Sportolni szabad, de csak ésszel

2014. március 13. |

Nyakunkon a jó idő, éppen ezért mi is rávesszük magukat, hogy mozogjunk, sportoljunk. Nem szabad megfeledkezni azonban a fokozatosság elvéről: egy sérülés mindent tönkre tehet. Csak jól átgondoltan keressünk magunknak mozgásformát.

Sportolni szabad, de csak ésszel

Ha életmódváltásra gondolunk, leggyakrabban a testsúlycsökkentés jut eszünkbe. Számos divatos diéta és mozgásforma közül válogathatunk, a szakember azonban mégis azt javasolja, megfontoltan változtassunk szokásainkon.

„Mozgásszervi sebészként senkinek sem javaslom, hogy az életmódváltás elején azonnal futni kezdjen – mondja dr. Knoll Zsolt Ph.D., az Emineo Egészségi és Baleseti Központ ortopéd traumatológusa, sportsebésze. – Különösen igaz ez azokra, akiknek tíz kilónál több a súlyfeleslegük. Ezt egyébként bárki könnyedén kiszámíthatja egy testsúly kalkulátor (BMI) segítségével. Válasszuk inkább a konditeremben az ellipszistrénert, a kerékpárt vagy rendszeres, fokozott terheléssel a sétát, a nordic walkingot. Ezeket a tevékenységeket lábdőlésünkhöz, talajviszonyokhoz és futásteljesítményhez igazított sportcipőben tudjuk panaszmentesen végezni. Ha azonban nem tartjuk be a fokozatosság elvét, és ha nem jól megválasztott terhelés mellett döntünk, árthatunk is: ízületeinket és Achilles inunkat is megbetegíthetjük.”

A szakember figyelmeztet arra is, ha szeretnénk elérni ideális testsúlyunkat, a mozgás mellett nagyon fontos szempont a megfelelő táplálékbevitel is. Tanácsa szerint, ha étrendünkből kiiktatjuk a finomított szénhidrátokat, napi ötször étkezünk – amelyből az utolsó este hat órakor van – és sok folyadékot fogyasztunk, akkor két-három hét alatt öt-hat kilót is veszíthetünk súlyunkból.

Nem mindenki teheti meg azonban, hogy fitnessterembe járjon, otthon nem szívesen tornázik, így a szabadtéri mozgás mellett dönt. „A szabadtéri sportolás plusz veszélyeket rejt: a talaj csúszása, a rossz fényviszonyok, az ízületek lehűlése sportsérülések forrása lehet – mondja a szakember. – Természetesen senkit nem szeretnék lebeszélni a szabadban való sportolás szépségeiről! A megfelelő sportcipő és sportruházat kiválasztásával, a bemelegítés, a sportolást követő nyújtás elvégzésével minimalizálhatóak a sérülések.”

Ha mégis megtörténik a baj, azonnal forduljunk szakorvoshoz! A késlekedés, a több órás várakozás ugyanis hosszabb rehabilitációt, maradandó károsodást idézhet elő.

Szólj hozzá te is!

Kapcsolódó cikkek

Még több Életmód

Cukorfüggőség? Lehet, hogy nem alszol eleget! alvás

Cukorfüggőség? Lehet, hogy nem alszol eleget!