Így ártanak a nemi sztereotípiák a gyerekek lelki egészségének

2020. december 28.
Egy friss kutatás szerint a nemi sztereotípiák jelentősen felerősítették azt a lelki krízishelyzetet, amit a koronavírus-járvány okozott a fiatalabb generációk számára. Ez lehet a gyökere ugyanis a testképzavarokkal, étkezési rendellenességekkel kapcsolatos problémáknak, a kiugróan sok öngyilkosságnak és a nőkkel és lányokkal szembeni erőszakos cselekedetnek.

Súlyos tények, valószínűleg mindannyian hallottuk már, hiszen évről évre hasonló eredmények születnek a kutatásokban, ám még mindig muszáj róla beszélni, mert a helyzet nem javul: jelentősen korlátozzák a fiatalok karrierválasztási lehetőségeit a nemi sztereotípiák, hozzájárulnak a nemek közötti fizetési szakadék mélyüléséhez, derült ki ezúttal a Fawcett Society a legnagyobb brit nemi egyenlőségért küzdő civil szervezet éves felmérésből. 

nemi-sztereotipia-karos

A különböző nemi sztereotípiák még mindig jelen vannak a gyermeknevelésben, az oktatásban és a kereskedelemben, gondoljunk csak a játékokra, könyvekre vagy a divatra. A civil szervezet szerint fontos lenne, hogy központi segítséget kapjanak a tanárok és szülők, amely segíthet megoldani a rózsaszín és kék leegyszerűsítő felosztással kapcsolatos kihívásokat az élet különböző területein.

Mindenhol ott vannak

Fontos lenne, ha a játékgyártók végre felhagynának a hirdetésekben a termékek tervezésénél a nemek szerinti kategorizálással, a nemi sztereotípiák szerinti szlogenekkel a ruhákon, és a nők tipizálásával a könyvek, tévés, filmes megjelenések és online tartalmak szereplőinek esetében. 

„A nemi sztereotípiák mindenhol ott vannak, és komoly, hosszútávú károkat okoznak. Ez a kutatásunk jól kirajzolódó üzenete. A fiúk csak fiúk attitűdtől kezdve az óvodákban vagy iskolákban, a családokban uralkodó férfimunka-nőimunka szemléletmódig, ezek a sztereotípiák mélyen beépülnek az emberbe, és életünk végéig velünk maradnak. Véget kell vetnünk a lányok hercegnősítésének és a fiúk mérgezésének” – mondta Sam Smethers, a Fawcett Society civil szervezet vezetője. A riport másfél évig tartó kutatómunka és adatgyűjtés összegzése, amelyben számos brit civil szervezet és hivatalos szerv részt vett, ahogy játékgyártók és könyvkiadók is. 

A szülők és pedagógusok észlelték a problémát

Az is kiderült a felmérésből, hogy a szülők többsége felfigyel otthon is a problémára, ám az emberek háromnegyede úgy nyilatkozott, hogy már egészen kicsi koruktól máshogy kezelik a fiúkat és a lányokat. Hétszer olyan gyakran fotózzák le a fiukat építés közben, és háromszor olyan gyakran a lányukat babázás vagy házimunka imitálása közben.

Amikor pedagógusokat kérdeztek arról, hallottak-e a nemi sztereotípiákról, több mint felük azt mondta, gyakran vagy időnként észreveszik, hogy az emberek azt mondják, a fiúk azok fiúk, ha valami rosszat csinálnak a gyerekek.

Olvastad már?

„Nem vagyunk elég gyorsak a nemi egyenlőség érdekében végzett munkában. Az iskolai tárgyválasztás, a karrierválasztás és az ugyanolyan munkáért kapott kevesebb fizetés a nők esetében mind a nemi sztereotípiákból fakad” – mutatott rá Kevin Courtney, a Nemzeti Oktatási Szövetség főtitkára.

A boltokban is rossz a helyzet

Ami a kereskedelmet illeti, 141 gyermekruhákat, játékokat és kiegészítőket árusító, bevásárló utcában található üzletet és 44 online boltot vettek górcső alá: a legtöbb helyen a fiú dolgokat kék, a lányoknak szánt dolgokat pedig rózsaszín környezetben árulták. Annak ellenére, hogy a kutatásban megkérdezett szülők kétharmada nyilatkozott úgy, hogy a fiúknak és lányoknak szánt tárgyakat hasonló tálalásban szeretné látni az üzletekben és reklámokban is. 

A karácsony a játékeladások legpörgősebb szezonja, szerencsére már a nemi sztereotípiák ellen küzdő esetekre is van példa, bár egyelőre csak elvétve. Franciaországban tavaly a kormány olyan szerződést kötött a játékgyártókkal és üzletekkel, hogy olyan üzenetet közvetítsenek, amely arra bátorítja a lányokat, hogy válasszák ők is mérnöki területeket és programozást.

Olvass tovább!

Forrás: The Guardian
Fotó: Unsplash