A szíved bánja, ha kihagyod a reggelit

2020. március 12. |

Ha rendszeresen kihagyja valaki a reggelit, valószínűleg többet árt a szívének, mint gondolná. A friss kutatás szerint a nap első étkezésének kihagyása legalább olyan komoly rizikófaktor a súlyos szívbetegségek esetén, mint a magas vérnyomás, a dohányzás és a diabétesz.

Gyakran a nap legfontosabb étkezésének nevezik a reggelit. Ugyan ezt az állítást általánosságban nem támasztja alá tudományos kutatás, a legfrissebb tanulmányok szerint mégis különleges szerepe van az első étkezésnek a szívünk egészsége szempontjából.


A Szöuli Egyetem kutatói úgy találták, hogy azoknál az embereknél, akik legalább egyszer egy héten reggeliznek, jelentősen alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata. A reggeli elhagyása ugyanis az elhízás, diabétesz és magas koleszterinszint rizikóját is emeli. Emellett azt is megfigyelték, hogy más, egészségtelen viselkedésminták is gyakoribbak azoknál, akik kihagyják a nap első étkezését: sokan közülük dohányoznak, hajlamosak a túlevésre, a túl sok cukor fogyasztására és kevesebbet mozognak. Ezek pedig szintén növelik a szívbetegségek kockázatát.

Jobban számít a reggeli, mint gondolnánk

Hasonló következtetésre jutott dr. Wei Bao, az Iowai Egyetem epidemiológus professzora is. „A nem reggelizőknek 87 százalékkal magasabb esélyük van arra, hogy szív- és érrendszeri betegségben haljanak meg” – vonta le a következtetést kutatása eredményeiből. A tanulmányban 6500 negyven és hetvenöt év közötti felnőtt adatait vizsgálták meg, és vizsgálták felül 17, majd 23 év után. „Az eredmények eléggé egyértelműek: akik rendszeresen kihagyják a reggelit, jelentősen növelik esélyüket arra, hogy szívbetegségben hunynak el” – mondta a kutató, hozzátéve, hogy a tanulmány értékeléséhez hozzátartozik, hogy önbevalláson alapult, illetve arról nincsenek információik, akik rendszeresen reggeliztek, mit fogyasztottak ébredés után.

Olvastad már?

A 6 legjobb reggeli a mediterrán diétához

A 6 legjobb reggeli a mediterrán diétához

Szerencsére a mediterrán diétában olyan sokféle gyümölcsöt, zöldséget, magfélét és gabonát fogyaszthatunk, hogy szinte a hét minden napjára akad egy izgalmas reggeli.

Az azonban biztos, hogy Bao kutatásának eredményei illeszkednek a korábbi tanulmányok eredményeihez, amelyek szerint a reggeli kihagyása növeli a koronáriás szívbetegségek és a stroke kialakulásának esélyét. „Ez azért nem meglepő, mert a korábbi kutatások is kimutatták, hogy a reggeli kihagyásával a magas vérnyomás, a diabétesz és a kardiovaszkuláris rizikófaktorok száma jelentősen nő” – magyarázta a professzor.

Mit együnk a szívünkért?

Sokak számára nehéz tartósan beilleszteni a napi rutinjába az olyan életmódbeli változtatásokat, mint a testmozgás, és a sófogyasztás csökkentése. „A tanulmány egyik legfontosabb üzenete az emberek számára az lehet, hogy elegendő lenne egy olyen egyszerű lépést tenniük a szívük egészségéért, hogy elkezdenek reggelizni” – javasolta Bao professzor.
Ha tehetjük, válasszunk egészséges reggelit, amivel jól indulhat a napunk. Koncentráljunk a nap első étkezésénél a teljes kiőrlésű gabonára, a gyümölcsökre és az egészséges fehérjékre. Kerüljük a gyümölcsleveket és a kávét, amelyek esetlegesen sok cukrot tartalmazhatnak. 

Olvass tovább!

Forrás: Insider
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód

Egyszer használatos és tölthető elem: melyik a környezettudatosabb? alkáli elem

Egyszer használatos és tölthető elem: melyik a környezettudatosabb?