Az amaránt 5 jótékony hatása

2021. szeptember 13. |

Időről időre felbukkan valamilyen furcsa növény, amelynek a fogyasztását felkapja a nyugati társadalom, hiszen ha az inkák, az aztékok, a maják már fogyasztották, akkor biztosan nagyon különleges és rengeteg jótékony hatással bír. Jó pár éve a chia mag, majd a goji bogyó volt ilyen, most pedig az amarántról hallunk egyre többször. De mi az amaránt, és miért érdemes fogyasztani? Bernáth Melinda, a Smarta bloggere elárulja nektek.

Honnan származik az amaránt?

amarant-hatasa

Mint oly sok superfood, az amaránt eredete is az ősi inka és azték kultúráig nyúlik vissza. A kukorica mellett ez volt az egyik fő táplálékforrásuk, ami nem véletlen, hiszen nemcsak a magját, hanem a levelét is el lehet fogyasztani, ráadásul nagyon gazdag tápanyagokban, ásványi anyagokban, amelyek közül kálium-, kalcium-, foszfor-, magnézium-, cink- és vastartalma érdemel külön említést.

Annak ellenére, hogy gabonaféleként tartjuk számon, ez az úgynevezett álgabonákhoz tartozik, pontosan ezért a gluténmentes táplálkozás egyik alapja lehet.

amarant-egeszseg

De ha nem igazi gabona, akkor valójában mi? Merülhet fel jogosan a kérdés. Az árokpartok egyik gyakori gyomnövényének, a disznóparéjnak közeli rokona, amit amúgy a világ néhány területén szintén fogyasztanak az emberek, nem csak az állatokat etetik vele. De nem kell aggódni, az amaránt nem az árokpartról érkezik a tányérunkba.

Ha már tudjuk, hogy mi ez, honnan ered, nézzük, miért érdemes az étrendünkbe beiktatni.

5 érv az amaránt fogyasztása mellett

amarant-felhasznalasa

1. Segít megelőzni a csontritkulást

Aki attól tart, hogy nem jut a szervezetükbe elég kalcium  – akár a tejtermékmentes étrend vagy megnövekedett kalciumszükséglet miatt, az dobjon a smoothie-ba vagy a müzlibe 1 kanál puffasztott amarántot, és máris sokat tett a csontjai egészségéért. Miért mondom ezt? Azért, mert 100 g amaránt 159 mg kalciumot tartalmaz, ami több mint amennyi 100 ml tehéntejben van (az 120 mg).

2. Javítja az emésztést

Magas rosttartalma miatt javítja az emésztést, segít a székrekedés megelőzésében. Ráadásul a hőkezelés nagy mértékben növeli a benne található fehérjék emészthetőségét, így nem terheli meg a gyomrot sem. Köretként és kásaként fogyasztják a leggyakrabban, de töltelékek alkotó eleme is lehet, pl. rizs helyett, de főzelékek, levesek sűrítésére is alkalmas.

3. Gyulladáscsökkentő

Az amarántban található peptidek és olajok gyulladáscsökkentő tulajdonságai enyhítik a fájdalmat és csökkentik a gyulladásokat a szervezetben. Ez különösen fontos például cukorbetegség, szívbetegség és stroke esetén.

4. Csökkenti a koleszterinszintet

Az élelmi rost nemcsak az emésztésre, de a koleszterinszint egyensúlyban tartásában is segít azáltal, hogy eltávolítja az LDL-t, vagyis a rossz koleszterint a szív- és érrendszerből. Ezenkívül az amaránt hatalmas mennyiségű K-vitamint tartalmaz, amely támogatja a szív egészségét.

5. Az amaránt segíti a fogyást

Az amaránt magas rost- és fehérjetartalma miatt az étkezés során kellemesen eltelíti a gyomrot, így az éhségérzet kialakulását üres kalóriák bevitele nélkül tudjuk elodázni, és két étkezés között kisebb valószínűséggel nyúlunk kényszeresen nassolnivaló után.

Szerző: Bernáth Melinda (Smarta) Fotó: Smarta, Getty Images

Még több hasznos tippért kattints a Smarta.hu-ra!

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Gasztró

Tapasokkal és mediterrán Gasztroheggyel indul az ősz balaton

Tapasokkal és mediterrán Gasztroheggyel indul az ősz

Diós kecskesajttal töltött csirke szőlővel sütve csirke

Diós kecskesajttal töltött csirke szőlővel sütve