- A Chanel és a mozi kapcsolata az 1930-as évekig nyúlik vissza, mikor Coco Chanel csatlakozott az MGM stúdióhoz.
- Az amerikai kudarc után a francia mozinak sikerült Chanel ruháit a filmek segítségével is halhatatlanná tenni.
- Elhoztuk a mozitörténet legszebb Chanel ruháit!
Chanel filmtörténete az 1930-as évek elejére nyúlik vissza, amikor Gabrielle Chanel találkozott Samuel Goldwynnal, az MGM Studios egyik alapítójával. A producer felajánlotta a francia divattervezőnek, hogy öltöztesse a színésznőket, mert meg volt győződve arról, hogy a francia piacot már forradalmasító sikkes ruhák a filmekben mágnesként fogják vonzani az amerikaiakat.
Sajnos nem lett ebből sikertörténet, mert bármilyen előkelő is volt, a Chanel stílusa nehezen illeszkedett be a hollywoodi csillogás rikító formájába. Az általa megalkotott ruhák, bár elegánsak és lendületesek, nagy sikert arattak Jean Harlow vagy Marlene Dietrich hétköznapi öltöztetése során, de túl visszafogottnak ítélték őket a filmekben, így az MGM-mel való együttműködés véget ért.
A francia mozi viszont készen állt arra, hogy a teljes bizalmat megadja a Chanelnek és az együttműködésük gyümölcsöző lett. Chanel közös munkája a mozival egészen pályafutása végéig tartott, és még sokáig Karl Lagerfeld érkezése után is folytatódott.
Íme egy rövid lista a Chanel és a mozi közötti legjelentősebb együttműködésekről:
1. Chanel ruha a 1938-as Ködös utakban
„Egy ilyen filmhez nem kell ruha; esőkabát, svájcisapka, ez minden!” – jelentette ki Coco Chanel, amikor Michèle Morgan megkérte, hogy öltöztesse fel Marcel Carné filmjéhez, és akkor megtörtént a varázslat. Az öltözék minimalizmusa tökéletesen megfelelt a Chanel filozófiájának.
2. Chanel ruhák az 1939-es A játékszabályban
Jean Renoir remekművében Gabrielle Chanel gyökeresen eltérő karaktereket öltöztetett: Paulette Dubost egy elegáns szobalányt alakít, és főleg fekete kreppet visel. Aztán ott van Nora Gregor, egy feltűnő márkinő, és Mila Parély, egy gazdag és elegáns francia nő, aki hosszú, előkelő ruhákban jár vagy angol tweedruhát viselt. A Chanel itt megmutatta, hogy képes finoman ábrázolni az osztálykülönbségeket.
3. Chanel ruhadarabok az 1961-es Tavaly Marienbadban
Ez az egyik leghíresebb együttműködés Chanel és a mozi világa között. Alain Resnais filmjéhez a tervező Delphine Seyrig-et teljesen haute couture-ba öltöztette: gyöngyökkel, csipkével, hosszú ruhákkal, amelyek méltóságteljessé tették a színésznő megjelenését, és természetesen nem hiányozhatott a fekete ruha sem. Karl Lagerfeld később ebből a filmből merített ihletet 2011 tavaszi/nyári kollekciójához.
4. Chanel ruha az 1962-es Boccaccio ’70-ben
Ebből a filmből, amit több művész készített – Federico Fellini, Vittorio De Sica, Luchino Visconti, Mario Monicelli –, mindenekelőtt a kecses Romy Schneiderre és Chanel gardróbjára emlékezünk. A színésznő barátja és bizalmasa, Coco Chanel az 1960-as évekre jellemző kosztümöket, sapkákat és egyéb elegáns cipőket tervezett a Romy által megformált tétlen arisztokrata karakter számára.
5. Chanel ruha az 1989-es New York-i történetekben
Amikor Francis Ford Coppola elkezdte forgatni a New York-i történeteket, Karl Lagerfeld megkezdte hatodik évét a Chanelnél. Miután Sofia Coppola a kreatív igazgatónál gyakornokoskodott, apja úgy döntött, hogy Chanelbe öltözteti főszereplőjét. A fiatal, akkor 12 éves Heather McComb már első pillantásra beazonosítható Chanel öltözetben bolyong New Yorkban: tweeddzseki, monogramos ékszerek, sapkák és kézitáskák, amelyek megadják a karakter jellegzetes identitását.
6. Chanel ruhacsodák a 2002-es Mindörökké Callasban
Amikor Franco Zeffirelli megbízta Karl Lagerfeldet, hogy tervezze meg Fanny Ardant jelmezeit ebben a Maria Callasnak szentelt életrajzi filmben, a tervező természetesen elfogadta a lehetőséget, hogy tisztelegjen Coco Chanel előtt , aki hosszú ideje maga öltöztette a dívát. Összesen 22 ruhadarabot tervezett neki. Az eredmény egy két korszak határmezsgyéjén álló alkotás, utalás Callas stílusára, Lagerfeld modern érzékével.
7. Chanel ruhaszettek az 1991-es Tűsarokban
Amikor Karl Lagerfeld találkozott Pedro Almodóvarral, az eredmény kirobbanó lett! A film során Victoria Abril szettjei a Chanel stílust mutatják be: egyenes, dupla gombos kabát mélyen dekoltált gallérral, rózsaszín kosztüm fekete csíkokkal, válltömés és gyöngy nyaklánc.
8. Chanel ruhaköltemények a 2016-os Café Societyben
Suzy Benzinger, Woody Allen filmjének jelmeztervezője is a Chanel mellett tette le a voksát. A Café Society számára a Chanel megnyitotta archívumának ajtaját, ahol a tervező megtalálta az ideális korabeli ruhákat Kristen Stewart öltöztetéséhez. Mindössze egy hét alatt a Chanel műhelyek hűen reprodukáltak több ruhát, köztük egy selyemből és fehér csipkéből készült hosszú estélyit, valamint az oldalra gombolt nadrágot, amely jellemző Chanel munkásságára az 1930-as években.
9. Chanel ruhák a 2016-os A stylistban
Kristen Stewart jelmezeit ismét a Chanel szolgáltatta Olivier Assayas 2016-os filmjében. A színésznő egy zaklatott stylistot alakít, akit ikertestvére szelleme kísért, és szívesen vesz fel dupla C bélyegzővel ellátott ruhákat.
Forrás: Vogue Fotó: Getty Images, Imdb