5 memóriafejlesztő módszer

2019. április 08. |

Frusztráló, ha elfelejtünk dolgokat, pedig gyakran megesik felgyorsult életünkben. Néhány apró memóriafejlesztő trükkel és gyakorlattal viszont drámai javulást érhetünk el.

1. Sétálj hátrafelé
Az idő és a tér két különböző dolog, ám több az átfedés a kettő között, mint gondolnánk. Gondoljunk csak azokra a szófordulatokra, hogy eseményeket magunk mögött hagyunk, vagy előre tekintünk a hétvége felé. Kultúránként változó, hogy éljük meg, de a nyugati társadalmakban a jövőről mint a térben elénk nyúló dologról gondolkodunk, a múltról pedig úgy, mint ami mögöttünk áll. A Roehampton Egyetem kutatói vizsgálták meg jobban ezt az összefüggést, hogy rájöjjenek, használható-e a memóriafejlesztő módszerek kidolgozására is.
A kutatásban résztvevőknek szavak listáját, illetve egy képsorozatot mutattak arról, hogy egy nő táskáját ellopják. Az embereket arra kérték, hogy miközben nézik ezeket, sétáljanak előre vagy hátra tíz métert a szobában, miközben egy metronóm ketyegett. Mikor megvizsgálták, ki mennyire emlékszik pontosan a képekre és szavakra, minden teszten a hátrafelé sétálók teljesítettek jobban. Ráadásul a dolog akkor is működött, ha csak elképzelték a vizsgálat alanyai, hogy hátrafelé sétálnak.
Ennek az a magyarázata, hogy a múltbéli eseményeket fordított sorrendben hívja elő az agyunk. Mikor először látunk egy tárgyat, elsőként a mintája, alakja, színe tűnik fel, és csak utána realizáljuk, mire való. Amikor az emlékezetünkben idézzük fel, akkor viszont először az ugrik be, mi is maga a tárgy, és ha szerencsések vagyunk, eszünkbe jutnak a részletek is.

2. Készíts rajzot

Mennyivel szebb lenne a bevásárlólista, ha írás helyett lerajzolnánk! Egy kutatásban szavak listáját adták fiatal és idősebb résztvevőknek: az emberek felét arra kérték, hogy rajzolják le a szavakat, míg a többieknek írniuk kellett. Később megvizsgálták, mennyire emlékeznek a lista szavaiból. Bár néhány szót, mint például az izotópot, elég nehéz volt ábrázolni, az idősebbek sokkal jobban teljesítettek, mint a fiatalok. A rajzolással még a demenciában szenvedők is jobban emlékeztek a listára.
A rajzolás azért hatékony memóriafejlesztő módszer, mert rákényszeríti agyunkat, hogy több részletet figyeljen és jegyezzen meg az adott szóról. A grafikusoknak azonban rossz hírünk van: az elkészült rajz művészi értéke nem tesz hozzá az emlékezetünkhöz.



3. Testedzés jól időzítve
Régóta ismert, hogy az aerobic vagy a futás memóriafejlesztő hatású. A sport általánosságban jótékony hatással van az emlékezetünkre, de ha konkrét tanulásról van szó, egy extra edzés beiktatása rendkívül hatékony lehet. Csak jól kell időzíteni. A tudósok szerint egy 35 perces váltakozó intenzitású kardioedzés négy órával a tanulás után rendkívüli mértékben javította a lecke megjegyzését.

4. Semmittevés
Stroke utáni amnéziában szenvedőknek adtak egy 15 szóból álló listát, hogy memorizálják, majd kis idő múlva teljesen más feladatot bíztak rájuk. Tíz perccel később a résztvevők 14 százaléka tudott visszaemlékezni a lista szavaira. Ám amikor megismételték a kísérletet úgy, hogy a lista áttanulmányozása után egy sötétített szobában ültek és semmit sem kellett csinálniuk 15 percig, a vizsgált személyek közel fele képes volt felidézni a megjegyzett szavakat. A Herriot Watt Egyetem kutatói egészséges személyeknél is hasonló eredményre jutottak. Náluk azzal a különbséggel végezték el a tesztet, hogy nehezen kiejthető idegen nyelvű szavakat kellett megjegyezniük. Ez a tanulmány is bizonyítja, hogy milyen törékeny is a memória. Még egy rövid szünet is képes akkora zavart okozni, hogy egyszerűen eltűnnek az emlékezetünkből a még nem kellően rögzült elemek.

5. Délutáni szieszta
Ha a hátrafelé sétálás, rajzolás, testedzés vagy semmittevés túl nehéznek hangzik, mit szólnánk egy kis szunyókáláshoz? Régóta ismert a feltételezés, miszerint alvás közben kerülnek át az emlékeink a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába. Ám most bebizonyosodott, hogy nem csak az éjszakai alvás során történik meg ez a folyamat. A kaliforniai Riverside Egyetem tudósai arra is rájöttek, hogy azoknál hatékony ez a memóriafejlesztő módszer, akik rendszeresen, minden nap szunyókálnak egyet ebéd után. Ám ez nem működik mindenkinél. A kutatók azt feltételezték, hogy akik egyébként nem szunyókálnak napközben, azok is rászoktathatók erre, ezáltal javul a memóriájuk – de tévedtek. Úgy tűnik, a délutáni alvás nem tanulható. 

Forrás: BBC Future
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Period poop: a jelenség, amiről annyira nem beszélünk, hogy magyarul még neve sincs menstruáció

Period poop: a jelenség, amiről annyira nem beszélünk, hogy magyarul még neve sincs