- Margot Robbie nem kapott Oscar-jelölést a Barbie-ban nyújtott alakításáért.
- A hír hallatán az egész internet felháborodott, még Hillary Clinton is kiállt Margot Robbie mellett.
- De vajon egy film sikere automatikusan garantálja az Oscar-jelölést is?
Margot Robbie nem kapott Oscar-jelölést
Lányok és asszonyok, kapjátok elő a fazekakat és fakanalakat: az Akadémia se Greta Gerwiget, se Margot Robbie-t nem jelölte Oscar-díjra, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a felháborodott rajongók még utcára vonulni is hajlandók lennének, hogy igazságot szolgáltassanak nekik. Nem elég, hogy a netezők tegnap óta követelik, hogy a legjobb színész kategóriájában jelölést kapott Ryan Gosling bojkottálja a díjátadót, a Robbie-t és Gerwiget ért méltánytalanság egészen a legfelsőbb szintekig eljutott.
Szerda délután maga Hillary Clinton is együttérző nyilatkozatot adott ki a botrány kapcsán. Az egykori elnökjelölt a film egyik kulcsmondatát idézve a következőt tweetelte: „Greta és Margot, bár fájhat, hogy a kasszasiker nem hoz aranyat, rajongóitok milliói szeretnek titeket. Mindketten sokkal többek vagytok Kenough-nál.” Ezzel párhuzamosan Ryan Gosling, America Ferrera és Mark Ronson közleményt adtak ki, amelyben elítélték az Akadémia döntését, miközben a közösségi médiát mostanra ellepték a Margot Robbie mellett kiálló mémek.
Greta & Margot,
While it can sting to win the box office but not take home the gold, your millions of fans love you.
You’re both so much more than Kenough.#HillaryBarbie
— Hillary Clinton (@HillaryClinton) January 24, 2024
A Barbie kedden összesen nyolc Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb film, a legjobb férfi mellékszereplő (Ryan Gosling), a legjobb női mellékszereplő (America Ferrera) és a legjobb forgatókönyv kategóriában. Valójában tehát senki sem mondhatja, hogy a filmet ignorálta volna az Akadémia. Az emberek persze kifejezetten azt fájlalják, hogy Greta Gerwig és Margot Robbie neve nem szerepel a jelöltek listáján. De miért is kellene ott lenniük?
Járna-e Margot Robbie-nak az Oscar?
Az rögtön leszögezem, hogy én is megnéztem nyáron a Barbie-t, és kifejezetten élveztem. Nevettem a poénokon, imádtam az ötletes díszleteket és jelmezeket (amik joggal kaptak jelölést) és a filmzene is nagyon fülbemászó volt. Az is tény, hogy a Warner Bros. valamint a világ legnagyobb játékgyártó cége, a Mattel kifejezetten ügyesen csomagolt feminista köntösbe egy hollywoodi szuperprodukciót. (Persze arra azért ügyeltek, hogy ne merüljenek el túlságosan a feminizmus nem annyira szexi és trendi mélységeiben.)
Egy nyári blockbusterhez képest azonban így is jó és szórakoztatót munkát végeztek: tömegekhez juttatták el a popfeminizmus alapjait, miközben majdnem másfél milliárd dollárt tehettek bevételként zsebre.
Ám azt is kár lenne tagadni, hogy sok minden nem úgy sikerült a filmben, ahogy kellett volna. (És bár ez nem feltétlenül kellene, hogy kizárja a filmet a legjobb rendezői jelölésekből, biztosan nem is növelte az esélyeit. Különösen, ha Martin Scorcese elsöprő eposzával, a Megfojtott virágokkal, vagy éppen Yorgos Lanthimos lenyűgöző női felnövéstörténetével, a Szegény párákkal kellett versenyre kelnie.)
Ott volt például America Ferrera monológja, amely emlékezetesre sikerült ugyan, de nem igazán illett a filmbe. Egészen olyan volt, mintha utólag csapták volna hozzá. És még mindig nem teljesen értem, hogy Rhea Pearlman mint Ruth Handler szelleme vajon miért volt bezárva a Mattel egyik szobájába… De rendben van, ne keressük a kákán is a csomót.
Természetesen Margot Robbie is kitűnő munkát végzett Barbie szerepében,
de lássuk be, az alakítása így sem tudta felvenni a versenyt a legjobb színésznő kategória jelöltjeivel.
Ha egy film sikeres, Oscart érdemel?
