Randizás szorongással: 6 tipp, ha túl stresszes az ismerkedés

2021. március 19. |

Egy első randi előtt bárki ideges lenne, ám ha szorongásos panaszokkal küzdünk, még ennél is nagyobb kihívást jelent az ismerkedés. A szakember olyan stratégiákat és megküzdési technikákat árult el, amelyekkel kordában tarthatjuk a szorongásunkat a randi előtt, alatt és után.

A pillangók a gyomrunkban és a gyorsuló pulzus teljesen normális. Ám a szorongás nem azonos a tipikus, randevú előtti idegességgel. Előbbi tünetei sokkal erősebbek lehetnek, és a remegéstől a légszomjon át a katasztrofizálásig terjedhetnek. Ha tudjuk magunkról, hogy szorongásos panaszokkal küzdünk, sokkal nehezebbé teheti az ismerkedést. Ám van remény, és számos jól bevált, tudományosan igazolt stratégia arra, hogy kezelhető és elviselhető szinten tartsuk a szorongásunkat randihelyezetben is.

szorongas-ismerkedes-randi-6-tipp

Próbáljuk el a szituációt randi előtt

Ha eljátsszuk, hogy zajlik a randevú, mit csinálunk majd, úgy érezhetjük, hogy felkészültünk, ami segíthet csökkenteni a szorongást. „Jobban érezzük magunkat és jobb élmény lehet, ha mentálisan felkészülünk egy-egy tevékenységre” – mondta dr. Kathy Nickerson pszichológus, aki azt is elárulta, hogyan gyakorolhatjuk a randihelyzetet.

  1. Vizualizáljuk, mi történik a randevún, lépésről lépésre, az első hívástól a készülődésen át a megérkezésig. Fontos, hogy azt is képzeljük el, minden rendben megy.
  2. Gondoljunk ki jó témákat a beszélgetéshez. Sokan a kínos csendektől szoronganak, így számukra lehet különösen megnyugtató, ha nem érkeznek felkészületlenül a randira.
  3. Tervezzük el, mit teszünk, ha a dolgok nem alakulnak jól. „Fontos, hogy tudatosítsuk, ezek nagy része nem történik meg, ám ha mégis, lesz tervünk” – mutatott rá a pszichológus. Mit teszünk például, ha leesszük a ruhánkat? Találjuk ki, mit mondunk. Ám ne töltsük az egész napot azzal, hogy a randira készülünk, mert ez ellentétes hatást válthat ki, fokozhatja a szorongásunkat. 

Koncentráljunk a kényelmünkre

Ha olyan előkészületeket teszünk a randi előtt, ami a kényelmünket szolgálja, az a szorongás csökkentésének kulcsa lehet.

  1. Hagyjunk magunknak elég időt a készülődésre és utazásra. Ha kapkodnunk kell, sokkal rosszabbul érezzük magunkat és a szorongás növekszik. 
  2. Válasszunk ismerős helyet a randira. 
  3. Tanulmányozzuk át előre a menüt. Ha nem ott helyben kell döntést hoznunk arról, mit eszünk, az csökkentheti a nyomást. 
  4. Viseljünk olyan ruhát, ami kényelmes és magabiztossá tesz. Nem az első randin kell kipróbálni olyan stílusokat, amiket addig sosem viseltünk.

Használjuk a meditációs technikákat

A különböző meditációs technikák és légzőgyakorlatok hatékonyan csökkentik a szorongást, nemcsak a randi előtt, de alatt is. 

