Az egyik legnépszerűbb hashtag az Instagramon a #fitspiration, amely több mint 60 millió találatot ad az alkalmazás keresőjében. A képeken pózoló vékony, izmos, edzőteremben vagy jógázás közben pózoló fiatalok nemcsak kidolgozott testüket mutatják meg a képeken, de általában motivációs idézeteket vagy tanácsokat is mellékelnek a poszt mellé arról, hogyan hozhatjuk ki magunkból a legjobbat, hogyan alakíthatunk ki a napirendünkben időt az edzésre, és milyen a tiszta étkezés. Ám a Body Image című szaklapban publikált tanulmány szerint ezek a bejegyzések cseppet sem inspirálók. Sőt, épp ellenkezőleg: rombolják az önbecsülést és elveszik a kedvet a testmozgástól.
Nem hozza meg a kedvet a mozgáshoz
Az ausztrál Flinders Egyetem kutatócsoportja által készített tanulmány szerint a fiatal nők önbizalma jelentősen csökken az inspirációs fitneszposztok nézegetése után, és általánosságban is ront a közérzetükön. Ráadásul ezek a bejegyzések nincsenek hatással az edzés hatékonyságára, nem hozzák meg a kedvet a keményebb testmozgáshoz.
Olvastad már?
Dr. Ivanka Prichard és kutatótársai száznyolc 17 és 25 év közötti ausztrál nőt vontak be a vizsgálatba. Megfigyelték, hogyan változik a hangulatuk, önképük és edzésmotivációjuk a közösségi oldalakon található fitneszképek hatására. A fiatal nőknek utazási vagy fitnesz témájú inspirációs fotókat mutattak, majd kikérdezték őket a vizsgálati szempontok alapján. Ezután két csoportra osztották az alanyokat. Az egyik csoportnak futópadon kellett edzenie, a másik csoport pedig 10 percig tableten játszhatott csendben. Ezután ismét kikérdezték a nőket az általános közérzetükről és testükkel való elégedettségükről. A kutatók úgy találták, hogy a #fitspiration fotók jelentősen rontottak a résztvevők közérzetén, önbizalmán, ellentétben az utazási témájú képekkel.
Inkább utazási fotókat nézegessünk
A kutatókat meglepte az is, hogy azok a nők, akik a képek megtekintése után a futópadra álltak, arról számoltak be, hogy érzésük szerint keményebben edzettek. Ám a számok nem hazudnak: a kutatók eredményei szerint az alanyok nem futottak gyorsabban vagy lendületesebben, mint a képek nézegetése előtt, vagy azokhoz képest, akik utazási fotókat néztek.
A test funkcionalitását, használatát és a test sokféleségét középpontba állító bejegyzések jelentik az igazi #fitspiration-t.
Ez azt jelenti, hogy a teljesítmény semmivel sem lett jobb a fitneszinspirációnak szánt képektől, viszont a közérzetük és az önértékelésük jelentősen rosszabb lett. „A #fitspiration képeknek nincs különösebb előnye, ráadásul újabb lehetőséget jelentenek arra, hogy a nők rosszabbul érezzék magukat a bőrükben” – összegezte az eredményeket dr. Prichard.
A közösségi média minden formája káros
Más, korábbi kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy nemcsak a fitneszközpontú tartalmak, hanem a közösségi oldalak általánosságban rossz hatással vannak a testképre és az önbizalomra. Persze a #fitspiration posztok különösen kidolgozott vagy hajlékony modelljei még súlyosabban ronthatják az önértékelést.
Funkcionalitás és sokféleség
Érdekes módon azok a bejegyzések viszont, amelyekben a résztvevők aktívan mozognak pózolás helyett, trükköket és tippeket mutatnak be, nem csak bölcselkednek, kifejezetten motiválóak és hasznosak, derült ki például a Queenslandi Egyetem kutatásából. Ez különösen igaz, ha különböző testtípusok is megjelennek a posztokban. „A test funkcionalitását, használatát és sokféleségét középpontba állító bejegyzések jelentik az igazi #fitspiration-t, amely valóban a pozitív testkép kialakulását segíti elő.”
Forrás: Insider
Fotó: Unsplash