Az óvónő beszólt a szülőknek – De kinek van igaza?

2024. március 20.
A szakértők is egyetértenek az óvónővel. De tényleg csak a szülők tehetnek róla, hogy a gyerekek képtelenek elfogadni, ha nem ők nyernek, hibáznak? És hol rontják el a szülők, ha valóban ez a helyzet?
Óvónő szülő kudarc
  • A kudarc, bármilyen fájdalmas is, roppant értékes eszköz mindenki számára a fejlődéshez.
  • Cassie Martinez óvónő szerint a mai gyerekek nem tudnak veszíteni, és erről a szüleik tehetnek.
  • A folyamatos jutalmazás hatalmas akadály, ami a gyerekek társas készségeinek fejlődését gátolja.

Az óvónő szerint az a tény, hogy a szülők nem akarják szomorúnak, rosszkedvűnek látni soha a gyerekeiket – bár természetes –, viszont roppant káros. A folyamatos jutalmazás megakadályozza ugyanis, hogy a gyerekek megtanulják kezelni és elviselni a kudarc érzését.

„A megengedő szülőség nem minden gyermek számára előnyös. Vannak, akiknek erősebb határokra és határozottabb iránymutatásra van szüksége. És ez még hatványozottabban kiütközik, amikor a gyerek óvodába kerül” – mondta Cassie Martinez óvónő.

Ha egy gyerek folyamatosan csak pozitív visszajelzéseket kap, még akkor is, ha valamilyen kárt okoz például azzal, hogy nem figyelt a szülő kérésére, nem tanul meg különbséget tenni helyes és helytelen között. Ez nagy hátrány lesz majd a gyerekeknek akkor, amikor az iskolában elérkeznek oda, hogy a tanártól kapnak visszajelzéseket.

A tanárok felének elege van a mai gyerekekből

Az óvónő szerint a mai gyerekek képtelenek feldolgozni a kudarcot, amiről a szülők tehetnek

Az óvónő szerint a mai gyerekek képtelenek feldolgozni a kudarcot, amiről a szülők tehetnek

Az amerikai Oktatási Intézet által végzett felmérés szerint a tanárok 50 százalékának megfordult a fejében, hogy otthagyja a pályát. Nem csak azért, mert keveset keresnek, hanem mert teljesen eszköztelennek érzik magukat az osztályteremben a gyerekekkel kapcsolatban.

Az óvónő szerint a pedagógusok nagyon nehéz helyzetben vannak a megengedő szülőség miatt. A közösségbe érkező gyerekek ugyanis nem tudják, hogyan csatlakozzanak be egy-egy közösséghez nem erőszakos módon, nem tisztelik a többieket, sem a tanáraikat, és a szociális készségeik nem fejlődnek megfelelően.

Hol hibáznak a szülők a gyereknevelésben?

Senki sem szeretné a gyerekét szomorúnak látni. De ha nem tanítja meg egy szülő a gyerekének, mi a helyes és helytelen, sokkal nagyobb kárt okoz. Ha otthon a gyerek meg sem hallja a szülő kérését, az iskolában is ugyanez lesz a helyzet a tanárral. 

És ha folyamatosan jutalmazzuk a gyereket, egy idő után ez is elveszíti az értékét és a jelentőségét. „Véleményem szerint a helyzet lesújtó – mondta az óvónő. – Ha nem nyerünk, nem nyerünk. És azért nem nyertünk, mert ezúttal vesztettünk. Tiszta helyzet.” A mai gyerekeknél viszont nagyon sok esetben hiányzik a kudarc feldolgozásának ez a képessége. „Kincskeresésnél, ha nem ők találják meg a rejtett tárgyat, kiborulnak, kiabálnak, sírnak és teljes pánikba esnek.”

@consciouslylisa_

#gentleparenting is often confused with permissive parenting, and I get it. But in gentle parenting we help our children when they are noncompliant. We dont just sit there and beg for compliance. In this scenario, i ser a timer to give my son a warning and then when that didnt work i moved to help him get into tje bath by turning off the electronics that were distracting him from doing what he needs to do. No yelling. No tears. #consciousparenting

♬ original sound – Consciously Lisa

Miért lenne fontos megtanulni együtt élni a kudarccal?

Az ember életében sorozatosan találkozik kudarcélménnyel. Rengetegszer elbukunk a hétköznapokban. De tanulunk a hibákból, tehát a kudarc nem egy haszontalan élmény csupán, hanem eszköz a fejlődésre. 

Amanda Mintzer gyermekpszichológus is egyetért az óvónővel. „Ha a szülő nem engedi megtapasztalni a kudarcot a gyerekének, valami nagyon fontosat vesz el tőle. Ugyanakkor azt is meg kell tanítanunk, mi az értelme a kudarcnak, hogyan tanuljunk belőle és legközelebb hogyan kerüljük el.”

Forrás: Marie Claire Greece, fotó: Unsplash