  1. Mély légzés. Ezt a légzőgyakorlatot úgy végezzük, hogy négyig számolunk magunkban minden belégzéssel, és négyig minden kilégzés alatt. Belégzésénél az orrunkon, kilégzésnél a szánkon lélegezzünk.
  2. Kapcsolódjunk az öt érzékhez. Amikor érezzük, hogy elhatalmasodna rajtunk a szorongás, fókuszáljunk öt dologra, amit látunk, négy dologra, amit tapintunk, három dologra, amit hallunk, két dologra, amit szagolunk és egy ízre, amit érzékelünk. Ez segít megnyugodni.
  3. Tartsunk szünetet. Teljesen rendben van, ha elnézést kérünk és kimegyünk a mosdóba, hogy megnyugodjunk. Míg egyedül vagyunk, nyugodtabban végezhetjük el a légzőgyakorlatot vagy a már említett öt érzék számbavételét, esetleg írhatunk egy gyors üzenetet a barátnőnknek néhány támogató szóért.
  4. Kerüljük az alkoholt. Bár úgy érezhetjük, hogy ellazít, ám valójában úgy csökkentheti a gátlásainkat, ami inkább negatív irányba befolyásolhatja a randevút. Azon kaphatjuk magunkat, hogy olyat teszünk vagy mondunk, amit józanul sosem tennénk vagy mondanánk, és utólag megbánunk. 

Olvastad már?

Gondolkozzunk pozitívan

Az a legjobb persze, ha pozitív gondolatokkal érkezünk a randevúra. Ám ez a szorongással élők számára nem könnyű. Nekik segíthetnek azok a módszerek, amelyek az egész tudatot hangolják pozitív irányba. 

  1. Bátorítsuk magunkat szavakkal. Amikor randira készülünk, mondjuk kedves dolgokat hangosan is magunknak a tükör előtt állva, ezzel tápláljuk az önbizalmunkat. Meg tudom csinálni, büszke vagyok magamra, képes vagyok rá.
  2. Kerüljük az összehasonlítást. „Hajlamosak vagyunk a versengésre, és büntetjük magunkat azért, mert szerintünk nem vagyunk elég vékonyak vagy szépek, okosak, gazdagok” – mondta Nickerson. Ahelyett, hogy másokhoz hasonlítgatjuk magunkat, gondoljunk azokra a tulajdonságainkra, amelyek különlegesek, és amiért pont velünk akar randevúzni az a valaki, akivel találkozni készülünk.
  3. Maradjunk a realitás talaján. Mind a pesszimista, mind a perfekcionista gondolatok a szorongást táplálják. Próbáljuk meg a katasztrofizálás helyett a valósághoz közelebbi, legvalószínűbb forgatókönyvet elképzelni.
  4. Fontos a perspektíva. Emlékeztessük magunkat, hogy ez csak egy randevú, mind a randi előtt, mind a randi után. Tudatosítsuk, hogy nem ez az egyetlen randi, amin valaha voltunk, és nem ezen múlik az életünk.
  5. Hagyjunk magunknak választási lehetőségeket. Ha nem erre az egyetlen lapra teszünk fel mindent, csökkentheti a nyomást és nem érezzük akkora kényszernek, hogy ez az egyetlen este tökéletes legyen.

Törődjünk magunkkal

Nagyon fontos, hogy mind a testünk, mind a lelkünk ápoljuk, kényeztessük, ahelyett, hogy sanyargatnánk magunkat a randevú előtt. 

  1. Ünnepeljük magunkat. A randi után könnyű azon morfondírozni, mi sikerült rosszul. Bármennyire is nehéz elvonatkoztatni ezektől a részektől, tudatosítsuk inkább azt, ami jónak tűnt, és jobban sikerült, mint egy előző alkalommal. A fejlődés sikerélmény, még ha nem is éreztük tökéletesnek az estét.
  2. Oldjuk a stresszt a randi után. Amikor hazaérünk, végezzünk valami olyan tevékenységet, ami ellazít. „Vegyünk forró fürdőt, írjunk a naplónkba vagy kapcsoljuk be a kedvenc sorozatunkat. Bármit, amivel megjutalmazhatjuk magunkat, amiért szembenéztünk a szorongásunkkal” – mondta a pszichológus. 
  3. Fejezzük ki az érzéseinket. Teljesen rendben van, ha aggódunk és vegyes érzéseink vannak egy randi után. Ám az is fontos, hogy letegyük ezeket, például vessük papírra. „A naplóírás például segíthet feldolgozni a randi után bennünk kavargó érzelmeket” – mondta Nickerson. 

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

Tévhit, hogy a gyerekek otthonosan mozognak a digitális térben cyberbiztonság

Tévhit, hogy a gyerekek otthonosan mozognak a digitális térben