- Jean Paul Gaultier szerint a világ legcsodálatosabb ruhadarabja az óvszer.
- A gumi óvszer idén minden korábbinál gyakrabban jelenik meg a divatházak munkáiban, divat- együttműködésekben.
- A Saint Laurent saját óvszert is piacra dobott.
Jean Paul Gaultier, a legendás divattervező szerint nem a melltartó volt a legnagyobb hatású öltözék, amit a divat valaha létrehozott. De nem is a miniszoknya vagy akár a kúpmelltartó. „Az egyetlen dolog, amit sajnálok, hogy nem én találtam fel a gumi óvszert, ami a legcsodálatosabb ruhadarab” – mondta egy újságírónak Gaultier nem sokkal azután, hogy partnere, Francis Menuge 1990-ben meghalt AIDS-ben.
Nem Gaultier az egyetlen olyan divattervező, aki szeretné a figyelmet az intim öltözékre irányítani. A gumi óvszer idén minden korábbinál gyakrabban jelenik meg a divatházak munkáiban, divat-együttműködésekben, hogy a gyakran nem túl szexi megjelenés egy sokkal esztétikusabb, látványosabb és szemet gyönyörködtetőbb külsőt kapjon.
Eljött a szép, dizájner óvszerek kora
Az első óvszer-divat együttműködést a Diesel kreatív igazgatójának, Glenn Martensnek köszönhetjük, aki a Durexszel dolgozott együtt egy kapszulakollekción. Ez villámgyorsan hatalmas siker lett. Ehhez jött a Saint Laurent 2200 forintos luxus-dizájneróvszere, míg Neil Barrett nyomott mintás bőr óvszertartót kínál.
A Diesel esetében a divatcég szlogenjének szavaival játszottak kicsit és nyomták pólóra (For Sucsexful Living), a kifutóra pedig 200 ezer doboz hasonlóan átbrandelt óvszeres dobozt helyeztek. „A téma jelentőségét akartuk a mennyiséggel hangsúlyozni” – mondta Martinne Geller, a Durex sajtókapcsolatainak igazgatója. A kampány részeként a Diesel üzleteiben 30 ezer óvszert osztogattak el a vásárlók között.
Az óvszer divatja nem csak a kifutón jelent meg idén nyáron. Julia Foxot nemrég olyan csizmában, csőfelsőben és táskával fotózták le, melyek óvszerekből készültek. Egy héttel később a várandós Rihanna vette fel a Use a Condom (Használj óvszert) feliratú pólót a Savage x Fenty kollekciójából, amihez Naomi Campbell 2003-as felsője szolgáltatta az ihletet.
A fogamzásgátlás visszatér a gyökereihez
A viktoriánus korban az óvszert még méretre szabták. Az orvosok akkurátusan megmérték a péniszt, hogy pontos méretre készítsék el a megfelelő használathoz. Ezután már száz évet sem kellett várni, hogy elkészüljenek az első egy méretben gyártott, használatra kész óvszerek a tömegek számára.
Aztán a tabletta és más fogamzásgátló eszközök – a hüvelygyűrű, implantátum, spirál – mellett mintha kissé ódivatúnak érezték volna az emberek az óvszert és csökkent ennek a védekezési módszernek a népszerűsége. Hiába tűnik úgy a divatvilágban való jelenléte miatt, mintha még mindig ugyanolyan széles körben használnák, az eladási adatok mást mutatnak. Ennek több oka is van.
Egy 2021-es átfogó tanulmány szerint az emberek már nem félnek annyira a HIV-fertőzéstől, inkább más születésszabályozási módszereket alkalmaznak és egyáltalán a csökkenő szexuális kedv is hatással van az óvszereladásokra. Egy 2017-ben végzett vizsgálat szerint a fiatalok fele nem használ óvszert egy új szexuális partnerrel. A koronavírus-járvány alatt az óvszer iránti kereslet még jobban csökkent: 40 százalékkal vettek világszinten kevesebbet gumi óvszerből.
Ez a folyamat az utóbbi egy évben megfordulni látszik. Az amerikai abortusztilalmi törvények hatására 74 százalékkal nőtt az óvszereladás az Amerikai Egyesült Államokban. Ehhez hozzájön az is, hogy a Z-generáció (a mai huszonévesek) ugyan kevesebbet szexel, de sokkal biztonságosabban. A hormontartalmú fogamzásgátlókkal kapcsolatos egészségügyi fenntartások is az óvszer malmára hajtják a vizet.
Kifejezetten divatos óvszerek
A divatmárkák le akarnak számolni a gumi óvszert övező régi tabukkal. A Roam nevű egészséges szexualitással foglalkozó startup bőrszínű óvszerrel rukkolt elő, amit fairtrade természetes latexből állítanak elő és 40 százalékkal kevesebb műanyagot használnak fel a gyártásához, mint a konkurens óvszergyártók. Azt már mondanunk sem kell, hogy teljesen vegán. A One Condoms nevű hasonlóan környezetbarát óvszereket gyártó cégnél visszanyúlnak a viktoriánus gyökerekhez, és személyre szabott változatok is vásárolhatók kifejezetten anális szexhez.
A legdivatosabb óvszer kétségtelenül a Jems. A közösségi oldalaikon folyamatosan posztolnak az etikus pornográfiáról, Y2K stílusú és egyedülállóan szexi csomagolásban árulják óvszereiket. „A cél az, hogy olyan doboza legyen az óvszernek, amit szépnek találunk és ne legyen ciki nézegetni a boltban” – mondta Yasemin Emory, a Jems egyik alapítója. Az óvszergyártónak saját Use a Condom feliratos pólói, sőt, egy horgolt kis táskája is van, amibe pont belefér egy óvszer és egy öngyújtó. „A Z-generáció nagyon nyitott és hajlandó beszélgetni, akár a szexről is. Sokkal inkább, mint a korábbi generációk – mondta Emory. – Ha továbbra is ezen az úton haladunk és normalizáljuk a biztonságosabb szexről való diskurzust, biztos, hogy az óvszer visszakerül arra a fontos helyre, ahol lennie kellene.”
De mit keresnek a divatmárkák az óvszer körül?
„A divat fontos része a provokáció, kitolni a határokat és állításokat fogalmazni meg” – jelentette ki Emory. Talán a téma frivol jellege, vagy a polgárpukkasztás más formái, a latex és a pucérruhák hódítása a divatban hozhatta a képbe az óvszereket, hiszen a hasonlóság szembetűnő a látványvilágban és az érzetben.
Ugyanakkor elég cinikus, ahogy a Saint Laurent divatmárka egy darab óvszert 2200 forintért árul, ami azt jelzi, ők nem azt tűzték a zászlójukra, hogy mindenkinek joga van a biztonságos szexhez. De Gaultier-hez visszakanyarodva, ha pusztán az óvszert mint tárgyat nézzük, tényleg van benne valami megfoghatatlanul szép. És ha ez a trend segít, hogy a biztonságos szex divat legyen, az tényleg orgazmikus pillanat lehet.
Forrás: The Guardian, fotó: Getty Images