A hónaljszőr visszatért – akár tetszik, akár nem

2022. július 22.
Már a trendi borotvamárkák sem csupasz hónalj borotválásával reklámozzák termékeiket. Arról nem is beszélve, hogy a testszőrzet a menő reklámoktól a hírességek hónaljáig mindenhol jelen van ismét, még a Vogue borítóján is.

Amikor Julia Roberts 1999-ben úgy jelent meg a Sztárom a párom premierjén, hogy szőrös hónalja kikandikált a szikrázó piros estélyi ruhájából, a testszőrzetével kapcsolatos viták minden hírt háttérbe szorítottak magával a filmmel kapcsolatban. Hogy összefügg-e ezzel vagy sem, de a romantikus vígjáték minden idők legnagyobb bevételét termelő brit produkció lett. Ugyanakkor Julia Roberts úgy nyilatkozott erről akkoriban Howard Stern rádióműsorában, hogy nem érti a hónaljszőrrel kapcsolatos felhajtást. Ma pedig már egyáltalán szóra sem méltatja, ha erről kérdezik.

honaljszor

Ma már természetes?

A hónaljszőrnek bármelyik nem esetében természetesnek kellene lennie mára, ám még mindig felhúzzuk a szemöldökünket, ha szembe találjuk vele magunkat. Az augusztusi Vogue borítóján A korona című filmsorozat egyik főszereplője, Emma Corrin látható. Ő az első vállaltan nem bináris személy a magazin címlapján, és valószínűleg az első olyan is, akinek látszik a hónaljszőre. A színész – aki saját magára a they/them személyes névmást használja – egyike azoknak a női és nem bináris hírességeknek, akik hagyják a hónaljszőrzetüket úgy nőni, ahogy a természet adta.

honaljszor

Csak hogy néhány hollywoodi példát említsünk a sok közül: Miley Cyrus, Janelle Monáe, Jemima Kirke és Lourdes Leon, aki végül is az egyik korai hónaljszőrpróféta, Madonna lánya. Egy 2019-es Harper’s Bazaar-cikkben Emily Ratajkowski modell is azt írta: „Néha hagyom, hogy a testszőrzetem nőjön, és ettől is szexinek érzem magam.” A cikk mellett a modell fehérneműben pózolt a képeken jól látható hónaljszőrrel. 

Hónaljszőr a történelemben

„A modern korban a nők felé elvárás, hogy a nyilvánosság előtt csak teljesen sima hónaljjal jelenjenek meg. Ezt a társadalmi elvárást nagyon nehéz visszafordítani” – mutatott rá Rachael Gibson brit történész, a szőrzet történetének kutatója. Az emberek – nemtől függetlenül – a történelem előtti időktől kezdve eltávolítják a testszőrzetüket. Az ókori Rómában például kagylóból készült, borotvaszerű alkalmatossággal végezték ezt. Aztán feltalálták a borotvát és a kifejezetten nőket célzó szőrtelenítő krémet is piacra dobta a Gillette 1915-ben. 

A különböző korok festményein és szobrain is látható – illetve nem látható –, hogy a testszőrzet mennyire nemkívánatosnak számít évszázadok óta. Ha jobban megnézzük, Emma Corrin hónaljszőrét is elhomályosították kicsit a Vogue címlapján, amivel azt az érzetet erősítik, hogy a hónaljszőr továbbra is ciki. (A Vogue nem kommentálta a The Wall Street Journal erre vonatkozó kérdését.)

A feminizmus második hulláma sem tudta elsöpörni a sima hónalj elvárását az 1960-as, 1970-es években. Aztán a Mintel piackutató cég felmérésében valami furcsaságot vettek észre 2021-ben: a szőrtelenítő piac igényei megváltoztak a koronavírus-járvány óta. A fogyasztók már nem annyira görcsösen állnak a borotválkozáshoz, sokat lazítottak a szőrrel kapcsolatos rutinjukon. 

Vannak, akik számára a hónaljszőr állásfoglalás. Másoknál egyszerűen kényelmi kérdés vagy egészségügyi: sokkal kevésbé irritálja a bőrüket, ha nem borotválják vagy gyantázzák. De az is előfordul, hogy vallási vagy kulturális okokból hagyják meg a testszőrzetüket, melyet a természet adott. „Számomra a testszőrzet egy újabb lehetőség arra, hogy nőként a testem feletti döntés jogát gyakoroljam – mondta Emily Ratajkowski. – Hadd legyenek az emberek olyanok, amilyenek lenni szeretnének.”

honaljszor

A szőrtelenítőket forgalmazó vállalatok hallgatnak az idők szavára. Egyre több helyen úgy jelenik meg a hónalj borotválása, mint választható, és nem mint szükséges dolog. A Billie nevű borotva startup 2017-ben jött létre, és saját magát úgy határozza meg, mint az első olyan márka, mely 100 év óta először mutat valódi testszőrzetet a reklámjaiban. A nagy cégek közül a Gillette sem maradhatott le, a női borotvájuk hirdetéseiben már ők is olyan modelleket mutatnak, akiknek nem csupasz a hónalja. (Hasonlítsuk csak össze ezt egy kora 21. századi epilátorhirdetés szövegével, mely szerint „a nyári bulizás és modern öltözködés elengedhetetlen része a nemkívánatos szőrszálak eltávolítása”.)

Ajani Russel, a Skate Kitchen című HBO-dráma 24 éves főszereplője is úgy nyilatkozott, mindig is utálta a hónaljborotválást, és soha többé nem akarja csinálni. „Mindig akartam szakállat is, amibe bele-beletúrhatok, miközben azon elmélkedek, mi az élet célja. Szorosan a második helyen a hónaljszőr áll.”

Forrás: Wall Street Journal Fotó: Getty Images, Vogue, Billie

Olvass tovább!