A meditáció segít elkerülni a hibákat

2019. november 30. |

Sok előnyös hatása van a meditációnak, kezdve a munkahelyi és magánéleti stressz oldásától a szívbetegségek megelőzéséig. Most még egy pozitív hatást felírhatunk a rendszeres meditálás mellett szóló érvek közé: kevesebbet hibázunk, ha gyakran meditálunk.

Ha hajlamosak vagyunk a figyelmetlenségre és feledékenységre, különösen, ha sietünk, a Michigan Állami Egyetemen végzett legfrissebb kutatás eredményei nekünk szólnak. A kutatók megállapították, hogy aki rendszeresen meditál, sokkal kevesebbet hibázik. A vizsgálatban az érzésekre, gondolatokra és érzetekre fókuszáló meditáció hatásait figyelték meg az agy aktivitásának monitorozása mellett.


Minden meditáció máshogy hat
“A meditáció és mindfulness egyre népszerűbb, hatásaikat pedig tudományosan is képesek vagyunk vizsgálni” – mondta Jeff Lin pszichológus, a kutatás társszerzője. “Lenyűgöző volt látni, hogy már egyetlen vezetett meditáció is milyen változásokat produkált a kísérletben résztvevők agyi aktivitására” – tette hozzá a kutató. A vizsgálat szerint a meditáció különböző típusai eltérő hatással vannak az idegrendszerre. “Bizonyos meditációknál a figyelem egyetlen dologra, általában a légzésre összpontosul. Ám a nyitott figyelmű meditáció kicsit más. Befelé viszi a figyelmet, és minden testünkben és elménkben zajló folyamatot megvizsgálunk közben. A cél az, hogy csendben üljünk és szorosan kövessük az elménk vándorlását, hogy tetten érjük a lényeget” – magyarázta Jeff Lin.

Már húsz perc is elég
A kutatók több mint kétszáz résztvevőt vontak be a vizsgálatukba. Olyan embereket, akik még sosem meditáltak előtte. Egy húsz perces vezetett meditáción vettek részt, miközben az agyuk aktivitását EEG-vel mérték. Ezután egy tesztet kellett kitölteniük. Az EEG az agy minden apró rezdülését kirajzolta, így azt is, mennyi idő alatt ismerte fel valaki, hogy hibázott a teszt kitöltésében. “Átlagosan körülbelül fél másodperccel a hiba után észlelte a résztvevők agya, hogy hibát vétettek. Azoknak, akik meditáltak, jelentősen gyorsabb volt a felismerése, erősebb volt az EEG által mért jel” – részletezte a vizsgálatot a kutatás vezetője.
“A kutatás jól megmutatja, hogy milyen hatással van az agy képességeire már 20 perc meditáció is. Sokkal hatékonyabban és pontosabban ismerjük fel a hibákat. Sokkal magabiztosabbá tesz, így hatékonyabbak leszünk a munkánkban és a feladataink megoldásában” – tette hozzá.

 


Bár egyre népszerűbb a meditáció és egyre többen gyakorolják, még mindig kevesen vizsgálták pszichológiai és gyakorlati hatásait. A mostani vizsgálat tudósai szeretnék szélesebb körben is elvégezni a kutatásokat, és más típusú meditációk hatásait is megvizsgálni az agyi aktivitásra. Szeretnék megérteni azt is, hogyan hat a viselkedésünkre hosszú távon, ha rendszeresen meditálunk.

Forrás: Science Daily
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

3 YouTuber, akit érdemes követni ökovonalon kapszulagardrób

3 YouTuber, akit érdemes követni ökovonalon