Finn tudósok megtalálták a másnaposság gyógyszerét

2020. szeptember 06.
Ennél a hírnél jobban talán csak annak örültünk volna, ha a koronavírus ellenszerét találják meg a finn tudósok, ám biztosan sokan sóhajtanak fel megkönnyebbülve a hír hallatán: úgy tűnik, megtalálták a másnaposság gyógyszerét.

A Helsinki Egyetem és a Kelet-Finnországi Egyetem tudósai felfedezték, hogy egy aminosav, az úgynevezett L-cisztein enyhítheti a másnaposság tüneteit. Az L-cisztein egy egyszerű kémiai molekula, amelyet az emberi test is előállít.

A kutatók tizenkilenc férfit vontak be a vizsgálatba, akiknek áfonyalevet és 10 százalékos alkoholtartalmú finn italt, a Koskenkorvát kellett fogyasztaniuk. Az alkoholos italok mennyiségét a résztvevők testúlya alapján határozták meg. Minden férfinak adtak vagy egy placebó, vagy egy 600 mg L-ciszteint tartalmazó, vagy egy 1200 L-ciszteint tartalmazó tablettát.

A tanulmány eredményei szerint azok a résztvevők, akik a legnagyobb dózisba L-ciszteint tartalmazó tablettát kapták, sokkal enyhébb fejfájásról és hányingerről számoltak be másnap reggel, míg az alacsonyabb dózissal és a placebóval kezeltek a szokásos rosszulétet tapasztalták. „A tanulmány eredményei egyrészt azt mutatják, hogy minél több alkoholt fogyaszt valaki, annál nagyobb erőfeszítések szükségesek a másnaposság tüneteinek kezelésére – mondta a kutatás vezetője. – Az L-cisztein segíthet csökkenteni az alkoholfogyasztással kapcsolatos szimptómákat, a másnapossággal járó hányingert, fejfájást, stresszt és rossz idegállapotot. Az L-cisztein ilyen irányú hatásai nagyon ígéretesek, ezért érdemes további kutatásokat végezni a témában, illetve megvizsgálni, hogy az alkoholfüggőség kezelésében esetleg használható-e a kémiai vegyület.”

Olvastad már?