Hetek óta lázban tartja a TikTokot egy trend, aminek a lényege, hogy a felhasználók egy rövid videót készítenek az arcukról, és megkérdezik a többi netezőt, vajon mennyi idősnek néznek ki. A „How old do I look” (Hány évesnek nézek ki) hashtaggel ellátott posztok mostanra a 104 milliós megtekintést is átlépték, és a témában készített temérdek videót látva az internet népe egy egészen meglepő következtetésre jutott.
Míg a millenniálok meglepően jól tartják magukat a korukhoz képest – legalábbis a netezők szerint –, a Z generáció tagjainak nincs sok okuk az örömre. A TikTok rögtönítélő bírósága szerint a mai fiatalok sokkal öregebbnek néznek ki a valódi életkoruknál.
@melbellles how old do I look? Be nice #howolddoilook #genz #millennialsoftiktok
De vajon valóban így lenne? Tényleg gyorsabban öregszenek a Z generáció tagjai?
Vagy egyszerűen az közösségi média torzította el végérvényesen a valóságérzékelésünket?
Lényegében két vírusszerűen terjedő videónak köszönhető, hogy internetes berkekben mostanra elfogadottá vált az elképzelés, miszerint a Z generáció úgy öregszik, mint a tej – tehát kifejezetten előnytelenül. Az egyiket a 23 éves tartalomkészítő, Taylor Donoghue osztotta meg tavaly ősszel, amiben arról számolt be, hogy egy alkalommal idősebbnek nézték a koránál, és azt gondolták, hogy már 30 is elmúlt.
Őt követte Jordan Howlett tiktoker, aki szintén olyan eseteket mesélt el, amikor 26 évesnél (ami az eredeti kora) lényegesen idősebbnek nézték. A kétmilliós nézettséget elért felvétel hatására újabb és újabb felhasználók ültek fel a vonatra, és készítették el a saját „Hány évesnek nézek ki?” videóikat.
@jordan_the_stallion8
De – ahogy arról mi is írtuk korábbi cikkünkben – az öregedés nem csak az online térben vált hot topikká: már a tizenéves lányok is anti-aging termékekért könyörögnek a szüleiknek, és felnőtteket megszégyenítő bőrápolási rutinokat állítanak maguknak össze. A mai gyerekek és tinik életében olyan mértékben van jelen az öregedéstől való félelem, mint soha korábban a történelem során.
A Z generáció anti-aging megszállottsága ráadásul egy dominóeffektust is elindított TikTokon: válaszul a millenniálok, az X generációsok, és a boomerek is az életkorukon, illetve a kinézetükön kezdtek el aggodalmaskodni. A reakciójuk persze teljesen érthető: minden alkalom, amikor a fiatalok új generációja ráébred a saját öregedésére, azzal a hatással jár, hogy a náluk idősebbek is jobban rettegni kezdenek az idő múlásától.
„Ha a Z generáció vénnek érzi magát, akkor mi mik vagyunk?” – tette fel a kérdést egy millenniál felhasználó a TikTok-videójában, megfeledkezve arról, hogy a 20-as éveinkben nagyjából mindannyian azt gondoltuk, hogy az életünk 30 után egyszerűen véget fog érni.
A Z generációsok gyors öregedésének magyarázására több összeesküvés-elméletbe is született az online térben: egy nő például azt állította, hogy a mai fiatalok azért néznek ki idősebbnek, mert manapság egyre rosszabb az ételek minősége, ami gyorsabb ráncosodást eredményez.
Egy másik elmélet szintén az ételeket okolja, csak éppen az ellenkezőjét állítva: mivel a millenniálok annak idején sokkal több tartósítószert tartalmazó ételt ettek, mint manapság a Z generációsok, az ételekben lévő tartósítószerek valahogy a millenniálok bőrét is konzerválták. Ezért tűnnek olyan fiatalosnak.
Bár mindkét elmélet nagyon izgalmasnak hangzik, lehet érdemesebb lenne egy kicsit hátrébb lépni, és inkább azt a fő állítást megvizsgálni, hogy vajon tényleg másképp öregszenek-e a mai fiatalok?
Tényleg hamarabb öregszenek a Z generáció tagjai?
Annak, hogy miért gondoljuk úgy, hogy a Z generáció valahogy gyorsabban öregszik, mint a náluk néhány évvel idősebbek, meglátásom szerint három fő oka lehet. Az egyik, hogy a „Hány évesnek nézek ki” trend online, pontosabban a TikTokon zajlik, és a képernyőn keresztül sokkal nehezebb meghatározni bárkinek is a korát.
