Visszatérés a normális világba: mit jelent ez egy kisgyereknek, aki már nem emlékszik rá, mi volt a járvány előtt?

2021. július 17.
Amikor először zárták be az óvodákat, bölcsődéket a járvány miatt, a két-három éves gyerekek hirtelen nem jártak már a korábban megszokott közösségbe, és ahogy teltek a hetek, a szülőknek feltűnhetett, hogy egyre fogytak azok a nevek, melyekre emlékeztek a társaik közül. Új ritmusba kerültek otthon, és már nem feltétlenül integettek oda az út túloldalára annak a fiúcskának, akivel nemrég még kézen fogva sétáltak a bölcsibe.

Az idősebb gyerekeknek, tiniknek és felnőtteknek a lezárások élesen kettéhasították a létezésüket a jól meghatározható előttre és utánra. Az oltásokkal elkezdhettünk visszatérni ahhoz, ami egykor ismerős volt. De mi a helyzet azokkal a kicsikkel, akik alig kétévesek voltak, mikor a járvány elkezdődött, és a több mint egy évnyi izoláció, maszkhordás és fertőtlenítés vált a legélesebb emlékképükké, míg az előtte történtek erősen kifakultak. Most viszont úgy kell visszatérniük a (felnőttek és idősebbek számára) normálisnak tekintett világba, hogy nincsenek tiszta emlékképeik és kapaszkodóik arról, milyen volt a világ előtte.

kisgyerek-covid-elott-emlekezet

„A kisgyerekek agya a folyamatos fejlődés fázisában van, hogy minél több ismeretet szerezzen arról, mi történik körülöttük – mondta Tovah Klein fejlődéspszichológus, a Barnard College Center gyermeklélektan osztályának vezetője. – A kisgyerekek az önfejlődés útján járnak, próbálják megérteni, kik ők, leválnak a szüleikről, ugyanakkor a szülők jelentik számukra a biztonságot és támogatást. Ez a folyamat nem állt le a járvány alatt sem. A gyerekek jobban alkalmazkodtak, mint azt bárki gondolná.

Ez megmagyarázza, miért érezhették úgy a szülők, hogy a kicsi gyerekek miért vették könnyebben az akadályokat, mint az idősebbek, ugyanakkor miért bizonytalanította el őket, amikor elkezdtek lekerülni a maszkok az emberekől. „A kétéves fiamat teljesen lenyűgözte, amikor végre meglátogathattuk a nagyszülőket, hogy nem az én telefonomban lakik a papa és a mama, hanem valódi házban” – mesélte nevetve a 31 éves Bea. „Nagyon régóta nem voltam boltban – súgta nekem a négyéves fiam a nyakamba csimpaszkodva, mikor több mint egy év kihagyás után velem jöhetett bevásárolni” – mondta el a 44 éves apuka, milyen megszeppent volt a kisgyerek, mikor teljesült végre az álma és ismét elmehetett egy szupermarketbe. 

Kinek fáj igazán?

„Ám a katartikus pillanatok és a visszatérés izgalma hamar elillannak – mondta a pszichológus. – Az érzelmi teher a szülőké, akiknek át kell segíteniük a gyerekeket az átmeneten, az újabb változásokon.”

A legkisebbek beleszülettek a világ egy változatába, és most egy másikban növekednek tovább. Bár keserédes örömmel figyelik a szülők, ahogy az újranyitás folyamatán átegyensúlyoznak, ez a szakemberek szerint nem is a gyerekekről szól annyira, akiknek nem fájhat, amire nem emlékeznek, hanem a szülőkről, akiknek viszont fájdalmas látni, hogy a gyerekeik felejtenek. „Azt hiszem, én vagyok az, aki gyászol egy kicsit. A dolgokat, amiket elveszítettünk, a lehetőségeket, amik nem voltak, a barátokat, akikkel nem ismerkedhetett meg vagy nem tarthatta a kapcsolatot, mert nem járt bölcsődébe például – mondta Bea. – Nem vagyok biztos benne, hogy amit normálisnak nevezünk, bármiben azonos lenne azzal, amit ő a normálisnak hív. Az ő normális világa és a mi normális világunk valószínűleg teljesen különböző most.”

