Gond van a ciklusoddal? Lehet, hogy a járvány az oka!

2021. október 26. |

2020 márciusa óta a világjárványnak köszönhetően sokan tapasztaltuk a stressz fizikai megnyilvánulásait az alacsony energiától, a fejfájástól kezdve a hangulatváltozásokon át egészen az alvászavarokig. Sok nő emellett pedig egy olyan meghatározó és nagyon fontos folyamatban is különös tüneteket tapasztalt, mint a menstruációs ciklus.

Az elmúlt másfél évben végzett tanulmányok kimutatták, hogy jelenleg minden ötödik nő szenved a Covid–19-hez köthető menstruációs problémáktól. A ciklus szabálytalan, ha az egyes periódusok közötti idő, valamint a vérzés időtartama és mennyisége hónapról hónapra változik. A szabálytalan menstruáció leggyakrabban a korai tizenéveseknél és a menopauza közeledtével fordul elő, más időszakokban azonban aggodalomra adhat okot. Ha azt érezzük, hogy ciklusunkkal probléma van, mindenképpen járjunk utána a kiváltó okoknak. Ugyanis fontos, hogy a nők megpróbálják felismerni azokat az eseményeket az életükben, amelyek zavaró tényezőként hatnak a menstruációjukra.

Egyes nők genetikailag hajlamosabbak a hormonális változásokra, különösen azok, akik a premenstruációs szindrómában (PMS) szenvednek. Azt, hogy a változó hormonszint milyen mértékben hat valakire, valószínűleg az ember pszichológiai jólléte is befolyásolja. Az életesemények még rosszabbá tehetik az egyébként is kellemetlen tüneteket, így nem is csoda, hogy zavart okoz a szervezetünkben egy olyan, mindent felemésztő és életet megváltoztató időszak, mint egy globális járvány. Azok számára, akik korábban is PMS-ben szenvedtek, az elmúlt 12 hónap még nehezebb lehetett: levertnek és visszahúzódónak érezhették magukat a menstruációjuk előtt, ami az elmúlt időszakban akár szorongásba is átfordulhatott. Akár pánikrohamok is tetézhették az amúgy is szokatlan tüneteket, ami fizikailag és érzelmileg is kimerítő – főleg hosszú távon.

Tartós stressz?

A tartós stressz ugyanis harcra kész állapotban tart minket: ha az agy azt üzeni a testnek, hogy állandóan készen kell állnia az aggódó gondolatokra, a változó körülményekre, az online oktatással járó nyomásra, a magányra, a betegség vagy a gyász következményeire, akkor a szabálytalan kortizolszint elnyomhatja a reproduktív hormonokat. Ez azonban kóros ovulációhoz vezethet, ami megzavarhatja a ciklust, sőt akár teljesen le is állíthatja. Egy 28 napos ciklusban az ovuláció körülbelül a 14. napon következik be. A sárgatest a petesejt kilökődése után, a megrepedt tüsző helyén jön létre és progeszteront, vagyis sárgatesthormont termel, így készítve elő a méhet a megtermékenyített petesejt befogadására. Ha ez nem következik be, akkor a sárgatest lebomlik, ami miatt a progeszteron- és az ösztrogénszint csökken. Ez körülbelül egy héttel a menstruáció előtt, a 21. napon kezdődik.

A nőknek tényleg kötelességük elviselni a fájdalmat?

A nőknek tényleg kötelességük elviselni a fájdalmat?

Miközben a skót parlament – egy igen előremutató lépéssel – múlt héten minden nő számára ingyenesen elérhetővé tette a tamponokat és intimbetéteket, nagyon sok más országban – például itthon is – nem igen változott a menstruációhoz való hozzáállás nagyjából a '80-as évek óta.

