Súlyos tények, valószínűleg mindannyian hallottuk már, hiszen évről évre hasonló eredmények születnek a kutatásokban, ám még mindig muszáj róla beszélni, mert a helyzet nem javul: jelentősen korlátozzák a fiatalok karrierválasztási lehetőségeit a nemi sztereotípiák, hozzájárulnak a nemek közötti fizetési szakadék mélyüléséhez, derült ki ezúttal a Fawcett Society a legnagyobb brit nemi egyenlőségért küzdő civil szervezet éves felmérésből.
A különböző nemi sztereotípiák még mindig jelen vannak a gyermeknevelésben, az oktatásban és a kereskedelemben, gondoljunk csak a játékokra, könyvekre vagy a divatra. A civil szervezet szerint fontos lenne, hogy központi segítséget kapjanak a tanárok és szülők, amely segíthet megoldani a rózsaszín és kék leegyszerűsítő felosztással kapcsolatos kihívásokat az élet különböző területein.
Mindenhol ott vannak
Fontos lenne, ha a játékgyártók végre felhagynának a hirdetésekben a termékek tervezésénél a nemek szerinti kategorizálással, a nemi sztereotípiák szerinti szlogenekkel a ruhákon, és a nők tipizálásával a könyvek, tévés, filmes megjelenések és online tartalmak szereplőinek esetében.
„A nemi sztereotípiák mindenhol ott vannak, és komoly, hosszútávú károkat okoznak. Ez a kutatásunk jól kirajzolódó üzenete. A fiúk csak fiúk attitűdtől kezdve az óvodákban vagy iskolákban, a családokban uralkodó férfimunka-nőimunka szemléletmódig, ezek a sztereotípiák mélyen beépülnek az emberbe, és életünk végéig velünk maradnak. Véget kell vetnünk a lányok hercegnősítésének és a fiúk mérgezésének” – mondta Sam Smethers, a Fawcett Society civil szervezet vezetője. A riport másfél évig tartó kutatómunka és adatgyűjtés összegzése, amelyben számos brit civil szervezet és hivatalos szerv részt vett, ahogy játékgyártók és könyvkiadók is.
A szülők és pedagógusok észlelték a problémát
Az is kiderült a felmérésből, hogy a szülők többsége felfigyel otthon is a problémára, ám az emberek háromnegyede úgy nyilatkozott, hogy már egészen kicsi koruktól máshogy kezelik a fiúkat és a lányokat. Hétszer olyan gyakran fotózzák le a fiukat építés közben, és háromszor olyan gyakran a lányukat babázás vagy házimunka imitálása közben.
Amikor pedagógusokat kérdeztek arról, hallottak-e a nemi sztereotípiákról, több mint felük azt mondta, gyakran vagy időnként észreveszik, hogy az emberek azt mondják, a fiúk azok fiúk, ha valami rosszat csinálnak a gyerekek.
Olvastad már?
„Nem vagyunk elég gyorsak a nemi egyenlőség érdekében végzett munkában. Az iskolai tárgyválasztás, a karrierválasztás és az ugyanolyan munkáért kapott kevesebb fizetés a nők esetében mind a nemi sztereotípiákból fakad” – mutatott rá Kevin Courtney, a Nemzeti Oktatási Szövetség főtitkára.
A boltokban is rossz a helyzet
Ami a kereskedelmet illeti, 141 gyermekruhákat, játékokat és kiegészítőket árusító, bevásárló utcában található üzletet és 44 online boltot vettek górcső alá: a legtöbb helyen a fiú dolgokat kék, a lányoknak szánt dolgokat pedig rózsaszín környezetben árulták. Annak ellenére, hogy a kutatásban megkérdezett szülők kétharmada nyilatkozott úgy, hogy a fiúknak és lányoknak szánt tárgyakat hasonló tálalásban szeretné látni az üzletekben és reklámokban is.
A karácsony a játékeladások legpörgősebb szezonja, szerencsére már a nemi sztereotípiák ellen küzdő esetekre is van példa, bár egyelőre csak elvétve. Franciaországban tavaly a kormány olyan szerződést kötött a játékgyártókkal és üzletekkel, hogy olyan üzenetet közvetítsenek, amely arra bátorítja a lányokat, hogy válasszák ők is mérnöki területeket és programozást.
Olvass tovább!
A nemi sztereotípiák változnak, és ez a stock fotókon is jól látszik
Stock fotókkal szemezünk nap, mint nap a médiában, a plakátokon és a termékek csomagolásain, szóval nagyon nem mindegy, milyen arcok néznek vissza ránk. Az elmúlt évek kirekesztő vizuális ábárzolásmódja most kezd átalakulni, megjelentek a királylányost játszó apukák, az öntudatos fiatal nők és a transznemű emberek képei is, de még mindig nem elég árnyalt a képbankok kínálata.Forrás: The Guardian
Fotó: Unsplash