„Úgy terjed, mint a pestis” – Tinik, TikTok-videók és az étkezési zavar

2021. október 24.
Bár a közösségi oldal számos erőfeszítést tett már, és alapvetően tilos a veszélyes fogyasztószerek és a súlyvesztés promotálása a TikTokon, a #skinnycheck hashtag még mindig él, és népszerűbb, mint valaha a tinik körében. Ami egyáltalán nem ártatlan és veszélytelen dolog.

Az Instagramon is futótűzként söpört végig (egyelőre sajnos nem tisztítótűzként) Frances Haugen volt Facebook alkalmazott tanúvallomása, melyben nyilvánosságra hozta annak a belső vizsgálatnak az eredményeit, amik bizonyítják: mérgező hatással van a gyermekekre, hozzájárul a közösségi oldal az étkezési rendellenességek egyre gyakoribbá válásához. Ám ezek a hatások nem csak a Facebook által tulajdonolt oldalakra korlátozódnak. A The Guardian számos különböző pro-anorexia hashtaget talált a videómegosztó applikáción, a TikTokon is, melyek még mindig kereshetőek, és az így jelzett videókat több milliárd ember látta eddig. 

Ez azért meglepő, mert a TikTok hivatalosan nem engedélyezi az étkezési rendellenességekről szóló tartalmak népszerűsítését vagy maguknak az étkezési zavaroknak pozitív színben való feltüntetését, ezért emberek és mesterséges intelligencia is dolgozik azon a TikToknál, hogy szűrje és letiltsa ezeket a videókat. A platform 2020-ban tiltólistára tette a fogyasztószerek reklámozását is, miután kritizálták az oldalon megjelenő veszélyes fogyókúrás javaslatokat, idén márciusban pedig a program összeköti egy segélyvonallal azokat a felhasználókat, akik az étkezési rendellenességekkel kapcsolatos hashtagekre keresnek. Ám még így is legalább két tucat problémás szűrőt találtak egy kis keresgéléssel, aminek sikerült átcsusszannia a TikTok szűrőjén.

tiktok-etkezesi-zavar-anorexia

  • A hashtagek közül 14 egy olyan étkezési rendellenességeket dicsőítő szervezethez kapcsolódott – a SumOfUs-hoz –, melyet az Instatramról már kitiltottak hasonló problémák miatt. Egy hónappal a később a TikTokon még mindig aktív volt a 22-ből 14 hashtagjük.
  • 11 másik hashteg az étkezési rendellenességekhez kötődő versennyel volt kapcsolatos, mely korábban az Instagramon is jelen volt. Ezek között volt a #skinnycheck 1 millió megtekintéssel, a #size0 1,4 millió megtekintéssel és a #thighgapworkout 2,6 millió megtekintéssel. 
  • Sok felhasználó direkt melléütéssel megadott hashtageket használt, miután az eredeti, étkezési zavarokat és egészségtelen táplálkozást népszerűsítő kulcsszót letiltották az új szabályok szerint. Például a platform nem engdélyezte a thinspo – a thinspiraton, vagyis a vékonyság inspiráció – hashtaget, ezért a felhasználók elkezdték helyette a #thinspao-t vagy #thinsrpø -t használni.
  • A TikTok saját keresője is felajánlotta a legnépszerűbb hashtageket a saját cenzúrájuk ellenére, például ha a felhasználó elkezdi begépelni a thin szót, a kereső kiegészíti a thinspaóra.
  • Más, ártalmatlannak tűnő hashtagek, mint például a #caloriedefecitsnacks (kalóriaszegény rágcsálnivaló) és a #weightlossprogress (fogyókúra folyamatban) mögött is problémás tartalmakat helyeznek el a felhasználók. Az egyszerű #skinny hashtag mögött is számtalan fogyókúrás videót találhatnak a nézők.

„A TikTok egy olyan platform, ami jelenleg a radar alatt repül – mutatott rá Bridget Todd, az UltraViolet nevű nőjogi civil szervezet szóvivője. – Mindenki tudja, hogy a Facebook és az Instagram veszélyes terep a fiatalok számára, ám egyelőre nem beszélünk eleget az újabb közösségi oldalak veszélyeiről.”

Veszélyesebb, mint az Instagram

A szakemberek szerint a felhasználók demográfiai háttere miatt veszélyesebb a TikTok, mint az Instagram. A videómegosztó applikációnak egymilliárd aktív felhasználója volt szeptemberben, akiknek 60 százaléka 16 és 24 év közötti volt csupán. 

A TikTok jellegzetességéből adódnak az aggodalomra okot adó problémák. Az egyik például a For You oldal, ahol olyan videókat dob fel a felhasználóknak a TikTok, amik olyanoktól származnak, akiket nem követünk, hanem a megnézett előzmények alapján állítja össze az algoritmus az ajánlásokat. Így előfordul, hogy valakinél a problémás tartalmak kezdenek többségbe kerülni. A Lowy Intézet kísérlete is rámutat erre: semleges politikai tartalmakat kezdtek nézni, melyek egy nap alatt szélsőségesen konzervatív és jobboldali irányba tolódtak el anélkül, hogy valaki megosztott vagy lájkolt volna ilyen jellegű videókat. A The Guardian is kipróbálta ugyanezt a fogyókúrával: nem egészen 24 óra kellett ahhoz, hogy megjelenjenk az étkezési zavarokat promotáló tartalmak a hírfolyamukban. Például a népszerű, #WhatIEatInADay (ezt ettem ma) hashtag rövid úton vezetett a #ketodiet jelölésű videókhoz, majd innen egyenes volt az út az egészen egészségtelen életmódot népszerűsítő hashtagekig, mint például az #Iwillbskinny (vékony leszek) és a már említett #thinspoa.

Todd arra is rámutatott, hogy a reality kamerafilterek használata szintén ráerősíthet a negatív testkép kialakulására, különösen a fiatal lányok esetében. Míg a Snapchat és az Instagram is azt az álláspontot képviseli, hogy nem használhatók náluk a plasztikai műtéteket imitáló filterek, a TikTokon tucatnyi beauty filter közül választhatnak, amivel a tinilányok akár a bőrüket, arcformájukat és testalkatukat is módosíthatják. „Ez lehetetlen szépségideálokat hoz létre” – mondta a szakember.

Nem elég a félmegoldás

„Ha nagyon fiatal és befolyásolható a felhasználóink nagy része, nem elég a félmegoldás” – mondta Todd. A TikTok szóvivője válaszában kiemelte, dolgoznak azon, hogy egyensúlyt teremtsenek a problémás tartalmak szűrése és az étkezési rendellenességek megelőzését célzó tartalmak megjelenése között, próbálják elkerülni azoknak az étkezési zavarokkal kapcsolatos hashtageknek az eltávolítását, melyeket felvilágosító, oktató céllal használnak. 

A 17 éves pennsylvaniai Joanna Nielsen étkezési rendellenességekkel küzd. Azt mondja, állapotát tovább rontották a közösségi oldalak 15 éves korában. Erősebbé váltak tünetei, miután számos fogyókúrás és edzéssel kapcsolatos tartalmat látott az Instagramon. A közösségi oldal algoritmusa egyre több és több posztot dobott fel a tinilánynak a korlátozó étkezéssel, időszakos böjtöléssel kapcsolatban, sőt, konkrétan pro-anorexia tartalmakat is, melyek gyakorlati tanácsokkal szolgáltak arra, hogyan titkolhatja el az étkezési zavarát szülei előtt. 

Miután hónapokat töltött egy rehabilitációs központban, úgy tűnt, Nielsen úrrá lett a betegségen. Ám miután visszatért a normális életbe, letöltötte a TikTokot, hogy a barátaival követhessék egymást, hamar visszatalált a korábbihoz hasonló tartalmak sűrűjébe. „Mindenki arról osztott meg videókat, milyen vékony, hogyan nem eszik és kezdtem úgy érezni, kilógok a sorból – mondta a fiatal lány. – Egészséges akartam maradni, ám kezdett behálózni ez a látásmód, és úgy éreztem, nem vagyok elég jó, ha én nem úgy nézek ki.”

Nielsen konkrétan kiemelte a TikTok egyik legnépszerűbb trendjét, a #WhatIEatInADay-posztokat. A hashtag mögötti videókat összesen közel 9 milliárd ember látta, közülük az egyik legnépszerűbb Kyle Jenneré 14,7 milliós nézettséggel. „Az emberek arra használják ezt a hashtaget, hogy dicsekedjenk az étrendjükkel, és amit esznek, az gyakran egy csecsemőnek se lenne elég – mondta Nielsen. – Teljesen téves elképzeléseket ültetett el a generációm fejében arról, mit jelent az egészséges étrend.”

Nielsen szerint nemcsak az ominózus hashtag váltotta ki az étkezési rendellenességét, hanem azok a teljesen életszerűtlen szépségideálok is, melyek az applikációból áradnak. A TikTok algoritmusának és moderátorainak ugyanis megtanították, hogy részesítsék előnyben a vékony, fehér felhasználók videóit, ezek gyakrabban kerüljenek az ajánlott tartalmak közé. 

Emberi életeket dönt romba

Paradox módon több olyan közösség is található a TikTokon, melyeket az étkezési rendellenességekből felépülők hoztak létr. A TikTok szerint ezek #bodypositivity (15,3 milliárd megtekintés) vagy #bodyacceptance (214 millió megtekintés) hashtaggel olyan tartalmakat hoznak létre, melyek megfelelően ellensúlyozzák az ártalmas videókat. 

Az egyik tartalomkészítő videója még 2020-ban lett nagyon népszerű. Ő egy egyél velem-sorozatot készített, hogy arra buzdítsa az étkezési zavarokból épp felépülőben lévő felhasználókat, alkossanak közösséget az appon azzal, hogy az egészséges ételeket választják. Az #edrecovery hashtag is népszerű azok között, akik az étkezési zavarból való felépülésük útját dokumentálják a platformon. 

A szakértők szerint azonban a legtöbb megosztott tartalomnak megvannak a hátulütői. A Nemzeti Egészségügyi Intézet tanulmánya szerint míg a pro-anorexia videóknál teljesen egyértelmű, milyen negatív hatása van a felhasználókra, addig az anti pro-anorexia videók, melyek arra hivatottak, hogy felhívják a figyelmet az anorexia következményeire, ugyanakkor kiváltói is lehetnek az étkezési rendellenességnek. „A kutatásunk azt mutatta meg, hogy még ezek a biztonságosabbnak gondolt videók is sarkallhatnak arra valakit, hogy erősödjön benne ez a viselkedési mintázat – derült ki a tanulmányból. – Majdnem olyan rossz, amikor ezeket a felépüléssel foglalkozó felhasználókat látod, melyek valójában csak azzal ragadják meg a figyelmet, hogy a súlyukról beszélnek, vagy milyen rossz az étkezési rendellenesség. Ez valójában nem segít a felépülésben” – mondta Todd. 

Joanna Nielsen törölte a TikTokot és az Instagramot is, velük együtt minden más közösségi oldalt, mert úgy érzi, lehetetlen egészséges módon használni ezeket. „Úgy terjed, mint a pestis – mondta az étkezési rendellenességekre utalva. – Valaki beszél róla, majd másvalakinek az az ötlete támad, hogy ő is kipróbálja. Ezeknek az oldalaknak muszáj lenne megtörnie ezt a láncot, mert emberi életeket tesznek tönkre.”

Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash

Olvass tovább!