Mikortól vannak emlékeink?

Még ha nem is tudnak pontos emlékképeket felidézni tisztán, a járvány előtti tapasztalataikat nem törölték ki az elmúlt hónapok teljesen a kisgyerekek memóriájából. „Nem teljesen fehér lappal lépnek ki a nagyvilágba újra ezek a gyerekek sem” – hívta fel rá a figyelmet Carole Peterson, az Új-fundlandi Memorial Egyetem pszichológiaprofesszora. „Az emlékképek generálásának képessége a születésünktől fogva működik. Sőt, már azelőtt is. Az újszülöttek felismerik azoknak a könyveknek a hangmintáit, melyeket hangosan olvasott az anya a várandósság alatt. Az újszülöttek képesek felismerni arcokatm és előre látni bizonyos rutint.”

„A kutatások szerint azt mondanám, általában két és fél éves korra a gyerekek rendelkeznek néhány olyan emlékképpel, mely életük végéig megmarad – jelentette ki a pszichológiaprofesszor. – Ezek a legkorábbi emlékek lehet, hogy egyszerű benyomások, pillanatok lenyomatai, melyek érzelmi hatást hordoznak. Konkrét események emlékei még nem maradnak meg ekkor, ám az ismerősség érzése ott lehet.”

Még a legkisebb gyermekek is hordoznak tehát bizonyos zsigeri, intuitív tudást helyekről és emberekről, melyeket gyakran láttak a járvány előtt, bár valószínűleg nem képesek artikulálni ezt. „A nyelvi képességek fejlődésével születik meg a verbálisan tárolt emlékek kódolása az agyban – mondta Klein. – Nem azt jelenti tehát, hogy a gyerekeknek nincsenek emlékei a járvány előttről, hanem azt, hogy ők még túlnyomórészt az érzékeik által tapasztalnak és alkotnak emlékeket. A testük és az érzékszerveik kódolja a tapasztalásokat, így egy kisgyereknek lehet olyan érzése, amikor visszatér bizonyos helyekre, hogy ismeri ezt a helyet.”

Bea is ennek a felismerésnek a pillanatát látta kétéves gyermekém, amikor több hónapos kihagyás után ismét elmehettek a játszótérre. Egy másik kisgyerek szeretett volna játszani vele, és az anyuka aggódva figyelte, mi történik. „Nagyon aggódtam, mivel majdnem egy évig izolációban éltünk, így azon tépelődtem, vajon nem felejtett-e el más gyerekekkel játszani? A határokat? – számolt be az édesanya aggályairól. – Ám azonnal játszani kezdett. Játszott, nevetett, mindent, amit a gyerekek szoktak. Nagyon megindító volt, ahogy végignéztem ezt a pillanatot.”

Nem minden gyereknek könnyű az újrakezdés

„Amikor a 10 éves fiamat meghívták egy görkoris szülinapi buliba néhány héttel ezelőtt, úgy gondoltam, jó ötlet, ha a 4 éves öccsét is magunkkal visszük. Ő mindig roppant kalandvágyó gyerek volt, aki mindenre kapható, ami játék – mesélte a kétgyerekes Judit. – Néhány perc után beszaladt inkább a házba a ricsaj és a sok gyerek elől. Ez volt az első élménye közel egy év után, amikor sok gyerekkel volt együtt egyszerre.”

Közös, generációs élmény

A szakember szerint könnyen lehet, hogy  a kollektív történelmünk koronavírus-járvánnyal kapcsolatos fejezete bizonyos értelemben sokkal kevésbé egyedülálló és különleges, mint amilyennek most érezzük. „Mindenkinek a gyermekkorában megvan a megfelelő kontextus. Voltak gyerekek, akiknek a nagy gazdasági világválság, másoknak a háború volt a generációs élmény. A mi gyerekeinknek ez lesz a története. Nem kívántuk volna ezt megtapasztalni soha, ám a gyerekek most is megmutatták, hogyan kell fejlődni és alkalmazkodni, bármi történjen. Nekünk, felnőtteknek pedig az a feladatunk, hogy támogassuk őket. És kövessük őket, amerre vezetnek.”

Forrás: Washington Post Fotó: Unsplash

Olvass tovább!