- Mindenki szeretne olyan ajándékot adni karácsonyra, amivel tényleg örömet okoz és sokáig emlékezetes marad.
- Hat, tudományosan igazolt lépéssel olyan ajándékot adhatunk idén szeretteinknek, aminek valóban örülnek majd.
- Az tényleg igaz, hogy az élményajándék többet ér bármilyen tárgynál.
Legnagyobb meglepetésünkre a legváratlanabb helyről érkezik a megoldás: a tudományos kutatóktól. Merthogy léteznek olyan tudósok, akik kifejezetten azt tanulmányozzák, hogyan okozzuk a legnagyobb örömet az ajándékunkkal, mikor ajándékozunk jól és mikor rosszul. Julian Givi, a Nyugat-Virginiai Egyetem marketingtanára számos ajándékozással kapcsolatos tanulmány szerzője. Elárulta azt a hat, tudományosan igazolt lépést, amivel életünk ajándékát adhatjuk szeretteinknek idén.
1. Nyugodtan legyünk szentimentálisak az ajándékozásban
A legtöbb praktikus és hasznos ajándék a feledés homályába vész, míg az érzelmekkel átitatott ajándékokra évekig emlékezünk. Mégis sokkal ritkábban adunk ilyet, mint kellene, egyszerűen mert túl kockázatosnak érezzük.
Givi 2017-es kutatása szerint, ha választanunk kell, szentimentális vagy valamilyen, a megajándékozott ízlésének megfelelő, ám személytelen ajándékot adunk, az emberek többsége utóbbi mellett dönt. Pedig a megajándékozott általában az előbbinek örül jobban.
Legközelebb, amikor azon gondolkozunk, adjunk-e ajándékba karácsonyra egy montázst a közös fotóinkból vagy inkább egy hasznos és vicces, ám kevésbé személyes tárgyat, nyugodtan lépjük meg az első verziót.
2. Ne az átadás pillanatára fókuszáljunk
A kutatások szerint az átadás pillanatában felszabaduló kitörő öröm helyett inkább a hosszú távú élvezetet kellene szem előtt tartanunk az ajándékunkkal. Például nem feltétlenül fogadja a megajándékozott hatalmas ovációval a város menő éttermének ajándékkártyáját, ahova hónapokkal előre kell asztalt foglalni, viszont a kedvenc kisvendéglőjébe bármikor beülne, és meleg szívvel gondol majd ránk a desszert közben.
3. Éljenek az élmények!
Végtelen sokszor hallottuk már: az élményajándék sokkal jobb a tárgyaknál. Givi 2016-os, a Journal of Consumer Research című marketing szaklapban megjelent tanulmánya is ezt támasztja alá: az élményajándék erősíti a kötelékeket, ellentétben a tárgyakkal.
4. Ne legyünk önzők
Givi kutatásai szerint gyakran azért nem adjuk ugyanazt ajándékba valakinek, mint ami már nekünk is van, holott tudjuk, hogy nagyon szeretné a másik ember, mert nem akarjuk, hogy ugyanolyan tárgya legyen, mint nekünk. Mindezt azért, mert az emberek úgy éreznék ilyenkor, hogy így kevésbé értékes az, ami nekik van. „Ha tényleg a másik ember örömét tartjuk szem előtt, ne magunkra gondoljunk” – mondta Givi.
5. Ne nehezítsük az ajándékozást saját magunknak
Ha valaha vásároltunk hosszú listával, minden ismerősünk számára egyedi ajándékkal, akkor értjük a problémát. „Szeretnénk megtisztelni azzal az embereket, hogy egyedi ajándékot kapnak, pedig lehet, hogy mindenki ugyanúgy örülne annak az egy, de jól kitalált dolognak” – mondta Givi.
6. Ne vigyük túlzásba a személyre szabott ajándékokat
Sokszor előfordul, hogy minden vágyunk az ajándékkal bizonyítani, milyen jól ismerünk valakit, ezért a különleges érdeklődési körének megfelelő ajándékot akarunk adni.
A tudományos kutatások szerint azonban a megajándékozott jobban értékeli a sokoldalúan felhasználható ajándékot. Ha például valakinek a rózsaszín a kedvenc színe, lehet, hogy boldogabb lesz, ha egy szép, rózsaszín tollat kap, amit minden nap tud használni, mint egy fluoreszkáló rózsaszín tintával író csodát.
Forrás: Time Fotó: Getty Images