10 étel, amit jobb elkerülnöd, ha migrénes vagy

2022. augusztus 08. |

Készülj fel rá, az alábbi listán néhány nagy kedvenc is helyet kapott...

Ha te is migrénnel küzdesz, biztosan tisztában vagy vele, hogy az alváshiány, a hormonális változások vagy éppen a stressz is könnyedén ki tudja váltani a kínzó fejfájást. De azt tudtad, hogy a migrént bizonyos élelmiszerek is triggerelni tudják?

Bár az élelmiszerek és a migrén kialakulása közötti pontos kapcsolat ma még a szakértők számára sem teljesen egyértelmű, tudományos bizonyítékok szerint igenis léteznek olyan ételek, italok és adalékanyagok, amelyek képesek lehetnek migrénes görcsöket kiváltani az arra érzékenyeknél.

Ha tehát gyakran küzdesz fejfájással, a következő ételeket és italokat jobb, ha megpróbálod elkerülni – vagy legalábbis visszafogni a fogyasztásukat.

migren-fejfajas-etelek

Túl sok kávé

Kutatások is bizonyítják, hogy a túlzásba vitt koffeinbevitel migrénes rohamokat válthat ki: egy 2016-os és egy 2019-es tanulmány is arra a következtetésre jutott, hogy a kávézás visszaszorítása segíthet a migrén gyakoriságának csökkentésében. És hogy mennyi számít túl soknak? A szakértők szerint a migrénre érzékenyeknek napi két csészénél semmiképpen nem szabadna többet inniuk.

Vörösbor

Szintén tanulmányok igazolják, hogy az alkoholos italok is gyakori kiváltó okok lehetnek, az alkoholban található bizonyos vegyi anyagok, például a tiramin és a hisztamin miatt. A vörösbor pedig azért számít kifejezetten problémásnak, mert sok hisztamint tartalmaz.

Érlelt sajtok

A sajtok szerelmeseinél sajnos ez a finomság is kiválthatja a migrénes tüneteket. A bűnös itt is a tiramin. A kéksajtot, a brie-t, a cheddart, a svájcit, a fetát, a mozzarellát jobb inkább elkerülni.

Csokoládé

És itt az újabb rossz hír: egy tanulmány szerint a placebóval összehasonlítva a csokoládé a résztvevők 42 százalékánál váltott ki rohamot.

Citrusfélék

Bár a sok friss gyümölcs fogyasztása remek módja a migrén elkerülésének (és az egészség megőrzésének), a citrusfélékkel érdemes óvatosnak lenni. Egyes megfigyelések szerint a narancs, a grapefruit, a citrom és a lime gyakran okoz az érintetteknek fejfájást.

Aszpartám és más mesterséges édesítőszerek

Kutatások szerint a diétás kólában és más kalóriamentes italokban is általánosan megtalálható mesterséges édesítőszerek (például az aszpartám) is növelhetik a migrénes fejfájás kockázatát.

Élesztő

Az is régóta közismert, hogy az élesztőt tartalmazó élelmiszerek – mint a péksütemények, vagy éppen a kenyér – képesek migrénes rohamokat kiváltani. Ebben az esetben is a tiramin okozza a bajt, ugyanaz az összetevő, ami az alkoholban és a sajtokban is megtalálható.

Mononátrium-glutamát (más néven MSG)

Az MSG egy ízfokozó, amelyet számos feldolgozott élelmiszerben használnak – például a fagyasztott vagy konzerv élelmiszerekben, levesekben, rágcsálnivalókban és még sok másban. Bár egy 2016-os tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy az MSG nem okoz nagyobb valószínűséggel fejfájást vagy migrént, mint a placebo, ennek ellenére sok migrénben szenvedő állítja, hogy az MSG triggerelni tudja a tüneteiket.

Feldolgozott és pácolt húsok

A pácolt és feldolgozott húsok (gondoljunk csak a szalonnára, kolbászra, sonkára és a csemegehúsokra) gyakran tartalmaznak nitriteket és nitrátokat, ismert migrént kiváltó anyagokat. Egy tanulmány szerint a migrénes betegek 5 százalékánál statisztikailag nagyobb valószínűséggel jelentkeztek fejfájások azokon a napokon, amikor nitriteket fogyasztottak.

Diófélék és bizonyos magvak

Rossz hír, hogy a mandula, a földimogyoró és sok más dióféle, illetve mag is tartalmaz tiramint – ez pedig tudjuk jól, hogy mit jelent…

További élelmiszerek, amikre érdemes figyelni

Igaz ugyan, hogy tudományos bizonyítékokkal eddig még nem tudták alátámasztani, de az érintettek beszámolói szerint az alább felsorolt élelmiszerek is veszélyesek lehetnek a rendszeresen migrénnel küzdők számára.

  • avokádó
  • csirkemáj és más szervhúsok
  • tejtermékek, mint tejföl és a joghurt
  • aszalt gyümölcsök, mint a datolya, füge és mazsola
  • fokhagyma
  • a legtöbb babféle
  • savanyúságok, mint az olajbogyó vagy a savanyú káposzta
  • paradicsomalapú termékek (beleértve a pizzát is!)

Forrás: withcove.com Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód