A tanulás lenne a boldogságunk (egyik) kulcsa?

2023. február 17.
Mindegy, hogy felnőttként gitárleckéket veszünk, új sportba kezdünk vagy épp a vezetői képességeinket fejlesztjük, kutatások szerint már önmagában a tanulás tevékenysége boldogabbá tehet bennünket. Az elméletet igazolni látszanak két, önmagát fáradhatatlanul képező fiatal nő szavai is.
A tanulás lenne a boldogságunk (egyik) kulcsa?

Közismert, hogy boldogságunk szempontjából legnagyobb jelentősége az emberi kapcsolatainknak van. Kevesebben tudják, hogy fontos tényező az élethosszig tartó tanulás is. Dr. Tracy Brower szociológus szerint ennek fő oka az, hogy a felnőttkori tanulás tartalmát legtöbbször saját érdeklődésünk és céljaink határozzák meg. Mindez a kapcsolatainkra is pozitív hatással lehet, amennyiben a képzés során új embereket ismerünk meg. A tanulás hozadékait az aktuális trendek is igazolják: aki csak teheti, ma továbbképzi magát, és korántsem csak a szaktudását kívánja tökéletesíteni.

Tanulós nemek és nemzetek

Az Eurostat 2021-es adatai alapján a 25 és 64 év közötti EU-s állampolgárok átlagosan tíz százaléka vett részt valamilyen képzésen abban az évben. Leglelkesebbnek a svédek bizonyultak (35 százalék), a sor végén Bulgária állt alig kétszázalékos aránnyal. Magyarországon az említett korosztály kevesebb mint hat százaléka képezte magát akkoriban. Az ELTE Neveléstudományi Intézetének oktatója, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport kutatója, Vekety Boglárka szerint férfiak és nők hasonló mértékben fogékonyak a tudásuk bővítésére, érdekesség viszont, hogy az egyetemi végzettséget a nők ambicionálják jobban. Szintén a nők azok, akik családalapítás után szívesebben tanulnak új nyelvet, új szakmát. Tanulni persze nemcsak formális keretek között, hanem gyakorlatilag bárhol és bárhogyan lehet.

Hobbiból szenvedély

„Mindig élt bennem a tudásvágy, amit részben az anyukámnak köszönhetek – kezdi Gevertz Alexandra. – A mai napig emlékszem arra az izgalomra, amelyet egy-egy jó film, színházi előadás, zenehallgatás vagy beszélgetés közben éreztem. A húszas éveimben azonban sok szorongást okozott az úgynevezett önmegvalósítás… Rengeteg minden érdekelt, de közben tartottam tőle, hogy kitartó semmiben nem leszek majd. Nehéz megtalálni az egyensúlyt.”

„Az ember alapvetően fogékony a tanulásra. Kísérletek bizonyítják, hogy a megismerés szükséglete belülről fakad, és a kielégítése már önmagában is jutalmazó értékkel bír – reagál Alexandra történetére Vekety Boglárka. – Teljesen mindegy, hogy városnéző sétán veszünk-e részt vagy éppen könyveket lapozgatunk egy könyvesboltban, a megismerést örömforrásként éljük meg.” Hogy azután mennyi energiát vagyunk hajlandóak a tanulásba fektetni, az a kutató szerint nagymértékben függ a környezetünktől: „Állatkísérletek is igazolják, hogy megnövekedett stressz hatására csökken, akár meg is szűnhet a megismerés iránti vágy. Hasonlóan igaz ez az emberre. Ha a tanuláshoz például büntetés társul, akkor igyekszünk inkább elkerülni az egészet.”

Szerző: Bakóczy Szilvia, Fotó: Getty Images

A teljes cikket elolvashatod a friss Marie Claire-ben!