Lehet, hogy ezek miatt a vitaminok miatt nem tudsz aludni

2020. július 17. |

Hogy egészen pontosak legyünk: nem maguk a vitaminok, hanem azok hiánya lehet a ludas. Ha hosszabb ideje kínoz már alvászavar, érdemes lehet egy vérképpel kideríteni, nem szenvedsz-e valamilyen hiánybetegségben.

D-vitamin

Az alacsony D-vitamin-szint gyakorlatilag minden betegség kockázatát megnöveli: fokozza a fertőzések esélyét, és olyan súlyok elváltozások kialakulásához is hozzájárulhat, mint a rák, különféle szív- és érrendszeri betegségek, vagy éppen a magas vérnyomás. De kutatások már azt is bebizonyították, hogy akinek alacsony a D-vitamin-szintje, annak kétszer nagyobb az esélye a depresszióra, valamint a figyelme és koncentrálóképessége is 60 százalékkal hanyatlik. Egy 2018-ban publikált tanulmány azt is bebizonyította, hogy az alacsony D-vitamin-szint növeli az alvászavarok kialakulásának kockázatát.

Mivel az őszi és a téli hónapokban nem lehet elegendő mennyiségű napfényhez jutni, ebben az időszakban tanácsos étrend-kiegészítőkkel pótolni a megfelelő D-vitamin mennyiséget.

alvaszavar

C-vitamin

A C-vitamin segítségével nem csak a megfázás győzhető le. Egy 2015-ös tanulmány eredménye szerint C-vitaminnal sikeresen csökkenthető a szervezet kortizolszintje (ez az úgy nevezett stresszhormon), ezáltal pedig a stressz okozta alvászavarok kezelésében is hatásos lehet. Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű C-vitamin legyen a szervezetedben, nem kell mást tenned, mint sok narancsot, brokkolit, paprikát vagy éppen epret enned.

Olvastad már?

Kalcium

Az alacsony kalciumbevitel is elalvási nehézségeket okozhat, ennek oka, hogy az agyunknak a melatonin, azaz az alvási ciklusért felelő hormon termeléséhez kalciumra is szüksége van. A Journal Of Sleep Research által 2015-ben közzétett tanulmány be is bizonyította, hogy a normál kalciumszintű emberek könnyebben tudnak elaludni, mint azok, akiknél kalciumhiány alakult ki. Egyél hát sok mandulát, gombát, brokkolit, ezekben mind-mind rengeteg a kalcium.

B12-vitamin

Ez a vitamin felel testünk ideg- és vérsejtjeinek az egészségéért, továbbá támogatja szervezetünk energiatermelését. A B12-vitamin-hiány álmatlansághoz, depresszióhoz és alvási problémákhoz is vezethet, egy 2019-es tanulmány szerint pedig a hatására nappali fáradtság kialakulhat. Ha kiderül, hogy nincs elég B12-vitamin a szervezetedben, étrend-kiegészítővel érdemes pótolni.

Magnézium

A magnéziumnak is nagy szerepe van az alvási hormon, a melatonin termelésében, továbbá az idegrendszert is megnyugtatja, ami segíthet az esti ellazulásban. Magnéziumhiány esetén alvászvarok, szorongás és depresszió is kialakulhat. Sok magnézium található a zöld leveles zöldségekben, a diófélékben és magvakban.

Olvass tovább!

Forrás: bustle.com

Fotó: Getty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába diéta

10 tipp, hogy ne ess bele a jojócsapdába