- Ha a gyermekünk ADHD-val él, a kommunikáció a tanárokkal kulcsfontosságú.
- Mit tehetünk, hogy megkönnyítsük az iskolakezdést az ADHD-val élő gyerekünknek?
- A rutin lényeges az egész családnak, hogy minél gördülékenyebben induljon a tanév.
Az osztályterem igazi aknamező lehet egy ADHD-val élő gyermek számára. Biztos, hogy nem tudunk felkészülni minden nehézségre, amivel majd szembe kell néznie az iskolakezdés után. A legtöbb iskola nemhogy az ADHD-val élő, de még a tipikus idegrendszerű gyerekekre sincs teljesen felkészülve, a tantervről nem is beszélve.
A megfelelő támogatással azonban az iskola pozitív élmény lehet az ADHD-val élő gyermek számára is. Lori Long gyermekpszichológus összeszedte, mivel segíthetünk gyermekünknek a leginkább az iskolakezdéskor.
Ezzel segíthetünk az iskolakezdéskor a gyermekünknek, ha ADHD-val él
1. Kommunikáció a gyerek tanáraival
Ha most kezdi az iskolát a gyermekünk, vagy tudjuk, hogy új tanárai is lesznek, érdemes az iskolakezdéskor felvenni a kapcsolatot velük levélben vagy e-mailben. Bemutathatjuk a gyermekünket röviden, beszélhetünk az erősségeiről és azokról a területekről, amik nehézséget jelentenek neki.
Mindenképp osszuk meg a gyermekünk diagnózisát a tanárokkal, vagy éppen azt, hogy tart a diagnózis folyamata. Érdemes azokat a stratégiákat is felvázolnunk, amik korábban már működtek a nehéz helyzetek megoldásában, és hogy mik azok, amik nem.
Fontos, hogy a szülő-tanár kapcsolat partnerség legyen a szakember szerint. Ez azt jelenti, hogy mindkettőnek tisztelnie kell azt a tudást, amit a gyerekkel való kapcsolatukba visznek, és amivel gyarapíthatják, illetve segíthetik egymás munkáját.
2. A pozitív dolgokra fókuszáljunk a gyermekünkkel
Egy ADHD-val élő gyermek gyakran küszködik az iskolában. Ha már átélt ilyet a mi gyermekünk is, könnyen lehet, hogy az iskolakezdés nagyobb stresszt jelent. Fontos, hogy ne (csak) arra koncentráljunk, mit ne csináljon majd az iskolában.
Fontos, hogy megerősítsük a gyermekünk önbizalmát az iskolakezdéskor. Ebben az segít, ha az erősségeit kiemelve tudatosítjuk benne: megvannak benne azok a képességek, amikkel sikeres lehet az iskolakezdés!
Ha az ADHD-ról beszélünk a gyerekünkkel, fontos, hogyan keretezzük. Szögezzük le, hogy az ADHD csak egy szó arra, hogy leírjuk, az ő agyuk hogyan működik. Ez nem jó vagy rossz, viszont más. Tudatosítsuk azt is, tudni arról, hogy ő ADHD-val él, segít. Így értheti, mi történik vele, miért megy valami könnyedén, ami másnak nem, viszont miért lehet néhány teljesen hétköznapi dolog hatalmas kihívás.
3. Állítsuk be a rutint
Az eltérő idegrendszeri fejlődéssel élő gyerekek esetében a szilárd rutin még fontosabb, mint a neurotipikus gyerekeknél. ADHD-val nagyon könnyen eltérül a figyelem, kizökkennek. Ha van egy jól felépített, stabil, kiszámítható rutin, az nagy segítség lehet a gyerekeknek és a szülőknek is.
A rutin segít ugyanis a gyereknek, hogy tudja, mennyi ideig kell még egy bizonyos viselkedést fenntartania, tiszta és jól követhető keretet ad a különböző tevékenységeknek. Ez főként a házi feladat esetében jöhet jól, ami a legnehezebb része lehet az iskolai teendőknek egy ADHD-val élő gyerek számára.
4. Támogassuk a végrehajtó funkciók működését
Az ADHD-val élő gyerekek esetében a végrehajtó funkciók – például az önszabályozás, időmenedzsment, szervezési készségek, feladatorientált problémamegoldás – gyakran nagy nehézséget okoznak. Sok esetben elmaradnak a korukhoz képest. A szakember szerint átlagosan 30 százalékkal, ami azt jelenti, hogy egy 10 éves ADHD-val élő gyerek végrehajtó képességei nagyjából egy 7 éves gyerekének felelhetnek meg.
Az első lépés, hogy a szülő felismerje és elfogadja ezt. A második, hogy türelmesen és lépésről lépésre építsük fel, erősítsük ezeket a készségeket, ha szükséges. A szakemberek számos olyan eszközt tudnak a szülők kezébe adni, amivel támogathatják az iskolakezdéskor is ezekben a funkciókban az ADHD-val élő gyerekeket.
5. Kérjünk segítséget, ha szükséges
Ha a gyermekünk ADHD-val él és iskolás, jó eséllyel bekerült már a pszichológiai és pszichiátriai ellátó rendszerbe. Itt találunk olyan szakembereket, akik segíthetnek, hogy megfelelő támogató stratégiákkal és eszközökkel, fejlesztéssel az iskolakezdés és a tanév is könnyebb legyen a gyermekünknek.
Forrás: Huffington Post, Fotó: Getty Images, Unsplash