Sznobság és ásványvíz: mit tudnak palackonként 30 millió forintért?

2021. július 18.
A brit királyi család kedvenc ásványvize is a világ tíz legmenőbb, legarisztokratikusabb, legjobb ásványvize között van. De tényleg van észrevehető különbség ásványvíz és ásványvíz között? Főleg annyi, hogy megéri az akár több millió forint egy palackért?

„Egyszer, mielőtt még meghalok, meg szeretném kóstolni… a seltzer-vizet” – mondta Seth Rogen karaktere az HBO vicces drámájában, az Amerikai pácban. A seltzer-víz azonban nem más, mint egyszerű buborékos víz, leánykori nevén szóda. Ez a jelenet arra utalt, hogy a nem hivatalos városi legenda szerint, aki igazán sznob, az bubis vizet iszik, mivel ez felidézi a pezsgőben gyöngyöző buborékokat. Valószínűleg nem véletlenül kerül többe például a buborékos San Pellegrino ásványvíz, mint ugyanannyi szénsavmentes Fiji víz.

sznob-asvanyviz-legdragabb

„Sok mindent elárul egy étteremről az, milyen ásványvizet kínál – mondta Karl Goward főszakács. – Ugyanolyan kötelező kellék, mint a kenyér és vaj, vagy egy egyszerű, de nagyszerű zöld saláta.”

Lehet, hogy esztétikusabb és látványosabb a buborékos víz, ám az is tény, hogy csuklást, emésztőszervi panaszokat és puffadást okozhat, köszönhetően a hozzáadott szén-dioxidnak. De természetesen nem ennyire egyszerű a kép, hogy a szénsavas víz menőbb, mint a szénsavmentes. Az ásványvizeknek is megvan a maga osztályrendszere, a menőbbek között is van még menőbb. 

Mit isznak a királynők?

A brit királyi család természetesen szintén felső kategóriás vizet kortyolgat: a Malvern-hegység ősi gránitszikláitól származó, már a 16. században is fogyasztott ásványvizet. Mary Adelaide hercegnő adott tanúsítványt 1895-ben először a Malvern víznek, őt V. György király követte 1911-ben. Az üvegbe palackozott vizet mindig magával vitte Viktória királynő is, aki nem indult el soha enélkül.

„Valójában nem lehet annyira leegyszerűsíteni a vizek sokszínűségét és változatosságát, minthogy szénsavas vagy szénsavmentes – magyarázta Martin Riese, Beverly Hills-i vízsommelier, hivatásos vízkóstoló. – A víz nem unalmas és a víz nem íztelen. Ez olyan, mintha a borról azt mondanánk, hogy csak fehér vagy vörös lehet, mikor tudjuk, rengeteg különféle ízárnyalata lehet.”

„Mintegy ötven különböző vizet tartok otthon, így amikor például rizlinget iszom, mellé biztosan egy szénsavmentes, alacsony ásványi anyag tartalmú vizet választok, hogy kiegyensúlyozzam a bor ásványosságát. Egy kerti sütögetéshez buborékos vizet kínálok, magas ásványianyag-tartalommal, ami kiemeli az étel ízgazdagságát, kellően frissít és kiegyensúlyozott.”

Riese azzal az előítélettel sem ért egyet, hogy a szénsavas víz a szénsavmentes sznob alternatívája. „Abból a szempontból minden víz egyforma, hogy a vezetékből jut hozzánk” – jelentette ki a vízsommelier. 

Akik új szintre emelték a vízivást

A popkultúrában a víz egyszerű természetét emelték természetfeletti jelenséggé a hírességek. Gwyneth Paltrow élen járt ebben, ő 2014-ben azt mondta, hogy gyógyító ereje van a víznek, mindeközben Cameron Diaz azt találta mondani: „hervadt növény voltam, mely megfiatalodott az esőtől.” Jaden Smith, Will Smith fia sem maradt le a színésznőktől. Ő azt írta közösségi oldalán, hogy olyan régóta iszik desztillált vizet, hogy amikor újra normál vizet kortyol, úgy érzi, mintha hatalmas alumíniumdarabokat nyelne le. A kétezres évek elején Madonna volt az, aki Kabbalah-vizet ivott (és töltötte meg vele medencéjét), aminek misztikus energiát tulajdonított. Csupán 97 ezer forintjába került akkori árfolyamon egy üveg. 

Az egész úgy tűnhet, mintha a hollywoodi hírességek hóbortja lenne, főleg azután, ha megemlítjük a Beverly Hills 9OH2O márkát, melynek egyetlen üvegje közel 22 ezer forintba kerül. Ha ez nem tűnik soknak, akkor választhatjuk a luxuskollekció egyik darabját: a Diamond Editionnél például ugyanaz a víz gyémántberakásos kupakkal máris 30 millió forintra ugrik.

A luxusvizek nevetségessége azonban nem áll meg itt és ennyinél. Asa Soltan Rahmati, a Bravo valóságshow-tévé egyik sztárja például műsorában, a Shahs of Sunsetben (A naplemente sahjai), ahol egy maréknyi iráni származású amerikai mindennapjait követik Beverly Hillsben, gyémántos víz üzletbe kezd (kicsit más koncepcióval, mint a Beverly Hills 9OH2O). Az egyik epizódban láthatjuk, hogy Asa egy különleges rituálét mutat be egy víztartály mellett a gyémántjaival, hogy a víznek átadja a drágakövek enegiáit, majd a vizet eladja literenként majd’ ezer forintért. És mi a gyémántvíz reklámszlogenje? Élj egészségesen, ragyogj fényesen!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Diamond Water (@diamondwaterme)

Mit szól ehhez a vízsommelier? „Inkább veszek egy húszezer forintos szódagépet, minthogy egy Rolex árát költsem egy üveg vízre, amit valószínűleg a csapból is kiengedhetek otthon – mondta Riese. – Nincs legjobb víz. Még csak azt sem gondolom, hogy létezik olyan, hogy prémium ásványvíz” – hűtötte le a kedélyeket a sznob vagy sem, bubis vagy sem vitával kapcsolatban. 

A sznobság 10 legmagasabb foka

Ha mégis akarnánk egy ranglistát összeállítani a világ sznobjai között legmenőbb ásványvizekből, az alábbi tíz márka szerepelne rajta az ár, az eladás és a célközönség alapján. 

  1. Glaceau Smartwater: 2008-ig valószínűleg nem is hallottunk erről a vízről, ám ekkor lett Jennifer Aniston a nagykövete. 2020-ig birtokolta ezt a címet, amikor Gal Gadot lett az új vizeslány a Smartwaternél. 
  2. Voss: Nincs ma menőbb, mint egy üvegpalack talpatlan betűtípussal írva. 
  3. Svalbarði: Ha meg akarjuk tudni, milyen íze van a luxusnak, az olvadó norvég jéghegyekből származó ásványvizet célszerű megkóstolni. 
  4. Fillico: Csupán ötezer palackot készítenek havonta ebből a vízből, mivel minden kézzel készül. A víz a japán Kobéból származik, és régen a szaké készítésére használták.
  5. Clear Alaskan Glacial: Az amerikai szenátusban is ezt a vizet itták a szenátorok 2016-ban. Ez annak a középosztálynak a vize, ami nem akar középosztálynak látszani.
  6. Fiji: A 76. Golden Globe-díjátadón vált igazán világhírűvé a Fiji víz 2019-ben, amikor a közösségi oldalakon a hírességek mindenhol ezzel szemtelenkedtek bele mások képeibe. A cég nem bánta valószínűleg, 12 millió dollárt ugrott a Fiji értéke az esemény után.
  7. Bling H2O: Ez az a víz, amit a zenészek és milliomosok isznak, különösen azok, akik 2006-ban részt vettek a 48. Grammy-díjátadón. 
  8. Tŷ Nant: Először Tom Astley vízkóstoló fedezte fel 1967-ben a wales-i Kambriumi-hegységben ezt a vizet, majd a Harrods áruház kezdte árusítani és tette híressé. 
  9. Beverly Hills 9OH2O: Valószínűleg a legdrágább víz, amit ember valaha alkotott. Sokrétű, bonyolult és tele van sztárallűrökkel, pont, mint az irányítószám a nevében. 
  10. Malvern Hills: Ha egy víz elég jó a brit királyi családnak, ki mondana ellent? A királyi pecsét elegendő bizonyíték kell, hogy legyen mindenkinek.

Forrás: The Telegraph Fotó: Getty Images

Olvass tovább!