotásait és a művészi szabadságot.

A legújabb visszhangot a Gucci Milánóban a napokban bemutatott 2020-as tavaszi-nyári kollekciója okozta a békés tüntetésével: az egyik modell, Ayesha Tan Jones a tenyerére írta, hogy „mental health is not fashion”, vagyis a mentális egészség nem divat – arra utalva, hogy nem szabadna „divatosként” hozzányúlni ehhez a témához. A bejegyzése meséli el, hogy hasonlóan érzett számos modell és többen közülük a bemutatóért kapott fizetésük egy részét jótékonysági szervezeteknek ajánlották fel. És miért is történt ez így?  A show-n bemutatott darabok között számos olyat láthattunk, amelyek a kényszerzubbonyokat idézik meg. Még ha nem is akarta a márka kereskedelmi forgalomba hozni ezeket a termékeket és egy állásfoglalás részeként, valamint az önkifejezés eszközének titulálták, sokan (érthetően) felhördültek ezen.

Köztudott, hogy a divatiparban elképesztően komoly problémát jelent a mentális egészség – nem is olyan régen a Burberry is hasonló botrányba keveredett egy olyan kapucnis pulóverrel, aminek a húzózsinórját kötélként kötötték meg – utalva a felakasztásra, ez pedig sokakban az öngyilkosságot idézhette fel. A márka természetesen bocsánatot kért az eset után. Az ő hibájukból viszont úgy tűnik, nem tanult a Gucci. Ayesha üzenete nem volt a show előre eltervezett része és a modell később Instagram oldalán is írta, hogy a kényszerzubbonyok egy olyan, kegyetlen időt elevenítenek fel, amikor a mentális problémákat még egyáltalán nem értették. A Gucci állásfoglalása alapján a darabok valamennyire az ürességet szimbolizálják és az egyenruhák legradikálisabb formáját hivatottak kifejezni, amit a társadalom diktál.

View this post on Instagram

Hello ✨ I just want to say Thank You for all the support so many of you have given me since I lifted my hands in peaceful protest on the Gucci Runway show yesterday 💖 I feel very blessed to be surrounded by supportive comrades, and to know that there are so many people sharing support online for this action ✊🏽 I want to use this opportunity to remind people that this sort of bravery, is only a simple gesture compared to the bravery that people with mental health issues show everyday. To have the bravery to get out of bed, to greet the day, and to live their lives is an act of strength, and I want to thank you for being here and being YOU ! ☀️ The support people have shown to my act is more than I could imagine, so I only trust that we will share this same support to our friends, siblings, loved ones, acquaintances, internet friends or even strangers, who might be going through tough times with their Mental Health. Showing up for them may come in many forms, check in via text or DM, listen to them with patience and without judgement, offer a helping hand with household tasks like food shop, cooking or cleaning, regularly remind them how amazing and strong they are, but also that is okay feel the feels too, Lets show up for people with mental health and help end the stigma together !🌻 Many of the other Gucci models who were in the show felt just as strongly as I did about this depiction of straightjackets, and without their support I would not have had the courage to walk out and peacefully protest. Some of us have chosen to donate a portion of our fee to mental health charities who are doing amazing work for people today! Below are tags to some amazing charities that I encourage, if you have the resources and capacity to, please donate in any way you can, and in my linktree ( in bio ) is a google doc to websites for more charities ! <3 Also, please comment any other Mental Health organisations globally you would like to support and share, as my resources are UK/US based currently 💫 blessings, love & rage – Ayesha / YaYa 🌈 ✨ ✨ ✨ @mindcharity @mermaidsgender @qtpocmentalhealth @stonewalluk @switchboardlgbt @lgbtswitchboard @papyrus_uk

A post shared by YaYa Bones (@ayeshatanjones) on

forrás: Business of Fashion, The Wall Street Journal

fotó: Getty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Fenntartható márkák az idei MCFD-n alma vetlényi

Fenntartható márkák az idei MCFD-n