A terhességen kívül a fizikai stressz, például a túlzásba vitt testmozgás, vagy éppen ellenkezőleg, a folyamatos bezártság, az érzelmi stressz, a járvány okozta bánat, depresszió, a jelentős súlycsökkenés, a túl aktív vagy éppen alulműködő pajzsmirigy, a policisztás petefészek szindróma (PCOS), az endometriózis és más nőgyógyászati ​​problémák, például petefészekrák és a közelgő menopauza is megzavarhatja a ciklusunkat, de rosszabb esetben sajnos vetélés is állhat a háttérben. Menstruációs zavaraink miatt az eddig ismeretlen terhet, valamint a személyes orvosi vizitek hiányát is okolhatjuk, de ne feledkezzünk el a Covid-fertőzés általános egészségre gyakorolt ​​hatásáról sem.

Érzelmi jóllétünk

Fontos, hogy a nők megpróbálják felismerni azokat az életüket érintő változásokat, amik súlyosbíthatják tüneteiket. A rendelkezésre álló tanulmányok a fájdalmas időszakokat rendre összekapcsolják a bizonytalan munkahelyen végzett munkával és a kevés érzelmi támogatással is, ezzel is alátámasztva, hogy a stressz mélyíti a fájdalomérzetünket. A világjárvány lehetőséget adott arra, hogy újraértékeljük, mit is jelent valójában a stressz, és milyen durván tudja befolyásolni a szervezetünket. Itt az ideje átgondolnunk, milyen eszközök és szokások táplálhatják érzelmi jóllétünket.

Nem szabad alábecsülnünk annak jelentőségét sem, ha a nők a bezártság miatt nem tudtak találkozni és megbeszélni egymással a problémáikat, ezáltal pedig legitimizálni az érzéseiket. A zavaró tényezők és a megküzdési stratégiák hiánya megnehezíti a gondolataink elől való menekülést, az elfogadást és a továbblépést. Ha van hely a nevetésre, akkor megoldást és megerősítést kaphatunk, hiszen a nők annyira hajlamosak arra, hogy elemezzék saját viselkedésünket és elgondolkodjanak azon, mások hogyan érzékelik őket.

Vigyázzunk magunkra!

Először is csináljunk egy terhességi tesztet. Ha kizártuk azt, hogy állapotosak vagyunk, akkor kövessük nyomon a ciklusunkat, amiben akár már az okostelefonos applikációk is a segítségünkre lehetnek: a normál ciklus körülbelül 21-42 napig tart. Győződjünk meg arról, hogy kiegyensúlyozott életmódot folytatunk. Ügyeljünk a kiegyensúlyozott táplálkozásra, a rendszeres testmozgásra, a megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra, illetve próbáljuk meg megtartani a szervezetünknek megfelelő, egészséges testsúlyt.

Ha a menstruációnk kicsit késik vagy kissé korai, ne essünk azonnal pánikba. Amennyiben viszont rendszeresen kimarad, mindenképpen keressünk fel egy nőgyógyászt, és figyeljünk a baljós jelekre. Fogyasszunk egészséges, alacsony zsírtartalmú, lehetőleg bioételeket, együnk legalább öt adag gyümölcsöt és zöldséget naponta, valamint ne feledkezzünk meg az esszenciális zsírsavak beviteléről. Együnk rendszeresen diót, magvakat, hüvelyeseket, és ha nem vagyunk vegetáriánusok vagy vegánok, akkor halat is. Ügyeljünk a cukor és a só bevitelére, kerüljük az előre feldolgozott élelmiszereket és adalékanyagokat, amennyire csak lehetséges. Figyeljünk az alkohol- és koffeinfogyasztásra: törekedjünk arra, hogy naponta legfeljebb három koffeintartalmú italt fogyasszunk. Soha ne hagyjunk ki az étkezést, különösen a reggelit, emellett pedig igyunk sok folyadékot, főleg vizet.

És a legfontosabb: ne féljünk beszélni az aggályainkról. Merjünk a menstruációról beszélni akár a közvetlen környezetünk, a barátaink és családunk körében, akár a közösségi médiában, hiszen nagyon fontos a vérzés körüli tabu megtörése. Ideje normalizálnunk a nők egészségéről való beszélgetést, hiszen a ciklusunk természetes, az egészséges élet velejárója.

Forrás: Marie Claire UK, Guardian Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód