800 kalória mínusz egy óra alatt – kipróbáltuk a WALKenergie-t

2020. szeptember 28. |

Egy óra alatt akár 800 kalóriát is elégethetünk, hasonló a hangulat, mint a spinningórákon, és nagy valószínűséggel még izomlázunk is lesz másnap: kipróbáltuk a WALKenergie-t, amely pillanatok alatt megváltoztatta a gyaloglásról alkotott elképzeléseinket.

Egy magyar szabadalomról van szó, amely ötvözi a gyalogtúrák hatásfokát az edzőtermi csoportos órák előnyeivel és a táncos mozgásformák életérzésével. A WALKenergie feltalálója, Sümegi Bernadett egy külföldi fitneszrendezvényen szeretett bele a csoportos gyaloglás műfajába, sok fejtörés és ötletelés után párjával közösen hozta létre a különleges, 27 fokos emelkedővel ellátott gyaloglógépet és a speciális, hozzá tartozó edzésmódszert. A WALKenergie nemcsak, hogy átmozgatja az egész testet és formálja a tartást, de szálkásít, növeli az erőnlétet, sőt még élményszerűvé is teszi az egyébként sokszor egyhangú kardiózást. Ne egyszerű erőnléti edzésre gondoljunk, nagyfokú izommunkára is számítanunk kell: a speciális technikával végrehajtott gyaloglás erőteljesen igénybe veszi az egész test izomzatát, így komplexen dolgoztat meg.

A karanténban elpuhulás után éppen azon gondolkoztam, hogyan hozzam vissza a sportot az életembe, amikor Pataki Zita vlogjában rábukkantam a WALKenergie-re. Gyors Google-keresés után rájöttem, hogy nem messze tőlem, a 15. kerületben órát tart Oláh Tímea, aki hivatalos WALKenergie-oktató, így gyorsan be is jelentkeztem hozzá. Ekkor még nem tudtam, mire vállalkoztam.

Nem csak séta

Naivan azt hittem, az órán sétálgatni fogunk, ide-oda lépkedünk, szóval mozogni is fogunk, meg nem is. Nagyon hamar kiderült, hogy ennél jóval többről van szó. Az első óra első öt perce után már izzadtságtengerben úszva meneteltem a gyaloglógépen a dinamikus zenére… (Az óra további részében is hasonlóan festettem.) Az edzés során különböző tempóban gyalogolunk „hegynek felfelé”, de vannak kombinált lépések is, ilyenkor a szalag két stabil oldalát használjuk, és vannak olyanok gyakorlatok is, amelyek közben karral is aktívan dolgozunk, vagy „levezetésképpen” hasprést végzünk a gépen. „Pulzuskontroll mellett szép, fokozatosan emelkedő pulzus érhető el, de közben az izommunka is maximálisan érezhető. Ezért van az, hogy az izzadás pillanatok alatt megkezdődik az órán, miközben erőteljesen dolgoznak izmaink is” – magyarázza Sümegi Bernadett a tapasztalataim mögötti összefüggéseket.

Mindezek ellenére mégsem volt kínszenvedés a hatvanperces kemény munka. Az óra központi eleme ugyanis a zene, ritmusra végezzük a futópadhoz képest egyébként nagyon is változatos feladatokat, és ez az, ami tartja bennünk a lelket végig. Na és persze az edző és az óra többi részt vevője. Azt hiszem, éppen ebben rejlik a csoportos órák sikere: adott egy edző, aki biztosítja a precíz feladatvégzést, pontosan tudja – velünk ellentétben –, hogy mennyi terhelést tehet ránk, de azért mégsem annyiba kerül, mint egy személyi edző. És adott egy csapat is, amelynek minden egyes tagja éppen úgy és annyira küzd meg az emelkedővel, mint mi.

Idő kell hozzá

Az első óra közben azon törtem a fejemet, hogy holnap hogyan fogok tudni felkelni az ágyból ilyen intenzív mozgás után, de a legnagyobb meglepetésemre csak a karomban és a hasamban éreztem enyhe izomlázat, semmi mást. Oláh Tímea szerint ez azért lehetséges, mert kell pár alkalom, amíg elsajátítjuk a helyes gyaloglótechnikát, hogy aztán a saját képességeinknek, erőnlétünknek megfelelően tudjuk a feladatokat alkalmazni. A WALKenergie alapjában véve az izommunkára épül, így a feladatok helyes kivitelezése kell ahhoz, hogy az izomláz is ki legyen pipálva.

Annak ellenére, hogy a gyaloglós mozgásformák általában a leghatékonyabban a láb izmait formálják, ez a gyaloglógép a kar és az egész test ellenállásával dolgozik, hiszen nem gombnyomásra kezd el mozogni alattunk a szalag, hanem mi indítjuk el a testünkkel, a farizom munkájával – és szabályozzuk azt feladathoz és erőnlétünkhez mérten az óraadó utasításai szerint. Mivel az edzés alatt feszesen kell tartani a törzsünket, hátrahúzva a vállunkat és egyenesen a fejünket, ez a mozgásforma a hasizmokat is rendesen megdolgoztatja. Bónuszként pedig nem ritka, hogy a padon hasprésgyakorlatokat végzünk.

Inzulinrezisztensek számára is tökéletes

Inzulinrezisztensként fontos szempont, hogy az edzés alatt a pulzusom állandó kontroll alatt legyen. A WALKenergie-t sokan pulzusórával végzik, de akiknek nincs, azok is bátran belevághatnak inzulinrezisztencia mellett is, mert az óra dinamikája organikusan úgy alakul, hogy fokozatosan emeli és lassítja a pulzust, és soha nincs nyugalmi helyzetből hirtelen terhelés. Régi motoros vagyok az inzulinrezisztencia témájában, de azt hiszem, még sosem vettem részt ennyire lendületes edzésen hipoglikémia nélkül.

Az IR-esekre jellemző a hormonegyensúly felborulása miatt nehezen kezelhető súlyprobléma is, de ez sem kell, hogy visszatartson minket a WALKenergie-től: a gépek 150 kilós súlyig használhatóak, és – a többi intenzív kardiós órával ellentétben – nem ellenjavalltak túlsúly vagy ízületi problémák fennállása esetén sem. Azért biztonságos dinamikus edzésmód ez, mert nem kerül extraterhelés a térdre, nem része a futás vagy az ugrálás, illetve mert mindenki az állapotához és edzettségéhez mérten tud dolgozni a saját ellenállásával. Ráadásul ez a mozgásforma nemtől és kortól függetlenül mindenkinek ajánlott. Az órákon azért általában több a női résztvevő, de az a férfi, aki egyszer is kipróbálta már, hamar rájött, ahogy én is, hogy sokkal több mint szimpla sétálgatás.

Több infó: walkenergie.hu

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód