Nem bírja a gyomrod a fűszereket? Lehet, hogy csak rosszkor eszel!

2022. augusztus 11. |

Egyre több szó esik arról, hogy a fűszerek nemcsak finomabbá teszik az ételeket, de az egészségünkre is jótékony hatással vannak. Nem véletlenül robbant be a köztudatba a golden milk latte és a gyömbéres immunerősítő turmix. De mit tehetünk, ha a fűszeres ételek vagy italok fogyasztása után felpuffadunk, ég a gyomrunk? Ismerjük meg, melyik fűszer, mire jó, és melyik napszakban célszerű fogyasztani, hogy ne legyenek utána emésztési problémáink!

Fontos leszögezni, hogy bizonyos ételek bizonyos embereknek semmi problémát nem okoznak, míg másoknak igen. Ezt hívják orvosi nyelven egyéni toleranciának. És ezért kell, hogy mielőtt valami új étrendbe kezdenénk, beszéljünk az orvosunkkal, hiszen bizonyos fűszerek még a gyógyszerek hatásait is befolyásolhatják. Vannak azonban olyan általános érvényű igazságok, amik bárkinél alkalmazhatók.

fuszer-etel-emesztes

„Minél korábban esszük a fűszeres ételeket, annál jobb. A szervezetünknek így több ideje van feldolgozni és a fűszerekben található tápanyagok is felszívódhatnak – mondta Supriya Lal dietetikus. – Ahogy haladunk előre a napban, úgy lehet egyre nehezebb tolerálni a fűszereket, egyre nagyobb valószínűséggel okozhat gyomorégést.” Ez nem csak a refluxszal küzdőkre igaz. 

Bizonyos esetekben egy-egy fűszer bizonyos formában fejti ki jótékony hatását. A görögszéna például teaként segíti az anyatej termelődését, ha lefekvés előtt fogyasztják. A gyömbér étkezés után javítja az emésztést és csökkenti a hányingert. A fahéj csökkenti a vércukorszintet, ha a teánk vagy a zabkásánk tetejére hintjük. A feketekömény (kalonji) magja vízzel, turmixban vagy zabkásán fogyasztva csökkenti a koleszterinszintet, szabályozza a vércukorszintet és gyulladásmegelőző hatása van.

Ugyanakkor nemcsak az fontos, mikor fogyasztjuk a fűszeres ételeket, hanem az is, melyik alapanyaghoz milyen fűszert használunk. Például a fahéj működik a báránnyal vagy csirkével, csökkenti a só felszívódását, ezáltal a vérnyomás szabályozását javítja. Ha viszont gyulladáscsökkentő ételre vágyunk, Cayenne-borsot, kurkumát és gyömbért érdemes használnunk.

Forrás: The Huffington Post Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód