A Szex és New York hatodik epizódjában Carrie Bradshaw a New York-i garzonlakásának konyhájában áll, hogy megmutassa kebelbarátnőinek, milyen ruhát akar felvenni az esti randira. A ruha nem más, mint egy szűk DKNY darab. A testszínű anyag feszül a csípőjén és a mellén. A mikro hosszúságú szoknya szegélye és vállpántja olyan vékony, hogy szabad szemmel alig látható. Az a típusú ruha, ami mindent megmutat anélkül, hogy bármit megmutatna. „Drágám, ez csodálatos! Bra-vó!” – mondta Samantha, majd töltött magának egy pohár Veuve Cliquot-t. „Győzelem mellbedobással” – válaszolta Miranda. És Charlotte: „Hát, én csak annyit mondanék, ez aztán pucérruha.. És egyszer csak… rajta maradt a név.
A legegyszerűbb formájában a pucérruha – függetlenül attól, hogy áttetsző, testszínű, tapadós vagy másféle – arra lett kitalálva, hogy viselője meztelennek tűnjön. Legalább egy kicsit. A pucérruhában van valami önellentmondásos, hiszen már maga ez a szó is oximoron: viselője meztelen úgy, hogy fel van öltözve. Vagy, ahogy Miranda mondta: „nem szexel, csak úgy látszik, mintha szexelne.”
Marilyn Monroe részben a pucérruha miatt vált szexszimbólummá
Nem egészen három hónappal a halála előtt John F. Kennedy amerikai elnök születésnapján énekelt a Madison Square Gardenben. Valószínűleg az akkor viselt ruháját senkinek sem kell bemutatni: az áttetsző, 2500 kristállyal díszített ruha olyan szűk volt, hogy a színésznőt úgy kellett belevarrni.
Az estélyit a francia tervező, Jean Louis alkotta meg, aki karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy a pucérruhát tökélyre fejlessze. (Az ő alkotása volt Rita Hayworth Gildájának legendásan szűk, pánt nélküli fekete szaténruhája is.) A Marilyn Monroe által viselt ruha egyike volt azoknak, melyeket Jean Louis illúzióruhának nevezett. Ezek a ruhadarabok azt a látszatott keltették, mintha viselőjükön nem lenne más, mint néhány, a stratégiai pontokon elhelyezett berakás.
Monroe egy hasonló pucérruhát viselt a Van, aki forrón szereti egyik jelenetében is. A divattervezők, mint Louis, és a színésznők, mint Monroe, tudták már akkor is, hogy a vágy felkeltéséhez mindig szükség van az illúzióra, egy ruhára, ami felébreszti a fantáziát.
Emily Ratajkowski és a milói Vénusz
A meztelenséghez hasonlóan a pucérruha sem létezne a figyelem nélkül. Gondoljunk csak bele, a világ egyik leghíresebb műalkotása is pucérruhát visel. A milói Vénusz 70 centiméter magas, és csak egy lazán aláhulló leplet visel. Mint a szexualitás megtestesítője, Vénusz az egyetlen istennő, akit meztelenül ábrázoltak. A csupasz mell, formás csípő a termékenységet sugározzák, ugyanakkor szemet gyönyörködtetőek. A pásztázó tekintetek kereszttüzében azonban sztoikusan, egyedül és magabiztosan áll a Louvre-ban, mintha tudná, hogy nézik, és ő visszanéz a bámulóira.
Emily Ratajkowski megjelenése a Vanity Fair Oscar-partiján szintén a görög istennő szobrát idézte, csendes erőt sugározva. Kőfehér melltartóban és a csípőt alig fedő, szűk, egyenes szoknyában jelent meg, a modell pedig úgy festett, mint egy márványszobor. A pucérruhája, hasonlóan a pucér szelfijeihez, többet jelentett puszta magamutogatásnál. Ahogy arról saját könyvében is írt, a saját szexualitásának birtoklása, ünneplése is. „Saját választásom és az arra való figyelem felhívása, hogy legyen szabad választásunk a kultúránkban, a világunkban.”
Rihanna és az arab éjszakák
A pucérruha mindig felkelti a figyelmet. Pontosan tudta ezt Rihanna is, amikor 2014-ben felvette a 200 ezer Swarovski-kristállyal borított Adam Selman neccruhát, hogy ebben vegye át a Style Icon Awardot a CFDA Fashion Awardson. Mondanunk sem kell, hogy keveset hagyott a képzelőerőre a pucérruha, ami kifejezte, hogy az énekesnő semmitől sem fél. Még Anna Wintour is elismerően adózott a ruhaválasztásnak a díj átadásakor.
