Mérgező pozitivizmus: optimizmus mindenekfelett?!

2020. augusztus 07. |

Ha mentünk már keresztül nehéz időszakokon, szakításon, munkahely elvesztésén, valószínűleg elhangzott már valamelyik ismerősünk, barátunk vagy családtagunk szájából, hogy minden rendben lesz, túl leszel rajta, és nézd a jó oldalát, hiszen lehetne rosszabb is. Ám nem feltétlenül teszünk jót magunkkal, ha felvesszük a rózsaszín szemüveget ahelyett, hogy szembesülnénk a valósággal.

Bár a jó szándék vezérli a környezetünkben élőket, mikor életünk nehéz perceiben arra biztatnak, hogy maradjunk optimisták és nézzük a jó oldalát, ám ez a pozitivitás valójában nagyon is negatív. A szakembereknek külön kifejezése is van erre a típusú hozzáállásra, olyan gyakori: ez a mérgező pozitivizmus. 

„A toxikus vagy mérgező pozitivizmus az az elképzelés, hogy valakinek mindig és mindenekfelett a pozitív érzelmekre és az élet pozitív nézőpontjára kell fókuszálnia – magyarázta Heather Monroe, a Newport Intézet klinikai szociális munkása. – Az a hit táplálja, hogy ha a bonyolult, kellemetlen érzelmeket figyelmen kívül hagyjuk, ahogy az életünknek azon területeit is, amelyek nem működnek megfelelően, boldogabbak leszünk.”

A mindenáron optimista hozzáállás, és az, ha egyszerűen rácsapjuk az ajtót a negatív érzésekre, nem szünteti meg azokat. Sőt, inkább tovább fokozza.

A probléma az, hogy a mérgező pozitivizmus túlegyszerűsíti az emberi agy működését, és azt, ahogy az érzelmeinket feldolgozzuk, így tulajdonképpen a mentális betegségek melegágyává válik. „Hosszú távon a mérgező pozitivizmus hatására az emberek inkább magukba fojtják a küzdelmeiket, nem beszélnek a nehézségeikről, ha azoktól, akikhez kötődnek, azt hallják, hogy pozitívnak kell maradniuk. Az érzelmek elrejtése tovább fokozza a stresszt és szorongást az emberekben, még nehezebbé téve a felkavaró érzelmekkel való megküzdést” – mondta Monroe. 

Mérgező pozitivizmus és koronavírus-járvány

A koronavírus-járvány kollektív traumáját a bolygónk minden lakója megtapasztalja, mindannyian együtt vagyunk benne, így a minden áron pozitívnak lenni attitűd veszélyeire különösen fontos felhívni a figyelmet.

„Nézzük a jó oldalát: több időt tölthetünk a családunkkal, minden nap edzhetünk, új hobbiba vethetjük bele magunkat, nyelvet tanulhatunk, és végre megírhatjuk életünk regényét? Pont ez a mérgező pozitivizmus – figyelmeztetett Noel McDermott londoni pszichoterapeuta. – A mérgező pozitivizmusra az egyik legtökéletesebb példa a járvány traumatikus természetének tagadása. Ezt láthatjuk, amikor emberek a karantén pozitív tapasztalatait domborítják ki a közösségi oldalaikon, mint az önmegismerés útja, az önmagukkal való béke megtalálása. Még normális időkben is nehezebb befelé figyelni, hiszen mindenkinek megvannak a saját belső démonai.”

Olvastad már?

A boldogság keresése depresszióssá tehet

A boldogság keresése depresszióssá tehet

A kultúránkban nagy értéke van a boldogságnak, ám ha központi kérdéssé válik életünkben, hogy mindenáron boldogok legyünk, nagy valószínűséggel pont az ellenkezője történik.

Ezek az üzenetek, amelyek azt sugallják, hogy ha nem maradunk pozitívak a járvány idején, rossz oldalon állunk, megkérdőjelezik az emberek teljesen jogos aggodalmát a saját egészségükkel, barátaik és családjuk egészségével, anyagi biztonságukkal kapcsolatban. 

Saját magunk válhatunk a pozitivizmusunk áldozatává

Természetesen nem csak másokra nézve lehet káros a mi saját mérgező pozitvizmusunk. Gondoljunk csak bele: megengedtük magunknak, hogy a saját veszteségeinken, kétségeinknek elgondolkodjunk? Vagy olyan gyorsan ellökjük magunktól ezeket a gondolatfoszlányokat, amilyen gyorsan csak tudjuk, hogy ehelyett pozitívak maradjunk, és hálásak legyünk azért, amink van?

„Semmi gond nincs azzal, ha minden nap hálát adunk a jó dolgokért az ilyen nehéz időszakokban. Ám fontos, hogy ugyanezt megtegyük azokkal a dolgokkal is, amelyek nyomasztanak minket” – javasolta Jenny Maenpaa pszichológus, aki arra is adott javaslatokat, hogyan léphetünk túl a saját mérgező pozitivizmusunkon, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt.

1. Engedjük meg magunknak, hogy pozitív és negatív érzéseink is lehessenek.

Emlékeztessük magunkat, hogy egy-egy dolgot több nézőpontból is képesek vagyunk látni, még a kétségbe ejtő, bizonytalan helyzeteket is. Legyünk realisták és őszinték. Adjunk hálát azért, amink van, ugyanakkor valljuk be magunknak (és a hozzánk közel állóknak), mi nyugtalanít minket a jövőnkkel, a járvánnyal kapcsolatban.

2. A meditáció, naplóírás segíthet a szorongásaink mélyére látni.

Szerencsére számos módszer közelebb vihet minket a szorongásainkhoz. A légzőgyakorlatok, vezetett meditációk segítségével nemcsak felismerhetjük félelmeinket, de a megküzdésben is segíthetnek. A szakemberek szerint a naplóírás is hasonlóan hatékony módszer. 

„Amikor a félelmeinken, szorongásainkon gondolkozunk, az agyunk fontos dolgokként kódolja azokat, előtérben tartja. Ha leírjuk ezeket a negatív gondolatokat, még akkor is, ha nem teszünk a megoldásukra más egyebet, azt az üzenetet küldjük az agyunknak, hogy nem kell erősen foglalkoznia vele, mivel törődünk velük anélkül is.”

3. Ha feltárjuk a szorongás okát, tudjunk törődni magunkkal.

A mérgező pozitivizmus passzív hozzáállást sugall: ne tegyél semmit, csupán gondold azt, hogy minden jó, és minden jobb lesz. Ám még a legbizonytalanabb, legszorongatóbb helyzetben is tehetünk magunkért. „Nem attól érezzük magunkat jobban, hogy a dolgok csak úgy megtörténnek. Attól érezhetjük magunkat nagyobb biztonságban, ha azzal a tudattal élünk, hogy van irányításunk az életünk felett. A koronavírus terjedését nem befolyásolhatjuk, ám az életünk más területein a miénk a döntés. Nem a jó dolgokra kell koncentrálni, hanem azokra a dolgokra, amiket megtehetünk – mutatott rá a pszichológus. – Aludjunk eleget, eddzünk rendszeresen, készítsünk finom ételeket, beszélgessünk az aggodalmainkról a szeretteinkkel, kiránduljunk, tegyünk meg minden óvintézkedést, amit jónak és szükségesnek érzünk. Ezek valódi cselekedetek a mérgező pozitivitás jól hangzó, ám teljesen üres frázisaival szemben.”

Olvass tovább!

Forrás: The Huffington Post
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Lélek

Így segítsünk szorongó gyermekünknek! gyermek

Így segítsünk szorongó gyermekünknek!