Lehet, hogy ezek miatt a vitaminok miatt nem tudsz aludni

2020. július 17. |

Hogy egészen pontosak legyünk: nem maguk a vitaminok, hanem azok hiánya lehet a ludas. Ha hosszabb ideje kínoz már alvászavar, érdemes lehet egy vérképpel kideríteni, nem szenvedsz-e valamilyen hiánybetegségben.

D-vitamin

Az alacsony D-vitamin-szint gyakorlatilag minden betegség kockázatát megnöveli: fokozza a fertőzések esélyét, és olyan súlyok elváltozások kialakulásához is hozzájárulhat, mint a rák, különféle szív- és érrendszeri betegségek, vagy éppen a magas vérnyomás. De kutatások már azt is bebizonyították, hogy akinek alacsony a D-vitamin-szintje, annak kétszer nagyobb az esélye a depresszióra, valamint a figyelme és koncentrálóképessége is 60 százalékkal hanyatlik. Egy 2018-ban publikált tanulmány azt is bebizonyította, hogy az alacsony D-vitamin-szint növeli az alvászavarok kialakulásának kockázatát.

Mivel az őszi és a téli hónapokban nem lehet elegendő mennyiségű napfényhez jutni, ebben az időszakban tanácsos étrend-kiegészítőkkel pótolni a megfelelő D-vitamin mennyiséget.

alvaszavar

C-vitamin

A C-vitamin segítségével nem csak a megfázás győzhető le. Egy 2015-ös tanulmány eredménye szerint C-vitaminnal sikeresen csökkenthető a szervezet kortizolszintje (ez az úgy nevezett stresszhormon), ezáltal pedig a stressz okozta alvászavarok kezelésében is hatásos lehet. Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű C-vitamin legyen a szervezetedben, nem kell mást tenned, mint sok narancsot, brokkolit, paprikát vagy éppen epret enned.

Olvastad már?

Kalcium

Az alacsony kalciumbevitel is elalvási nehézségeket okozhat, ennek oka, hogy az agyunknak a melatonin, azaz az alvási ciklusért felelő hormon termeléséhez kalciumra is szüksége van. A Journal Of Sleep Research által 2015-ben közzétett tanulmány be is bizonyította, hogy a normál kalciumszintű emberek könnyebben tudnak elaludni, mint azok, akiknél kalciumhiány alakult ki. Egyél hát sok mandulát, gombát, brokkolit, ezekben mind-mind rengeteg a kalcium.

B12-vitamin

Ez a vitamin felel testünk ideg- és vérsejtjeinek az egészségéért, továbbá támogatja szervezetünk energiatermelését. A B12-vitamin-hiány álmatlansághoz, depresszióhoz és alvási problémákhoz is vezethet, egy 2019-es tanulmány szerint pedig a hatására nappali fáradtság kialakulhat. Ha kiderül, hogy nincs elég B12-vitamin a szervezetedben, étrend-kiegészítővel érdemes pótolni.

Magnézium

A magnéziumnak is nagy szerepe van az alvási hormon, a melatonin termelésében, továbbá az idegrendszert is megnyugtatja, ami segíthet az esti ellazulásban. Magnéziumhiány esetén alvászvarok, szorongás és depresszió is kialakulhat. Sok magnézium található a zöld leveles zöldségekben, a diófélékben és magvakban.

Olvass tovább!

Forrás: bustle.com

Fotó: Getty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Ha idén (is) otthon nyaralsz, tedd stílusossá hozzá az erkélyt! dot. interior

Ha idén (is) otthon nyaralsz, tedd stílusossá hozzá az erkélyt!