Drága rongyot a gazdagoknak
Közel negyven évvel Rihanna előtt Cher már hasonló erődemonstrációt tartott az 1974-es Met-gálán pucérruhájában. Az estélyit Bob Mackie tervezte. A ruhát kristályok díszítették, a ruha ujját és a szoknyarészt rojtok díszítették. Öt hónappal később az énekesnő a Time magazin borítóján szerepelt ugyanabban a ruhában, ahol a mellbimbói is kilátszottak. „Akkoriban a Time címlapján a világ vezetői vagy olyan fontos emberek szerepeltek, akik például feltaláltak egy vakcinát – mesélte Mackie. – És akkor ott volt Cher a címlapon ebben a látványos ruhában, a magazint pedig pillanatok alatt elkapkodták.” Az alcím nem volt más: Drága rongyot a gazdagoknak.
Chernek nem ez volt az egyetlen pucérruhás pillanata, sem az utolsó Bob Mackie-vel való együttműködése. Emlékezetes a 60. Oscar-díjátadón viselt fűzős ruhája a kristályos száronggal is, amiben átvette a legjobb színésznőnek járó díjat, és egyértelműen azt az üzenetet küldte: győzni jöttem.
Kate Moss egyszerű pucérruhája
Az áttetsző, belebújós pucérruhát Kate Moss az Elite modellügynökség partiján viselte 1993-ban. Semmi bonyolult megoldás, semmi önkifejezés vagy mélyen meghúzódó üzenet, csak egyszerű menőség.
A legmenőbb minden kétséget kizáróan az volt Kate Mossban, hogy olyan nemes egyszerűséggel, magától értetődően viselte a pucérruhát – semmi flancos divattervezői megoldás vagy stratégiailag elhelyezett rátét. Lehetetlenül egyszerűnek látszik az egész a spagettipánttal és a kontrasztos színű tangával. A fotókon, amik azon az estén készültek, Kate Moss a maga természetességében látszik, semmi póz, csak a fülig érő mosoly. Felvette a pucérruhát, és elment bulizni egy nagyot.
Jane Birkin premierruhája
1969-ben, a Szlogen című film premierjén viselte Jane Birkin azt a hosszú ujjú ruhát, amivel újradefiniálta a pucérruha fogalmát. Bár mérföldkő a pucérruha történetében, mégis egy véletlennek köszönhető.
Jane egy olyan ruhában érkezett az eseményre, amiről azt hitte, nem látszik át, és csak a vakuk kereszttüzében derült ki, hogy valójában egy pucérruhát visel. Birkin válasza – több mint 50 évvel később – az esetre többet mond mindennél arról, miért érzik úgy, hogy a pucérruha kurázsit ad a nőknek: „Nem tudtam, hogy a ruha átlátszó. Ha tudtam volna, nem vettem volna fel bugyit.”
Rose McGowan állásfoglalása a nemi erőszak után
Közel húsz évvel a #MeToo előtt Rose McGowan egy csupán néhány gyöngyfüzérből álló ruhát viselt egy fekete tangával a VMA vörös szőnyegén állásfoglalásként. „Ekkor léptem először a nyilvánosság elé azután, hogy megerőszakoltak. És azt gondoltam, olyan volt az egész, mint amikor Russel Crowe a Gladiátorban kilép az arénába, és azt kiáltja, mi van, nem szórakoztok elég jól?” – mondta McGowan Jameela Jamilnak egy interjúban. Később saját könyvében is megerősítette: azért viselte a ruhát, hogy ezzel fejezze ki: az övé a saját teste a nemi erőszak után.
Bella Hadid és a konkrétan pucér ruha
A 21. századra eljutottunk addig, hogy a pucérruha nem csupán egy áttetsző, testet követő vagy éppen sokat láttató ruha. Bella Hadid anyaszült meztelen testére a közönség előtt festették fel a ruhát a párizsi divathéten 2022-ben. A modell végül a Coperni divatbemutatóján ebben a frissen felfestett pucérruhában tett egy kört a kifutón, hogy mindenki jól megnézhesse a testére permetezett kreációt.
Forrás: Vice, Harper’s Bazaar, Refinery29 Fotó: Getty Images