Rossz hír: nem szerencsés kávéval indítani a napot

2019. június 03. |
Central Médiacsoport Zrt.

A kávé bizonyítottan jó hatással van az egészségre, több szempontból is. Ám nem mindegy, hogy mikor isszuk. És ha azok közé tartozunk, akiknek az ágyból való kikeléshez is szükségük van egy pohár feketére, még rosszabb hírünk van.

Nem vagyunk egyedül, ha reggel kávéval indítjuk a napot, (majd folytatjuk és fejezzük be). Évről évre emelkedik a kávéfogyasztók száma, egyre népszerűbbek az arztizán kávézók és már otthon is őröljük és egyre kifinomultabb módokon készítjük el a csésze feketénket. Ám még így sem biztos, hogy kiaknázzuk minden egészségügyi és serkentő hatását a kávénknak, pedig elvileg segíthet a rák megelőzésében és csökknetheti a szívbetegségek, a kettes típusú diabétesz és a Parkinson-kór kialakulásának is az esélyét. Ez elég jól hangzik, az egyetlen probléma, hogy nem mindegy, milyen napszakban isszuk.


A tudomány szerint akkor a leghatékonyabb kávét fogyasztani, mikor a legalacsonyabb a szervezet kortizolszintje. Ez azért fontos, mert a kávé és a kortizol hormon is stresszreakciót vált ki a testünkben, és a túl sok stressz káros. Ráadásul ahelyett, hogy energiával töltene fel a kávénk, inkább fáradtnak érezzük majd magunkat. Honnan tudhatjuk, mikor alacsony a kortizolszintünk? A stresszhormon szintje az alvás-ébrenlét szabályozásáért felelős cirkadián ritmussal van összefüggésben. Ez egyénenként változó, és a nap folyamán többször is megfigyelhető csúcsérték a kortizolszintben. Általánosságban kijelenthető, hogy ha valaki reggel fél hétkor kel, az első csúcspont reggel nyolc és kilenc között lesz, a második dél és egy között, majd délután öt és fél hét között még egyszer megemelkedik a kortizolszint. Ha valaki délelőtt tízkor kel, értelemszerűen ehhez igazodik a hormonháztartása.

A kortizolszint azonnal elkezd emelkedni a szervezetünkben, ahogy megmozdulunk reggel, így nem szerencsés kávéval indítani a napot, ahogy délután sem jó kávézni még egyet, mivel így az esti elalvást kockáztatjuk. A reggel fél hetes kelés példájánál maradva, az első kávét tehát a kortizolablak bezáródása, azaz fél tíz és fél tizenegy között célszerű elfogyasztani, így profitálhatunk a feketénk energetizáló hatásából.

 

Forrás: Mental Floss
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód