Eljött a web3 kora, és hasonlóan ahhoz a folyamathoz, ahogy a közösségi média és az e-kereskedelem megváltoztatták az életmódunkat, munkánkat és vásárlási szokásainkat, ez is hatással lesz a hétköznapjaink minden aspektusára. A web2 korát a nagy cégek uralták, akik adataink begyűjtésével szerettek volna minél több vásárlásra ösztönözni minket, most azonban átvehetjük az irányítást a virtuális életünk felett.
Az előrejelzések szerint 2030-ra a metaverzum piaci értéke 5 billió dollárra nőhet. Mégis, csupán a nők 19%-a fektetett be vagy kereskedett kriptovalutával, a világ 121 vezető kriptovállalata közül csak ötnek volt női alapítótagja, és a női NFT-művészek is nagyon alacsony arányban vannak jelen a férfiakhoz képest – csupán 20%-át teszik ki a piacnak, ellentétben a férfiak 77 százalékával. Rohamosan növekszik az iparág, éppen ezért fontos nekünk, nőknek is megtanulnunk az alapokat, hogy együtt tudjunk vele élni, megértsük a vele járó kockázatokat, illetve hasznokat, és hosszú távon is tudjunk alkalmazkodni hozzá.
Irány a metaverzum!
„Az ügyfelekkel ott kell találkozni, ahol vannak” – szól a marketing aranyszabálya, amit bizony kiemelt szempontként kell kezelnünk a web3 korában. Pláne, ha a milleniálokat és a Z generációt is meg akarjuk szólítani!
Tavaly a Facebook (hivatalos nevén már Meta) 10 milliárd dollárt fektetett a metaverzumba (ez aztán a kriptooptimizmus!), de valójában a web3 fejlesztői már jóval azelőtt elkezdtek dolgozni a kriptovaluták, az NFT-k és a metaverzum fejlesztésén, hogy Mark Zuckerberg csatlakozott volna hozzájuk – csak keveset hallottunk róluk. Egészen a közelmúltig ugyanis a legtöbb szakértő arra számított, hogy a kiterjesztett valóság (AR) és a virtuális valóság (VR) nemsokára mindennapossá válnak, amire csak még inkább rásegített az elmúlt két évben történő online fellendülés és a Zoom-meetingek kora.
Ennek a kulturális változásnak köszönhetően a szoftverfejlesztők és mérnökök új technológiai infrastruktúrákat hoztak létre, amelyek lehetővé tették a „digitális tulajdonjogot”: egy digitális tárgy „megvásárlása” tulajdonképpen azt jelenti, hogy ugyanúgy birtokoljuk azt, mint a fizikai tárgyakat, például a ruháinkat, a házunkat és az autónkat. Mindez nagyon innovatívan és furcsán hangzik, de vállalkozóként és munkavállalóként nem hagyhatjuk figyelmen kívül a világ változásait és a bennük rejlő üzleti lehetőséget.
Jaj, mibe fektessek?
A kriptovalutára és a web3-ra tekintve sokan azt gondolják, hogy mostantól el is lehet felejteni a „hagyományos” részvényeket. De ez nem igaz: nem söpörhetjük félre őket és a kibertérben rejlő más lehetőségeket, hiszen a web3 még elég fiatal, mi pedig jelenleg egy átmeneti állapotban vagyunk, és minden nyitott ajtóra szükségünk van ahhoz, hogy boldogulni tudjunk.
Ugyan kriptopiac a 2021 novemberi közel 3 billió dolláros csúcsról idén 1 billió dollár alá esett, tehát 10 hónap alatt értékének több mint 70 százalékát elveszítette, ennek ellenére a hagyományos befektetés még mindig jó lehetőség, ha hiszünk azokban a vállalatokban, amelyekre rábízzuk a pénzünket. Ehhez viszont fontos megértenünk a piac működését, hogy amikor a hullámvasút elindul, rendelkezésünkre álljanak a megfelelő eszközök és pontosan tudjuk, hogy mi legyen a következő lépésünk. De bárhogy is döntünk, addig ne is gondoljunk semmilyen befektetésre, ameddig nincsenek rendben az alapvető pénzügyeink.
Éljünk együtt a web3-mal
Sajnos bármennyire is ragaszkodunk a megszokásokhoz, muszáj alkalmazkodnunk a változó világhoz, ha nem akarjuk remeteként élni az életünket. Akár karrierváltáson, akár saját vállalkozásunk fejlesztésén dolgozunk, ezekre a szakemberekre a világnak és nekünk is nagy szükségünk lesz a közeljövőben:
Fejlesztők és tervezők
Azoknak, akik szeretnének fejest ugrani a metaverzum világába, saját fejlesztői csapatra vagy tehetséges szabadúszó tervezőkre is szükségük lesz a virtuális terek és termékek kódolásához.
Marketingesek
Komoly marketingstratégiára lesz szükségünk, ugyanis a web3 megköveteli az ismétlődő és következetes kommunikációt – a potenciális ügyfeleket nem fogjuk meggyőzni az első e-maillel, Insta-poszttal vagy tweettel. A stratégiai partnerség mindenek felett áll, úgyhogy érdemes céltudatosan együttműködni olyan cégekkel, amelyek már rendelkeztek saját, jól bejáratott web3 közönséggel.
Közösségi menedzserek
Ez az ügyfélszolgálati szerepkör a felhasználók és az érdekelt felek közötti 24 órás beszélgetés moderálására szolgál, hiszen a cégeknek profikra lesz szükségük a változások feltérképezéséhez és a vibe folyamatos nyomonkövetéséhez.
A közösségi média stratéga
Ahelyett, hogy sekélyes Facebook-bejegyzéseket és Instagram-posztokat teszünk közzé, inkább egy kisebb, de hűségesebb követőtáborra lesz szükségünk – ennek a kiépítésében tud minket segíteni egy ügyes social media manager.
Jogi tanácsadó
Bizony, a web3 korában ügyvédi segítségre van szükségünk, hogy megvédjük magunkat a szigorú szabályozások nagyon is valós következményeitől – hiszen például már maguk az NFT-k is számos kérdést vetnek fel a műalkotásokkal és a szellemi tulajdonjoggal kapcsolatban.
Forrás: Marie Claire US, Fotó: Getty Images