Homokóraalkat fűzővel: vékony derék helyett egészségügyi problémák

2021. január 13. |

Azt hittük, hogy a huszadik század elejével végleg elfelejthetik a nők az önsanyargatásnak ezt a formáját? Köszönjük meg a Kardashian-családnak, hogy a derékformáló fűző népszerűbb, mint valaha, és semmivel sem veszélytelenebb, mint kétszáz évvel ezelőtt, hiába a modern külső és egyszerű használat.

Úgy tűnik, nincs az a testpozitív és önelfogadásra buzdító mozgalom, amely meg tudná törni a homokóra alkat hegemóniáját. A trendekből az látszik, hogy ez volt és lesz mindig a legáhítottabb női testalkat, hiába tudjuk, hogy nem ezen múlik, mennyire vagyunk egészségesek, de még a szépség sem. Sok nő mindent megtenne azért, hogy elérje ezt az álomalakot, még a fűzővel való önsanyargatástól sem riad vissza, bár nincs semmiféle tudományos bizonyíték arra, hogy ezek az eszközök segítenék a fogyást, vagy hosszú távon vékonyítanák a derekat és formálnák a csípőt. Egészségügyi problémákat viszont okozhatnak.

Milyen ma a fűző?

A derékformáló fűzőkért számos híresség rajong, a Kardashian-család nőtagjain kívül még maga Beyoncé is használja, hogy fogyjon és vékonyítsa derekát. A fűző története az 1500-as évekre nyúlik vissza, ám a mai darabok már latexből, neoprénből vagy spandexből készülnek, cipzárral vagy kapcsokkal zárhatók egyre szűkebbre és szűkebbre, hogy a derék és a has préselésével érhessék el használói a vágyott homokóraalakot. A személyi edzők és orvosok szerint azonban nem valószínű, hogy hosszú távon fogynánk a derékból ezzel a módszerrel, komoly egészségügyi károsodást ellenben szenvedhetünk.

1. Korlátozza a légzést

A derékformáló fehérneműk és különböző fűzők összenyomják a hasat és a rekeszizmot, amely a tüdőt segíti a légzés során. Ahogy a rekeszizom összehúzódik, majd ellazul, kipréseli a levegőt a tüdőből, vagyis megtörténik a ki- és belégzés. 

„A derékformáló fűző gátolja a légzés természetes menetét, nem engedi, hogy a rekeszizom teljesen megnyúljon, így a tüdő megteljen levegővel, a bordák pedig kifelé mozogjanak. Emiatt a váll és a nyak apróbb izmai veszik át a légzés segítésének szerepét, ami pihegő légzéshez és fájdalomhoz vezethet a felsőtestben” – magyarázta Natalie Toshkoff gyógytornász.

Olvastad már?

2. Szülés után növeli a méhsüllyedés kockázatát

A várandósság alatt a has izmai megnyúlnak, gyakori, hogy a szülés után sem záródnak teljesen a has hosszanti izmai, így diastasis recti, azaz szétnyílt hasizom alakul ki. Mivel ennek látható jele, hogy kiboltosul a has, emellett a hasizmok működése is gyengébb, sokan fűzővel próbálják kezelni a helyzetet. A gyógytornász azonban figyelmeztet, hogy ez nem oldja meg a problémát, amelyet enyhébb esetben gyógytornával, súlyosabb esetben műtéti úton lehet korrigálni. „A fűző egymás mellé nyomja a hasizmokat, amelyek nem záródtak vissza a szülés után, ez azonban nem jelenti azt, hogy így is maradnak a fűző levétele után” – mondta Toshkoff.

Bár a fűző a szülés után átmenetileg segíthet, hogy könnyebben átvészeljük a gyermekágyas időszakot, mégsem javasolja a szakember: megnövelheti ugyanis a méhsüllyedés kialakulásának esélyét. Ez szintén gyakori probléma szülés után: a meglazult szalagok és kötőszövetek a hasban engedik lecsúszni a méhet a szülőcsatorna vagy a vagina irányába. 

„Mivel a derékformáló fűzők még jobban összenyomják a hasat, még nagyobb stressz éri a medencefenék izmait. Bár a méhsüllyedés idővel javulhat, a fűző pont ez ellen dolgozik a nyomás fokozásával” – figyelmeztetett a gyógytornász. 

Hogyan formálhatjuk biztonságosan a derekat?

A modern divat és a társadalom hatalmas nyomást helyez a nőkre a tökéletes alak elérésével kapcsolatban, nehéz ez alól kivonni magunkat. Tudatosítanunk kell magunkban, hogy a vékony derék nem egyenlő az egészséggel, a testalkat pedig rengeteg tényezőtől függ a csontszerkezettől az izmok felépítéséig. 

Ha túlsúllyal küzdünk, és az egészségünk érdekében szeretnénk megszabadulni a súlyfeleslegtől, inkább egészséges módszereket javasolnak a szakemberek a fogyásra és az alakformálásra.

  • Álljunk át egészséges étrendre, fogyasszunk sok gyümölcsöt és zöldséget.
  • Heti 150 perc közepes intenzitású testmozgást iktassunk be az életünkbe, vagy 75 perc nagy intenzitású kardiomozgást. 
  • Aludjunk minden éjszaka lehetőleg 7-9 órát.
  • Csökkentsük a stresszt.

Bár a derékformáló fűző csábító és egyszerű karcsúsító eszköznek tűnik, nincs bizonyíték arra, hogy valóban karcsúsítana vagy tartósan keskennyé varázsolná a derekat. A homokóraalkat helyett viszont komoly egészségügyi problémákat eredményezhet a légzési nehézségtől a szülés utáni méhsüllyedésig. „A gyors megoldások általában nem segítik elérni a fitneszcélokat. Mielőtt bármi ilyen eszköz használatára adnánk a fejünket, gondoljuk át, mennyi a realitása annak, hogy valóban tökéletes homokóraalkatúak legyünk. A csontokból még senkinek sem sikerült fogynia” – mondta a gyógytornász.

Olvass tovább!

Forrás: Insider
Fotó: Unsplash

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód