Varázslatos illatélmény: interjú Alina Gliwinska parfümőrrel

2024. május 09.
Ha a parfümkészítés művészet (és szerintünk egyértelműen az), akkor a parfümök kiválasztásában való segédkezés, a vevő kísérése a személyes parfüm megtalálásának útján egyfajta előadóművészet. A Marie Claire szépségszerkesztője a saját bőrén tapasztalta mindezt.

Illatkönyvtár, azaz Perfume Library – hát mi lehet ennél jobb élmény számomra? Az illatokért rajongok, a könyvtárakat mesés helynek tartom… Nem véletlenül vártam örömmel a lehetőséget, hogy megnézzem a Milánói Lush üzletben nyílt The Lush Perfume Library részleget, és egy egész napot a parfümök bűvöletében töltsek. Csupa olyan emberrel, aki nálam sokkal jobban otthon van a illatok világában, sőt, egy igazi parfümőrrel is, szóval tényleg csodásnak ígérkezett ez az utazás, de a valóság minden várakozásomat felülmúlta. Kedvesség és szakértelem, meg jó adag elhivatottság, amivel engem tényleg el lehet bűvölni – és ebből jutott bőven az üzletlátogatás, a parfümtanácsadás és az interjú során, de haladjunk szép sorjában.

Andrea Nobili, a Lush Italy parfümszakértője és kolléganőnk, Rózsa Ági

A milánói Dóm téren álló üzletben rögtön egy parfümkonzultációval kezdtem az ismerkedést – Andrea Nobili, a Lush Italy szakértője vezetett végig a szórakoztató és varázslatos úton, amely során megtaláltam az igazán hozzám illő illatot. A kedvenc élményeimről, emlékeimről beszélgetve, finoman terelgetve mutatta nekem az újabb és újabb illatokat, amelyek egyre inkább közelítettek afelé, amit igazán szívesen viselnék, amit tényleg a magaménak érzek. Andrea nyitottsága, érdeklődése, hatalmas tudása és lenyűgöző személyisége igazi élménnyé tette azt a látszólag egyszerű dolgot, hogy „parfümöket szagolgattunk”. A finom egymásra hangolódás és az értő tanácsok eredményeként két illatra szűkítettük a kört, amelyek között egyelőre nem tudtam dönteni – és amelyek közül az egyik egyébként a nap egyik sztárja volt. Egy új, különleges kreáció, amelyről az alkotóval, Alina Gliwinskával, a Lush parfümőrével beszélgethettem.

Alina Gliwinska, a Lush parfümőre

Alináról annyit tudtam előzetesen, hogy több Lush termék illatának megalkotása fűződik a nevéhez, és kollaborációkon is dolgozott, például a Super Mario kollekció Princess Peach illata vagy a Barbie x Lush parfüm is az ő nevéhez köthető. Valamint egy új illat, az Alina – az, amelyik engem is elvarázsolt a konzultáció során. Lebilincselő érezni, ahogy az illat átalakul a bőrömön, ahogy változik idővel, összesimul velem, és valami olyasmivé válik, amit jó újra és újra megérezni. Abban, hogy a két lehetséges jelölt közül végül ezt a parfümöt választottam, sokat nyomott a latban Alina elbűvölő személyisége és a vele folytatott beszélgetés, amiből álljon itt néhány fontos gondolat.

Milyen érzés a saját nevedet viselő parfümöt a vásárlók kezében látni, megérezni rajtuk?

Alina: Egészen varázslatos. Jó tudni, hogy téged is megérintett. Az inspirációt egy könyv adta, a címe: The 100 Years Life – Leaving and Working in Age of Longevity. Lynda Gratton és Andrew J. Scott műve arról szól, hogyan befolyásolja az életünket a várható élettartamunk jelentős növekedése. Hogy miként alakul át az életünk régi ritmusa annak hatására, hogy valószínűleg sokkal tovább élünk, mint eddig az emberek bármikor. És hogy tudunk alkalmazkodni ehhez, hogyan él majd több generáció egymás mellett, hogyan tudjuk átstrukturálni az életünket úgy, hogy megtaláljuk minden életszakaszban az örömet. Minden eddiginél fontosabb lesz, hogy a különböző generációk értsék egymást, és jól együtt tudjanak működni. A könyv három karaktert jelenít meg, és arról mesél, milyen más, mégis összefonódó életútja lehet a 40-es években született Jacknek, a 70-es években született Jimmynek és a 90-es években született Jane-nek. A parfüm három fő komponense ezeket a különféle életszakaszokat képviseli.

Akkor nem véletlenül éreztem magamon annyira változónak ezt az illatot: mintha több fázison keresztül válna azzá, ami végül az én bőrömön megmutatkozik belőle. És hogy jött az, hogy a saját nevedet kapta a parfüm?

Alina: A nagymamám választotta a nevemet, és régebben nem igazán rajongtam érte, mára viszont nagyon megszerettem. Számomra ez is azt szimbolizálja, ahogy a különböző generációk hatnak egymásra. A szláv eredete alapján a jelentése ragyogó, szépséges vagy fény. Ha a germán eredetét nézzük, akkor pedig a nemes, fennkölt, előkelő, valamint a gyengéd, kedves is ott van a lehetséges jelentései között. Számomra ez egyszerre tisztelgés az előttem lévő generációk felé, és nyitottság az új, friss energiák irányába. Igen, jól érzed, hogy ez egy nagyon összetett kompozíció, nem egy-egy kiemelkedő jegyre épít, hanem sokféle oldalát tudja mutatni attól függően, ki viseli. Az illat először friss, édes, majd a virágos jegyek erősödnek fel benne, végül a mélyebb, fás akkordok jelennek meg, de az, hogy mi érződik igazán vagy épp leghosszabban, az mindenkinél egyedi.

Mesélnél egy kicsit a Lush parfümök különlegességéről, az összetevőkről?

Alina: A Lush illatok egyediségét az adja, hogy mi maguknak készítjük őket, tehát nem más gyártja számunkra. Ennek köszönhetően pedig mi magunk tudjuk ellenőrizni az egész folyamatot a megalkotáson keresztül az alapanyagok kiválasztásán, beszerzésén át egészen a gyártásig. Odafigyelünk arra, hogy csakis a legjobb minőségű alapanyagokat használjuk, kizárólag etikus forrásból. Ahogy minden termékünknél, így itt is csakis Cruelty-Free összetevők jöhetnek szóba. A parfümjeinkkel is saját magunkat, a számunkra fontos gondolatokat és érzelmeket szeretnénk kifejezni – azt, ahogy gondolkodunk a világról. A parfümkészítésre művészetként tekintünk.

Ez azt jelenti, hogy csakis természetes összetevőket tartalmaznak a parfümök?

Alina: Ha csak lehet, természetes összetevőket, illóolajokat és növényi kivonatokat használunk, de olyan esetekben, amikor alapvetően állati eredetű összetevőkről lenne szó, vagy olyanokról, amelyek előállítása nem megoldható fenntartható, környezetkímélő módon, a szintetikus verzió mellett döntünk.

Több kollaboráción is dolgoztál – mennyiben más ilyenkor egy illat megalkotása?

Alina: Egészen másféle kihívás, amit nagyon lehet szeretni. Másféle gondolkodást igényel, ha nem teljesen saját inspiráció, hanem egy előzetes brief alapján dolgozom, már meglévő előzetes információk és elképzelések alapján. Nagyon izgalmas így kreálni egy illatot – és mindig kíváncsian várom, milyen lesz a fogadtatása.

Bemutatnád nekünk kicsit azt, milyen is egy parfümőr élete?

Alina: Nagyon hálás vagyok azért, amit most csinálok. Parfümőrként sok időt töltök az alapanyagokkal, azok kiválasztásával, ellenőrzésével, gyakran utazom a beszállítóinkhoz – különleges kapcsolatunk van velük, igyekszünk különféle helyi közösségeknek megélhetést biztosítani azzal, hogy tőlük szerezzük be az alapanyagokat, hiszünk a méltányos kereskedelemben. De a munkám legnagyobb része magukkal az illatokkal zajlik. Imádom az ötletelést, a gondolkodást, a kísérletezést, próbálgatást és azt, ami mindennek eredményeképp alakul a kezeink között.

Egy Lush üzlet a maga vibráló színeivel, illataival, izgalmas formáival mindig varázslatos élmény a színes-szagos dolgokért rajongó lelkemnek. De ezt a csodás, hatalmas milánói üzletet bejárni igazán fantasztikus volt – nemcsak a környezetnek és a kozmetikumoknak, hanem az itt dolgozóknak köszönhetően. Lenyűgöző volt az a nyitottság és hozzáértés, amivel végigkalauzoltak a különböző szekciókon, ahogy mindenkinek volt egy kedves szava, bátorító mosolya hozzám, és ahogy valóban kapcsolódni tudtunk, mert nemcsak információátadást, hanem figyelmet és érdeklődést tapasztaltam. Igazi megtartó, elfogadó közegnek éreztem azt, amibe csöppentem, és ez nagyon-nagyon jól esett abban a zaklatott életszakaszban, amiben épp vagyok. Egy kicsit ebből is hazavihettem a válogatott kozmetikumok és a választott illat segítségével.

Fotó: Marie Claire – Archív