A második: az elmúlt években a hialuronsavas arcfeltöltés és botoxos ránctalanítás egyre elterjedtebbé vált a fiatalok körében, ezek a kezelések pedig még inkább el tudják homályosítani az érintettek korát. (Ha például egy 22 éves lány a 43 éves Kim Kardashian fotójával érkezik a bőrgyógyászához, mondván, hogy olyan vonásokat szeretne, mint amilyenek a sztárnak vannak, a kezelések hatására a végén jó eséllyel idősebbnek fog kinézni.)
A harmadik, egyben leglényegesebb tényező, hogy a közösségi média végképp eltorzította azokat a társadalmunkat uraló szépségideálokat, amelyek már eleve eléggé torzak voltak.
Mostanra a szemünk végérvényesen hozzászokott a közösségi médiára posztolt szétfilterezett fotókhoz. A természetellenesen simára és ráncmentesre szerkesztett képekhez képest egy érintetlen arc puffadtnak, megereszkedettnek, sőt, öregnek tűnhet.
Mivel a közösségi médiában a szélsőségek kapják a legnagyobb figyelmet, úgy tűnik, mintha a felhasználók elvesztették volna a képességüket, hogy felismerjék a normálist.
Anne Maheux, a Chapel Hill-i Észak-Karolinai Egyetem pszichológia adjunktusának véleménye szerint is a közösségi média lehet a Z generáció öregedési pánikjának egyik lehetséges okozója. Maheux kifejezetten a serdülőkori fejlődést és a technológiát tanulmányozza munkája során, és úgy gondolja, hogy a social platformok egyrészt túl nagy figyelmet irányítanak a külsőségekre, és a megjelenésre, másrészt énközpontúságra is ösztönzik a felhasználóikat.
Ráadásul a közösségi médián túl a kultúránkat is áthatja a fiatalságkultusz – társadalmi szinten is egészségtelenül viszonyulunk az öregedéshez, nem tudunk mit kezdeni az idősödő emberekkel, különösen a nőkkel.
„És ott van még az a tény, hogy a mai fiatalok egyre később vágnak bele a felnőtt életbe. Később szerzik meg a jogosítványt, vagy később kezdenek el randizni. Az pedig érthető módon zavart kelthet bennük, hogy bár a felnőttkor fontos társadalmi vagy kulturális mérföldköveit még el sem érték, a testük ettől függetlenül megállíthatatlanul öregszik.”
Az öregedéstől való félelemet sok Z generációs a saját szüleitől tanulta el. Ha az anyák maguk is rettegnek az öregedéstől, és szérumok garmadájával, illetve esztétikai beavatkozásokkal veszik fel a harcot a ráncok ellen, jó eséllyel a lányaikat is megfertőzik majd ezzel a hozzáállással. Jessica DeFino, szépségápolási szakíró nemrég meg is alkotta a Serum Mom (szérumanyuka) kifejezést azokra az édesanyákra, akik „megszállottan törekszenek arra, hogy megfeleljenek az aktuális szépségideálnak, és ugyanezt a megszállottságot táplálják a gyermekeikben”.
Persze az idő múlásától nem csak a Z generáció tagjai rettegnek. M. Night Shyamalan 51 éves volt, amikor 2021-ben elkészítette az Idő című horrorfilmjét egy olyan tengerpartról, ahol hirtelen extrém gyorsan kezdenek öregedni az emberek.
„Annyira rettegünk az öregedéstől, hogy minden megöregedett ember sértés és fenyegetés a társadalomra nézve” – írta Sharon Curtin 1972-ben az Atlanticban. „Emlékeztetnek bennünket saját halandóságunkra, és arra, hogy testünk nem marad örökké sima és érzékeny. Egy napon elárul bennünket: megöregszik, ráncosodik, meginog, elgyengül, elromlik. Az öregedés ideális módja az lenne, ha lassan láthatatlanná válnánk, fokozatosan eltűnnénk, anélkül, hogy aggodalmat vagy kellemetlenséget okoznánk a fiataloknak.”
Lényegében a művészet mindig is a halál lehetőségével való szembenézésről szólt, valamint a tudatról, hogy az élet nem tart örökké. Ám most, hogy a különféle félelmeink közepette attól is retteghetünk, hogy vajon a bolygónk hány generációt fog még élni, ezek az aggodalmak rendkívül jól eladhatóvá váltak.
Forrás: Vox Fotó: Getty Images