Így válaszd ki a tökéletes matracot!

2020. március 01. |

Nem túlzás azt állítani, hogy sokszor az egész napunkat meghatározhatja, hogy mennyire tudtuk kipihenni magunkat éjszaka. Mindez, vagyis az alvás minősége nem csak az ágyneműhuzat minőségén múlik. Válasszunk a testalkatunknak megfelelő, kényelmes matracot. Következzen néhány tanács, hogy mire figyeljünk oda!

A hatéves gyerekeknek már közepes méretű és kemény matracra van szükségük

Mivel ebben a korban a gyerekeknek már fejlett testük van, így az izom- és csontszerkezetük is kellő támogatást igényel alvás közben. Egy 3-7 fokozatú keménységi skálán válasszunk nekik 5-ös, vagy annál keményebb matracot. Nem ajánlott memóriahabos matracot venni a kisebbeknek, de ha nagyon ragaszkodunk hozzá, akkor legfeljebb két centiméter vastag legyen. A szakértők szerint az a jó, ha a gyerek soha nem esik az ágy közepébe. Vásárláskor vegyük figyelembe az egészségügyi bizonyítványokat és a légáteresztő képességet is: a rugós matracok és nyílt, cellás felépítésű, jó minőségű habmatracok jól tudnak lélegezni; az olcsóbb minőségű és latexmatracok nem rendelkeznek ilyen tulajdonsággal.

A könnyű embereknek, különösen a nőknek, puha matracot érdemes választaniuk

Mivel a nők kisméretűek és könnyűek, a nehezebb matracok nem tudnak idomulni a testükhöz azokon a területeken, ahol a válluk és a csípőjük helyezkedik el. Szakértők szerint amikor az ágyhoz szorítjuk a vállunkat vagy csípőnket, nehezebb a vérellátás, ezért a test alvás közben automatikusan kevésbé fájdalmas testhelyzeteket keres, hogy jobban fel tudjon szabadulni és tudjon pihenni. A nagyon kicsi termetű nőknek, akik szintén hozzászoktak, hogy az oldalukon alszanak, a legpuhább matracot kellene választaniuk.

Ezt már olvastad?

A túlsúlyos embereknek magas légáteresztő képességű és nagy teherbírású matrac az ideális

Ez a kategória általában 110-130 kilogrammnál kezdődik. Ugyanakkor 150–180 kilogramm súlyú emberekhez tervezett matracok is kaphatók már. Az optimális teherbíró képesség biztosítja, hogy a matrac ne veszítse el jó tulajdonságait hosszú távú használat során sem.
Ha kellő keménységű a matrac, akkor tud a legjobban megpihenni a test, mert nem kell tartania egyik testhelyzetben sem magát. Ez különösen fontos a túlsúlyos embereknél. Arra kell csak figyelni, hogy az ágy hossza 20 centiméterrel több legyen, mint az egyén testmagassága, így pont a matrac közepére fog esni a test közepe. Az egyszemélyes ágy ajánlott szélessége legalább 90 centiméter, de természetesen szélesebbet is választhatunk.

Az normál testalkatú, egészséges felnőtteknek figyelembe kell venniük saját igényeiket is

Súly szerint kiválasztható a megfelelő keménységi fokozat, hogy a lehető legkényelmesebb legyen a matrac. A matrac kiválasztásánál elengedhetetlen szempont, hogy jó minőségű alapanyagból készüljön. Például a habszivacsból készült változatok hasonlóak lehetnek, ám rugalmasságuk, alakjuk stabilitása vagy tartóssága gyakran nagyon eltérő lehet. Az árból már lehet következtetni a minőségre. Óvakodjunk a túlzott árengedményektől. A légáteresztő borítás nagyon fontos. A „melegvérű emberek” például szeretnek hideg vagy hőszabályozó terméket vásárolni, hogy kellemesebb legyen a hőérzetük.

Időseknek vagy betegeknek, akik több időt töltenek az ágyban, lágyabb matracot érdemes választani

Azoknál, akik sokat fekszenek az ágyban, nagy a nyomásfekély kialakulásának kockázata. Ennek csökkentése érdekében antibakteriális hatású memóriahabos matrac használata ajánlott. A memóriahab rétege akár 2-8 centiméter is lehet, de már a 4 centiméter is elég vastag ahhoz, hogy kényelmes legyen. Az sem jó, ha túl magas a szivacs, mert akkor nem lélegzik kellőképpen. Ami a keménységet illeti, a súlyosabb, idősebb nőknek érdemes 1-3 skálán választani, a törékenyebb testalkatú nőknek valószínűleg elég az első fokozatú is. Az egészen idős, szinte mozgásképtelen embereknek praktikus lehet a motorral állítható rácsos matrac – akár olvasni akarnak, akár csak felülni.

Jó tudni!

Tudtad, hogy a zónás matracoknak általában csak bizonyos részein van memóriahab? Ezért nem garantálható, hogy a különböző magasságú embereknek a megfelelő zónába esnek a „megfelelő” testrészei.

Olvass tovább?

A pihentető alvás titka

A pihentető alvás titka

A nem megfelelő alvási szokások - például az előnytelen alvási pozíció, rossz matrac, helytelen életritmus - számos egészségügyi problémához vezethetnek.

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Mennyire zöld a magyar? műanyag

Mennyire zöld a magyar?