Napi 30 perc séta kezelheti a poszt-Covid panaszokat

2022. április 01. |

A diabétesztől a depresszióig nagyon sokrétű és hosszú-hosszú ideig fennmaradó panaszokat okozott rengeteg embernél a Covid–19 betegség. A legfrissebb kutatások szerint a legtöbb koronavírus-maradványtünetet hatásosan enyhítheti a rendszeres testmozgás, például napi fél óra séta.

Valószínűleg még hosszú évek kutatómunkájára van szükség ahhoz, hogy pontosan megértsük, miért és hogyan okoz olyan sokféle és olyan sokáig fennmaradó panaszokat a Covid–19 betegség, ám a depressziótól a vércukorszint-problémákig számos szerteágazó panaszt – melyet összefoglaló néven poszt-Covid panaszoknak is szokás nevezni – „nagy valószínűséggel az a gyulladásspirál és stressz okozza, ami a betegség következtében a sejtek nem megfelelő működése miatt alakul ki”, mondta dr. Candida Rebello, a Pennington Biológiai Orvosi- és Kutatóközpont tudósa, a tanulmány vezető szerzője.

posztcovid-tunet-mozgas

Rebello és munkatársai arra jöttek rá vizsgálataik nyomán, hogy a testmozgás a gyökerénél javíthat a Coviddal összefüggő depresszión és szorongáson, melyet szintén a Covid által megzavart sejtciklus okozhat. „A testmozgás ennek minden egyes elemére hatással van: a stresszre, az immunválaszra, gyulladásra és inzulinérzékenységre” – mondta a kutató.

A hipotézisüket poszt-Covid panaszokkal küzdő pácienseken tesztelték. A vizsgálat során azt tapasztalták, hogy már a kis intenzitású mozgásformák, mint például a gyaloglás, segít csökkenteni a stresszt és javítani az inzulinzérzékenységen, ami hozzájárulhat a depresszió és diabétesz megelőzéséhez, illetve a tünetek kezeléséhez. A kutatók szerint a cél az lenne, hogy napi harminc perc közepes erősségű kardiomozgást végezzenek az emberek, ám a kevesebb is sokat számít, különösen ha a poszt-Covid panaszok közül a krónikus fáradtság sújtott le ránk. „Ha átestünk a Covid–19-en, mozogjunk – mondta a kutató. – Nagyobb eséllyel kerülhetjük el a hosszú távú poszt-Covid tüneteket.”

Forrás: Insider Fotó: Canva

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód