Az évtized 5 legnagyobb wellness-mítosza

2019. november 18. |

A szénhidrátoktól való babonás rettegéstől a citromos víz anyagcserét javító hatásáig rengeteg olyan trend kapott szárnyra az elmúlt években, melyek a gyakorlatban nem pont úgy működnek, ahogy azt mondják. A következő évtizedbe már talán ezek nélkül a mítoszok nélkül lépünk át.

Mindenki szeretne egészségesebben és tovább élni, és ezért sok mindent megtesz, sok tanácsot meghallgat például arról, mennyi vizet kell inni egy nap, vagy hogy szabad-e izzadásgátlót használni. Nézzük, milyen népszerű wellness-mítoszokat cáfolt meg a tudomány!

1. Napi nyolc pohár vizet kell inni.
“Az egyén vízszükséglete rengeteg tényezőtől függ. Befolyásolja például az időjárás, az egészségi állapot, a testsúly és a test zsír-izom aránya” – sorolta Dr. Cara Pensabene belgyógyász. “Ráadásul az elfogyasztott ételekből is jut vízhez a szervezetünk” – tette hozzá. Ahelyett tehát, hogy egy bizonyos elérendő mennyiségre fókuszálunk, a szakemberek azt javasolják, hogy figyeljünk inkább arra, hogy szomjasak vagyunk-e. Könnyen lehet, hogy azt tapasztaljuk, hogy a nyolc pohárnál több, esetleg kevesebb vízre van szükségünk egy-egy nap.


2. Az izzadásgátló rákot okoz.
“Eddig egyetlen tanulmány sem bizonyította, hogy az izzadásgátlók használata kapcsolatban állna bármilyen rákfajta kialakulásával” – jelentette ki Dr. Janette Nesheiwat onkológus. “Az izzadásgátlók nem okoznak rákot. A higany az a fém, melyről bebizonyosodott rákkeltő hatása, de ezt ma már tilos használni a kozmetikumokban”- tette hozzá a szakorvos.

3. A szénhidrátoktól hízunk.
A szénhidrátmentes diéták aranykora volt az elmúlt évtized, pedig nincs különösebb okunk arra, hogy kihagyjuk az étrendünkből ezt a tápanyagot. “Valójában ha hosszú ideig nem eszünk szénhidrátot, azzal vérszegénységet, csontritkulást vagy idegrendszeri károsodást kockáztatunk” – mondta a belgyógyász. “Nem lehet azt mondani, hogy nem hízunk a szénhidrátoktól, hiszen bármitől hízhatunk, ha túl sokat viszünk be belőle a szervezetünkbe” – tette hozzá a szakember. Az igazság az, hogy ha növényi rostok formájában fogyasztjuk el a napi szénhidrátadagot, nemhogy hízunk, de a fogyást a segíthetjük vele.


4. A halolaj-készítmények csökkentik a szívbetegségek kockázatát.
Egy 2012-es felmérés szerint több halolaj készítményt fogyasztottak a fejlett világ országaiban, mint bármilyen más táplálékkiegészítőt vagy vitamint. Az igaz, hogy a zsíros halfajtákban található omega-3 zsírsav gyulladáscsökkentő hatású, így a szívet is védi, ám a New England Journal of Medicine-ben megjelent tanulmány eredményei szerint a halolaj-készítmények önmagukban nem segítenek a szívbetegségek és a sztrók megelőzésében. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell omega-3 zsírsavat tartalmaznia az étrendünknek, hanem azt, hogy hatékonyabb, ha az ételeinkkel visszük be a szervezetünkbe, és a testmozgásra is fektetünk hangsúlyt, mintha csak a kapszulákat kapkodnánk.

5. A citromos víz felturbózza az anyagcserét.
“Nem létezik az anyagcserét egy csapásra felpörgető varázsszer” – oszlatta el a tévhiteket Kim Rose dietetikus. “A gyorsabb anyagcserét a fogyáshoz kapcsoljuk. Az anyagcsere pedig attól lesz gyorsabb, ha nagyobb az izomtömegünk. Ezért is lassul a metabolizmus a kor előrehaladtával, hiszen az izmok mennyisége fokozatosan csökken” – magyarázta a testünkben zajló folyamatokat a szakember. A csípős ételek és a reggeli citromos víz nem tudják felgyorsítani a folyamatokat, nem égetünk több kalóriát tőlük, ellenben a testmozgás segít, ha ilyen céljaink vannak.

Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Turbózzuk fel ősszel az immunrendszerünket természetesen! csipkebogyó

Turbózzuk fel ősszel az immunrendszerünket természetesen!

Miért olvasd el ezt most hangosan? felolvasás

Miért olvasd el ezt most hangosan?