Ideje elköszönni? – A telefonhívás ritkán ér akkor véget, amikor mi akarjuk

2021. március 06.
Mindegy, hogy családtagokkal, barátokkal vagy idegenekkel beszélünk, egy friss kutatás szerint nagyon ritka, hogy a telefonhívás akkor ér véget, amikor mindkét résztvevő készen áll rá.

Csak azért hívtál, hogy elmondd, mennyire szeretsz? De mégis milyen hosszúnak kell(ene) lennie egy ideális telefonhívásnak? Egy friss kutatás szerint nem számít, hogy mi hívtunk fel valakit, vagy minket hívtak: a beszélgetések a legritkább esetben fejeződnek be akkor és úgy, hogy mindkét fél végzett a mondandójával és készen áll a búcsúzásra.

telefon-beszelgetes-hivas-hosszusag

A világjárvány kitörése óta sokan kongatták a vészharangot a magány miatt. Az izoláció és távolságtartás miatt olyan aggasztó méreteket öltött, hogy az komolyan veszélyezteti a legsérülékenyebbek, így az idősek és a tizenévesek mentális egészségét. Mindenkinek szüksége van a másokkal való kapcsolattartásra, ám ennek a két társadalmi csoportnak különösen fontos, hogy megtalálják a magány legyőzésének módját. Ebben az egyik legfőbb eszköz a telefonhívás.

Elbeszélnek egymás mellett

Amerikai kutatók közel ezer családtagok, barátok és idegenek közötti beszélgetést elemeztek, hogy megfejtsék, milyen hatása van a rövidebb és hosszabb, könnyedebb témájú vagy komolyabb hívásoknak. A kutatás tárgya mellett felfigyeltek egy nagyon különös jelenségre is: az egyik fél mindig azelőtt be akarja fejezni a hívást, hogy a másik is elmondhatná, amit szeretne.

A hívások szinte sohasem érnek úgy véget, hogy mindkét fél kifejtse, amit akar, egyoldalúan fejezi be a beszélgetést az egyik ember. A legnagyobb különbség a két ember szándéka és aközött, ahogy végül zajlik a hívás, a beszélgetések hosszában volt.

Olvastad már?

Hiányzó őszinteség

„Mennyi kommunikáció és kapcsolat ér véget minden nap pusztán azért, mert emberek százmilliói, nem figyelnek fel arra a tényre, hogy a másik fél még folytatná a beszélgetést, és így idejekorán véget vetnek a hívásnak? És mennyi embert kerget a kétségbeesésbe már maga az, hogy szinte sohasem tudják, mikor van a megfelelő időpont egy hívásban az elköszönésre?” – tették fel a kérdést a Proceeding of the National Academy of Sciences című tudományos lapban megjelent tanulmányuk elején a kutatók.

A kapcsolat minőségétől – közeli vagy sem – függetlenül az emberek nem közlik a másik féllel, mikor szeretnék befejezni a beszélgetést. A kutatók azt is megfigyelték, a családtagokkal és barátokkal kedvesen, míg az idegenekkel udvariasan próbálják jelezni ezt, ám nem őszintén. „Az emberek nem őszinték a telefonhívás közben – mondta Paul Dolan, a Londoni Gazdasági Főiskola viselkedéskutató professzora. – Az elvárásaink megfelelő menedzselése a boldogságunk egyik kulcsfontosságú összetevője. A dolgok gyakran akkor hullnak darabjaikra, amikor nem megfelelően kommunikálunk az elvárásainkról valakivel. Habozunk, hogy elmondjuk, csak 20 percünk van a hívásra, mert nem akarunk udvariatlanok lenni. Pedig mennyivel könnyebb volna mindkét félnek úgy beszélgetni, ha ismerjük a lehetőségeket, kereteket” – mondta a professzor.

„Az emberek értékelik az őszinteséget, sokkal jobban, mint gondolnánk. Rengeteg tévképzetünk van ezzel kapcsolatban, így sosem érhetjük el az egyensúlyt. Azt akarjuk, hogy az emberek elmondják nekünk, ám mi magunk nem mondjuk.”

Forrás: The Guardian Fotó: Unsplash

Olvass tovább!