Steve Martin és Chris Rock komikuspárosa nyitotta meg a 2020-as Oscar-díjátadót. Beszélgetésükben arról elmélkedtek, hogy valami hiányzik az idei évben a legjobb rendező jelöltjeinél. Chris Rock gondolkodás nélkül vágta rá: „A vaginák!” Ugyanis egyetlen női rendezőt sem jelölt idén az Amerikai Filmakadémia. Ám mint utólag kiderült, a vaginák azon az estén a reklámok közül is hányoztak.
A Frida nevű cég ugyanis szeretett volna elhelyezni egy reklámot a díjátadóról sugárzott tévéműsorban, ám az Akadémia ezt visszautasította. A vállalat olyan termékeket gyárt és forgalmaz, amelyek a szülés utáni első időszakban, a gyermekágy alatt segítenek a szülőknek. Ez lett volna a Frida első televíziós reklámja, és a cég vezetői reménykedtek, hogy ebben megmutathatják a szülés utáni felépülés kendőzetlen valóságát.
Cukormáz helyett valóság
A reklámfilm egy frissen szült anyukát mutat, aki az újszülött sírására ébred az éjszaka közepén. Az ágyból nehézkesen kikelve láthatóvá válik a hálós fehérneműje és a hatalmas betét. A film nagyrésze a fürdőszobában játszódik, bemutatva, hogy nem olyan egyszerű és hétköznapi művelet még a pisilés sem a szülés utáni napokban. A hirdetés üzenete: a Frida Mom speciálisan tervezett eszközeivel a gyermekágyi időszaknak sem kell ennyire nehéznek lennie.
A szülés utáni időszak valósághű bemutatásával a Frida is csatlakozott azokhoz a cégekhez, amelyek próbálják kitolni a határokat azzal, hogy a valódi tapasztalatokat mutatnak be az élet eddig tabunak számító területein – a korábbi reklámok cukormázzal borított változatai helyett.
Nem elég szalonképes a női lét
A tévécsatornák azonban gyakran gondolják úgy, hogy a női lét természetes velejárói nem elég szalonképesek ahhoz, hogy a nézők elé kerüljenek. Néhány hónappal ezelőtt a mensturáció alatt használható fehérneműt gyártó márka, a Thinx reklámja került a CBS tiltólistájára a kilógó tamponzsinór miatt. Ausztráliában viszont tavaly egy női higiéniai termékeket gyártó vállalat, a Libra reklámja után – amelyben először jelent meg menstruációs vér az ausztrál televízióban – döntött úgy az ország reklámfelügyelete, hogy a menstruációs termékekkel kapcsolatban megjelenő vér nem jelent erőszakos kontextust, így szabadon ábrázolható.
2019 decemberében viszont a Zola esküvőtervező oldal hirdetését tiltotta le a Hallmark, mivel egy azonos nemű pár csókolózott benne. Miután azonban a csatornát elárasztották a felháborodott visszajelzések, a reklámot mégis adásba engedték.
Ashley Graham is megmutatta
Akkor milyen reklámok voltak a nyertesei az Oscar-díjátadónak, ahol 2,6 millió dollárba került 30 másodperc reklámidő? A gyógyszercégek, a média és az Indeed karrieroldal. Bár az elutasított gyermekágyas reklámot azóta 3,7 millióan látták az interneten, ez csupán töredéke annak a 18 millió nőnek, akit az Oscar alatt elérhettek volna.
Az Amerikai Filmakadémiának a gyermekágyi időszakkal ellentétben a szexualitással nem volt problémája a reklámokban. A Bachelor című tévéműsor hirdetésében húsz nő kúszott egy meztelen férfitesten annak ágyéka felé.
Chelsea Hirschhorn, a Frida igazgatója úgy nyilatkozott, azért szerettek volna a díjátadó alatt megjelenni, mivel a ceremónia pont a legkifinomultabb történetmesélés előtt tiszteleg. „Tavaly a legjobb rövidfilm kategóriát egy dokumentumfilm nyerte, amely a hátrányos helyzetű közösségekben élő nők menstruációjáról és egészségéről szólt” – mondta Hirschhorn. Az Akadémia e-mailben kérte a céget, hogy inkább más terméket hirdessen, vagy a gyermekágyi időszak más, gyengédebb és szívélyesebb oldalát domborítsa ki inkább. Ez a huzavona folyik a reklámjaikban a való életet bemutató cégek és a csatornák között, és még jó ideig el is tart majd valószínűleg. Ám sokat segít, hogy egyre több híresség áll ki szülése után a nyilvánosság elé a valósággal – a kockás has helyett –, így tett például Ashley Graham is.
Ő nemcsak a várandósság szépségeit és nehézségeit, de a gyermekágyi időszak kevésbé idilli részeit is bemutatta közösségi oldalán: a terhességi csíkokat, a betéteket és a lassan visszahúzódó hasát is bátran kiposztolta.
Forrás: The New York Times, Insider
Fotó: Unsplash