Ezzel a módszerrel idén te adod a legjobb karácsonyi ajándékot mindenkinek

2022. december 08.
Általában szeretjük azt gondolni magunkról, hogy jó ajándékozók vagyunk, ám időnként mégis megkérdőjelezhető terepre tévedünk. Ez általában akkor következik be, amikor hónapokig halogatjuk az ajándékvásárlást. Sokan már nyár végén elkezdenek készülni a karácsonyra, gyűjtögetik az ajándékokat, de hogyan adjunk úgy, hogy ne ürítsük le a teljes bankszámlánkat? Mit adjunk annak, aki nem árulja el konkrétan, mit szeretni? Miért olyan nehéz ez az egész?
  • Mindenki szeretne olyan ajándékot adni karácsonyra, amivel tényleg örömet okoz és sokáig emlékezetes marad.
  • Hat, tudományosan igazolt lépéssel olyan ajándékot adhatunk idén szeretteinknek, aminek valóban örülnek majd.
  • Az tényleg igaz, hogy az élményajándék többet ér bármilyen tárgynál.

Legnagyobb meglepetésünkre a legváratlanabb helyről érkezik a megoldás: a tudományos kutatóktól. Merthogy léteznek olyan tudósok, akik kifejezetten azt tanulmányozzák, hogyan okozzuk a legnagyobb örömet az ajándékunkkal, mikor ajándékozunk jól és mikor rosszul. Julian Givi, a Nyugat-Virginiai Egyetem marketingtanára számos ajándékozással kapcsolatos tanulmány szerzője. Elárulta azt a hat, tudományosan igazolt lépést, amivel életünk ajándékát adhatjuk szeretteinknek idén.

Nem az a lényeg, mennyi ajándékot adunk

Nem az a lényeg, mennyi ajándékot adunk

1. Nyugodtan legyünk szentimentálisak az ajándékozásban

A legtöbb praktikus és hasznos ajándék a feledés homályába vész, míg az érzelmekkel átitatott ajándékokra évekig emlékezünk. Mégis sokkal ritkábban adunk ilyet, mint kellene, egyszerűen mert túl kockázatosnak érezzük. 

Givi 2017-es kutatása szerint, ha választanunk kell, szentimentális vagy valamilyen, a megajándékozott ízlésének megfelelő, ám személytelen ajándékot adunk, az emberek többsége utóbbi mellett dönt. Pedig a megajándékozott általában az előbbinek örül jobban.

Legközelebb, amikor azon gondolkozunk, adjunk-e ajándékba karácsonyra egy montázst a közös fotóinkból vagy inkább egy hasznos és vicces, ám kevésbé személyes tárgyat, nyugodtan lépjük meg az első verziót.

2. Ne az átadás pillanatára fókuszáljunk

 A kutatások szerint az átadás pillanatában felszabaduló kitörő öröm helyett inkább a hosszú távú élvezetet kellene szem előtt tartanunk az ajándékunkkal. Például nem feltétlenül fogadja a megajándékozott hatalmas ovációval a város menő éttermének ajándékkártyáját, ahova hónapokkal előre kell asztalt foglalni, viszont a kedvenc kisvendéglőjébe bármikor beülne, és meleg szívvel gondol majd ránk a desszert közben.

3. Éljenek az élmények!

Végtelen sokszor hallottuk már: az élményajándék sokkal jobb a tárgyaknál. Givi 2016-os, a Journal of Consumer Research című marketing szaklapban megjelent tanulmánya is ezt támasztja alá: az élményajándék erősíti a kötelékeket, ellentétben a tárgyakkal.

4. Ne legyünk önzők

Givi kutatásai szerint gyakran azért nem adjuk ugyanazt ajándékba valakinek, mint ami már nekünk is van, holott tudjuk, hogy nagyon szeretné a másik ember, mert nem akarjuk, hogy ugyanolyan tárgya legyen, mint nekünk. Mindezt azért, mert az emberek úgy éreznék ilyenkor, hogy így kevésbé értékes az, ami nekik van. „Ha tényleg a másik ember örömét tartjuk szem előtt, ne magunkra gondoljunk” – mondta Givi.

5. Ne nehezítsük az ajándékozást saját magunknak

Ha valaha vásároltunk hosszú listával, minden ismerősünk számára egyedi ajándékkal, akkor értjük a problémát. „Szeretnénk megtisztelni azzal az embereket, hogy egyedi ajándékot kapnak, pedig lehet, hogy mindenki ugyanúgy örülne annak az egy, de jól kitalált dolognak” – mondta Givi.

6. Ne vigyük túlzásba a személyre szabott ajándékokat

Sokszor előfordul, hogy minden vágyunk az ajándékkal bizonyítani, milyen jól ismerünk valakit, ezért a különleges érdeklődési körének megfelelő ajándékot akarunk adni.

A tudományos kutatások szerint azonban a megajándékozott jobban értékeli a sokoldalúan felhasználható ajándékot. Ha például valakinek a rózsaszín a kedvenc színe, lehet, hogy boldogabb lesz, ha egy szép, rózsaszín tollat kap, amit minden nap tud használni, mint egy fluoreszkáló rózsaszín tintával író csodát.

Forrás: Time Fotó: Getty Images

Olvass tovább!