Az nem volt eddig sem kérdés, hogy a szép fehérnemű szexuálisan vonzó, és még annál is erősebb hatása lehet partnerünkre, mintha meztelenek volnánk. (Vicces, de az állatvilágban sincs ez másképp: még patkányoknál is kimutatták, hogy a hím egyedek vonzóbbnak találták azokat a nőstényeket, akikre aprócska kabátot húztak.) Sokan azonban akkor is szeretnek csinos fehérneműt felvenni ruhájuk alá, ha nem tervezik megmutatni senkinek. Emlékszünk A (sz)ex az oka mindennek című romantikus filmre? Ebben jelentette ki az Alison Brie által alakított egyedülálló főszereplő, hogy épp egyhavi lakbér árát költötte luxusfehérneműre, egyszerűen azért, hogy előhívja magából a belső khaleesit.
„A szexi, csipkés fehérnemű a történelem során mindig a partner örömét szolgálta – mondta Danielle Forshee pszichológus. – Ám napjainkban a nők egyre inkább megtalálják a saját erejüket, és azt mondják: én magam is megérdemlem, hogy magamért viseljem. És rádöbbentünk, hogy bármikor viselhetjük, amikor csak akarjuk, ahogy csak akarjuk, a nap bármelyik szakában.”
Természetesen nem mindenki rajong a csipkecsodákért, és a kutatások egyelőre nem tárták fel a pszichológiai hátterét annak, ki miért azt a fehérneműt részesíti előnyben, amit legjobban szeret. Ám számos anekdota kering arról, hogy az embereknek erős lelki hajtóerőt ad a mindennapi élethez, ha szép fehérneműt viselnek. És ennek semmi köze a szexhez.
A fehérneműk tárháza végtelen, a méregdrága szettektől a legelegánsabb anyagokig bármit megtalálhatunk. Ám a szép fehérnemű nem egyenlő a csupa csipkével vagy a kihívóan szexi darabokkal, nem ettől vértezi fel viselőjét erővel és magabiztossággal. Az viszont biztos a szakértők szerint, hogy érdemes olyan fehérneműt választanunk, ami a mi ízlésünknek tetszetős, már csak a lelki egészségünk érdekében is.
Csillagokba repíti az önbizalmunkat
„Nincs még egy olyan hétköznapi tárgy vagy ruhadarab, ami úgy erősítené az önbizalmat és az önbecsülést, mint egy igényes fehérneműszett – vallja Carolyn Mair viselkedéskutató. – És semmi sem tesz vonzóbbá, mint az önbizalom, ami sugárzik rólunk. Meglátszik azon, ahogy állunk, sétálunk, beszélünk és gesztikulálunk.”
Ennek a hatásnak a hátterében az áll a szakemberek szerint, hogy a bizonyos ruhadarabnak tulajdonított pozitív hatás átragad az érzelmi állapotunkra. Nemcsak arra van hatással, mások hogyan tekintenek ránk, hanem arra is, mi hogyan nézünk magunkra. Ez pedig a viselkedésünkben is megmutatkozik. „Ha a fehérneműnkről a magabiztosságra, erőre, vonzóságra vagy bármilyen hasonló dologra asszociálunk, elkezdjük ezeket érezni, amikor viseljük – magyarázta a pszichológus. – Nem varázspirula, de biztosan magabiztosabbnak és szexibbnek érezzük magunkat benne.”
Az önkifejezés szabadságát adja
„Általában azért választunk bizonyos ruhákat, hogy megvédjenek az időjárási viszontagságoktól, biztonságosabbá tegyék a tevékenységeinket, vagy hogy kifejezzünk valamit az öltözékünkkel. A ruha a második bőr, a személyiségünk megjelenítése – magyarázta Mair. – A társadalmi identitásunkat tudatjuk a külső világgal ily módon, melyben az is megjelenik, mi hogy érzünk saját magunkkal kapcsolatban.”
Mair felhívta a figyelmet arra a 2006-os kutatásra is, mely a fehérnemű és a női identitás közötti kapcsolatot vizsgálta. Ebben a pszichológusok azt figyelték meg, hogy a fehérnemű erős, hatásos és pontos kifejezési módja annak, hogyan érzi magát viselője, milyen a valódi személyisége, amit nem mutat meg a külvilágnak.
A fehérnemű tehát nem követi a divatirányzatokat, nem hódol be a társadalmi normáknak és elvárásoknak. Mivel csak mi látjuk (esetleg a partnerünk), szabadon választhatunk olyan darabokat, melyek valódi kifejezői a kreativitásunknak és személyes ízlésünknek.
Önmagunk kényeztetése
Ironikus, de a szép fehérnemű nem mindig a legkényelmesebb fehérnemű. Ám aki megvásárolja, annak egyszerűen a látvány tetszik, és mentálisan akarja jobban érezni magát, amikor viseli. „Egyfajta önkényeztetés, az önszeretet kifejezési módja, amikor szép fehérneműt vásárol valaki. Különösen, ha tényleg csak saját magának vásárolja, nem azért, hogy lenyűgözzön benne valakit” – mondta Rachel Thomasian házasságterapeuta.
Azt is fontos azonban megjegyezni, hogy a luxusfehérnemű vásárlása az agyunk jutalmazó rendszerére hat, ám ezek a jó érzések igen rövid életűek, és könnyen abba az ördögi körbe kerülhetünk, hogy újabb és újabb vásárlásokra érzünk nagyon erős késztetést. A pszichológus arra is felhívta a figyelmet, hogy önmagunk kényeztetésének nem kell sokba kerülnie, az olyan teljesen hétköznapi dolgok is hasonló hatást váltanak ki, mint a megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása napközben, elegendő időt tölteni a szeretteinkkel, vagy kiállni magunkért a munkahelyünkön.
Erő és irányítás
„A kontroll elvesztése az életünk és a történések felett az egyik legerősebb stresszforrás, különösen az elmúlt egy évben” – mondta a pszichológus. A Divatpszichológiai Intézet professzora, Dawnn Karen is úgy vélekedik, hogy a járvány és a maszkviselés felerősítette a bizonytalanság érzését. „Amikor úgy érezzük, megmondják, mit vegyünk fel, amikor kimegyünk, jusson eszünkbe, hogy azt még mindig mi dönthetjük el, milyen fehérneműt veszünk fel. Saját magunkért” – mondta Karen.
A külső megerősítést belsőre cseréli
Ha jó érzéssel tölt el a ruha, amit viselünk, még ha nem is látható, segít, hogy ne másoktól, kívülről várjuk a megerősítést a külsőnkkel kapcsolatban. A járvány előtt az emberek másoktól várták a bókokat az öltözékükkel kapcsolatban, hiszen a közösség előtt élték az életüket. Ám ez megfordult, az idő nagy részét bent töltjük, és távolságot tartunk másoktól. „Most nincs senki, aki azt mondaná, szép a cipőnk. Tényleg saját magunkért öltözünk” – mutatott rá Karen.
Arra ösztönöz, hogy szépen felöltözzünk
Vannak, akiket egy szép fehérnemű arra sarkall, hogy kívülre is szépen felöltözzenek, ami még tovább erősítheti az önbizalmat. „Ha szorongunk, rosszkedvűek vagyunk, a ruha segíthet kimozdulni ebből az állapotból. Ehhez pedig jó kezdet, ha szép fehérneműt húzunk. – mondta Karen. – Mivel egy évig kényelmes otthoni ruhában voltunk, valószínűleg A nagy Gatsby korszakában találjuk majd magunkat, amikor visszatérünk a külvilágba. Mindenki a másik végletbe esik, és a legszebb ruháját veszi fel akkor is, ha csak elugrik a boltba. Ez nagyon sokat számít a kedélyállapotunkban, és az öltözék sokat segíthet, hogy javítsunk rajta.”
Forrás: The Huffington Post Fotó: Unsplash