- A legújabb irodalmi kvízünkben az első mondat alapján kell felismernünk a híres regényeket, elbeszéléseket, drámákat vagy éppen elbeszélő költeményeket.
- A feladat nem tűnik nehéznek, hiszen a cím alapján rögtön tudjuk, melyik műről van szó, mégsem olyan könnyű az első sor alapján megmondani a címet és a szerzőt.
- Hány irodalmi művet ismerünk fel a kvízben?
Kevés olyan téma van az iskolával kapcsolatban, ami annyira heves érzelmeket váltana ki, mint a kötelező olvasmányok. Minden generációnak megvoltak a maga kedvenc könyvei, vagy éppen amelyikről azt gondolták, ezt már-már gyerekkínzás kötelező olvasmányként feladni nyári olvasnivalónak.
Legújabb irodalmi kvízünkben most a legismertebb kötelező olvasmányokra kérdezünk rá. Felismerjük az első mondat alapján, melyik híres irodalmi műről van szó?
Mi volt előbb: irodalomoktatás vagy kötelező olvasmány?
A pedagógiatörténeti kutatások szerint meglepő módon kötelező olvasmányok sokkal korábban léteztek, mint maga az irodalomóra. Kötelező olvasmányok ugyanis például már az 5ooo évvel ezelőtti Kínában, vagy a hasonlóan régi zsidó iskolákban is elő voltak írva. A szent könyveket és a legfontosabb filozófiai irományokat nem csak elolvasni, de fejből megtanulni is kötelező volt.
A modern európai oktatásban a mai értelemben vett kötelező olvasmányok rendszerét csak az 1970-es években dolgozták ki. Azon túl, hogy a lehető legszélesebb képet nyújtsa a világ- és magyar irodalomról, a kötelező olvasmányoknak az is célja lenne, hogy megszerettessék az olvasást a gyerekekkel. Ebben nem vagyunk biztosak, hogy sikerül, de folyamatosan komoly viták folynak azzal kapcsolatba, minek kellene benne lennie, és milyen könyveknek nem a kötelező olvasmányok listájában. (És vajon a szerelmes versekkel hogy állunk? Mennyit ismerünk fel az irodalmi kvízben?)
A kvízből kiderül, mennyire volt értelme elolvasni a kötelezőket
Ahogy a legfrissebb, 2023-as kompetenciamérések ereményéből kiderült, a magyar diákok még a korábbi éveknél is rosszabbul teljesítenek a szövegértésben. Ez nem csak azért baj, mert esetleg rossz jegyeket kapnak. „Az olvasás a nyugati világban a gyerekek számára az egyik legfontosabb elsajátítandó készség – számos más készség felé nyitja meg az ajtót – mondta Nagy Zsófia szociálpszichológus a 24.hu-nak egy interjúban. – Az olvasáshoz kapcsolódó kudarcélmények egy nem megfelelő környezetben általánosabb tanulási nehézségekhez is vezethetnek, illetve hátráltatják a további, olvasásra épülő készségek elsajátítását.”
„Olvasni tehát egy iskolásnak muszáj, ezen belül kiemelten fontos lenne, hogy minél több szépirodalmat vegyen a kezébe. Amit azonban jelenleg az iskola az étlapra helyez kötelező menüként, annak jó része egyáltalán nem ízlik a fiataloknak.”
Ami nem is csoda, hiszen olyan szerzők műveit kellene elolvasniuk a diákoknak, amik száz évvel ezelőtt voltak kortárs szerzők. De vajon mi mennyire emlékszünk ezekre az irodalmi művekre? Töltsük ki a legújabb irodalmi kvízünket, hogy megtudjuk, vajon törölte-e az emlékezetünk teljesen a kötelező olvasmányokat, vagy sikerül felismernünk az első mondat alapján az irodalmi műveket?
Fotó: Unsplash, Wikimedia