Az utóbbi években a wellnessuniverzum – amelynek része az egyre nagyobb szeletet magának követelő mindfulnesságazat is – elképesztő ütemben nőtt: már a pandémia előtt is egy négybillió dolláros iparágról beszélhettünk (ez a globális gazdasági teljesítmény 5,3 százalékát tette ki), amelyből csak a mentális jóllétre vonatkozó szegmens kb. 1,4 billió dollár volt. Nincs is abban semmi meglepő, hogy sokat költünk erre a területre, mindannyian vágyunk a testi és lelki harmónia elérésére. Miután 2020-ban kirobbant a koronavírus-járvány, szinte mindenkinek lett olyan ismerőse (vagy akár mi magunk voltunk azok), akik vagy online is elérhető jógában, vagy meditációs appokban keresték a belső béke, ha úgy tetszik, a normalitás kulcsát. Mire felocsúdtunk volna a krízisből, a szomszédunkban zajló, egyre inkább eszkalálódó háborús helyzet erősít rá a modern idők egzisztenciális kihívásaira, amelyekből az egyén szintjén nem látni a kiutat. Ha pedig valamire nincs ráhatásunk, az irányítás egyetlen módja az lesz, ha újra befelé fordulunk, és a saját elménket irányítjuk – vagy ha a megfoghatatlan felé fordulunk. De hogy jutottunk idáig? A nagyon is materiális és a tudomány mindenhatóságában bízó modern ember miért költ globális szinten milliárdokat meditációs segédeszközökre, tanfolyamokra és applikációkra?
Az applikációk az új pszichológusaink?
A Global Wellness Institute 2022. márciusi jelentése szerint „az európai háború az egész világon félelmet és szorongást kelt, ami egyre hangsúlyosabb kérdéssé teszi a mentális egészséget. Ennek eredményeképpen a mentálisegészség- és wellnessalkalmazások piaca továbbra is növekedni fog. Az idei év végére valószínűleg eléri az ötszázmillió dollárt, ami 20 és 35 százalék közötti növekedést jelent.” A meditációt és a mindfulnesst segítő applikációk töretlen népszerűsége szintén logikusan következik az emberi természetből: ezek kényelmes – a járványhelyzetben szinte egyedüli – módjai voltak annak, hogy megpróbáljuk megtalálni a már említett belső harmóniát. És maradnak is, hiszen egyszerűek, elérhetőek – azt nemigen engedhetjük meg magunknak, hogy feladjunk mindent, és szerzetesnek álljunk a Himalájában… A siker pedig egyre több és több piaci szereplőt vonz, hiszen részesedni akarnak a nyereségből. Ami nem is kicsi, csak a Calm meditációs app megközelítőleg 119 millió amerikai dollárt generált a prémium, tehát fizetős szolgáltatásaival 2019 és 2021 között.
Szerző: Tóth Orsi, Fotó: GettyImages