A rajongók viszont, úgy tűnik, nem tudják feldolgozni, hogy a film kasszasikere nem garantálta automatikusan Margot Robbie és Greta Gerwig jelölését a saját kategóriájukban. Az egyik virálisan terjedő mémben Robbie és Gerwig helyzetét egyenesen Taylor Swift The Man című dalának szövegével állították párhuzamba: „Annyira elegem van abból, hogy olyan gyorsan futok, ahogy csak tudok/ Azon tűnődöm, vajon gyorsabban odaérnék-e/ Ha férfi lennék” – Magyarán a rajongók úgy gondolják, hogy Robbie és Gerwig azért nem kapták meg a nekik járó elismerést, mert nők.
A történet azonban véleményem szerint korántsem ennyire fekete-fehér, és nem is szabadna így leegyszerűsíteni.
the people who got nominated over her are women. https://t.co/iAWtnOERfu
— envy adams (@diandrasdiandra) January 23, 2024
Először is: az, hogy egy film óriásit robban a mozipénsztáraknál és kasszasiker lesz, egyáltalán nem garancia a díjátadó szezonra – és nem is szabad annak lennie. Hiszen lehet egy film úgy is hihetetlenül népszerű, hogy a minősége középszerű, vagy a művészeti értéke egyenesen a nullához közelit – gondoljunk csak a Marvel-filmekre, a Jurassic Park-folytatásokra, vagy éppen a Halálos Iramban franchise-ra.
Másodszor pedig: ha egy kicsit megtornáztatjuk az emlékezetünket, rögtön eszünkbe fog jutni, hogy ilyen és hasonló igazságtalanságok szinte minden évben előfordulnak az Oscar-nevezéseknél… sőt, tovább megyek, még a férfiakkal is megtörténhetnek! A Parazita például úgy nyerte el a legjobb filmnek járó díjat 2019-ben, hogy a szereplők közül senki sem kapott legjobb színészi jelölést (igaz, Bong Joon Ho megnyerte a legjobb rendezőnek járó díjat).
Nem csak Margot Robbie-t mellőzték
Bradley Cooper mindkét filmjét – a Csillag születiket és a Maestrót is – jelölték a legjobb film kategóriában, miközben magát Coopert minden törekvése ellenére továbbra sem ismerik el rendezőként. De valójában nem csak Greta Gerwiget és Margot Robbie-t ignorálta idén az Akadémia: Celine Song és Greta Lee, az Előző életek című film rendezője és főszereplője (mindketten nők!) sem kaptak jelölést, hiába került be a produkció a legjobb filmek kategóriájába.
Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy csak azért, mert más színészekkel és rendezőkkel is megtörtént ugyanez az igazságtalanság, a rajongók ne érezhetnének mérhetetlen csalódottságot. Ám ahelyett, hogy a háborgó tömeg rózsaszín feminista Barbie-nak öltözve március 10-én megrohamozná a Dolby Színházat, érdemes lenne talán kicsit árnyaltabban megközelíteniük a helyzetet. A végén talán ők is belátnák, hogy ez a következetlenség nem Robbie és Gerwing személye ellen – sőt nem is a női nem ellen szólt.
És ha már az idei jelöléseknél tartunk: szomorú, de a Barbie-felháborodás teljességgel beárnyékolta például azt a tényt, hogy Lily Gladstone az első indián nőként megkapta a legjobb színésznőnek járó jelölést a Megfojtott virágokban nyújtott alakításáért.
De ugyanígy elvonta a botrány a figyelmet Sandra Hüller és Justine Triet filmjéről, Az egy zuhanás anatómiájáról, amely nagyon jogosan és megérdemelten kapta meg a neki járó elismerést. (Ráadásul, véleményem szerint ez utóbbi film sokkal összetettebben és eredményesebben boncolgatta a nemek közötti egyenlőséget, valamint a nők társadalmi szerepének értékét és elvárásait, mint a Barbie tette.)
Nekik miért nem gratulált Hillary Clinton?
Nem erről szól a feminizmus
Azért, mert a Gerwignek és Robbie-nak címzett részvétnyilvánító tweetje valójában nem is nekik szólt – sokkal inkább volt ez egy öncélú emlékeztető arra a 2016-os sikertelen elnökválasztásra, amely során szintén a liberális feminizmus felháborodásából próbált meg Clinton tőkét kovácsolni. Mintha ezek a nők – Clinton és a film fanatikus rajongói, akik a Barbie mellőzését a feminizmus megsértésének érzik – képtelenek lennének túllátni a saját problémáikon.
A Barbie mellőzése sokaknak fájdalmas lehet, ezzel nincs is semmi baj. Ám a rajongók aránytalan reakciója és túlzott felháborodása a tökéletes bizonyíték arra, hogy a Barbie-nak nem sikerül átadnia a feminizmus egyik alapvető elvét: az, hogy néhány kiváltságos helyzetben lévő nőt személyes sérelem ért, nem jár automatikusan együtt a nők által elért eredmények eltiprásával.
Fotó: Getty Images