A Hong Kong Business School és a Kínai Egyetem közös tanulmánya az úgynevezett barát paradoxont vizsgálta. Eszerint az elmélet szerint az emberek úgy gondolkodnak, hogy minél népszerűbbek vagyunk, annál több barátot vonzunk. Ugyanakkor sokkal inkább azokkal akarunk összebarátkozni, akiket nem vesz körül nagy baráti kör.
„A társas kapcsolatok kulcsfontosságúak az általános jóllétünkhöz, ám rengeteg téves elképzelés él a fejünkben a barátságról, és gyakran nem megfelelő stratégiák mentén alakítjuk ezeket a kapcsolatokat” – mondta Csiancsi Dai marketingprofesszor, a tanulmány vezető szerzője, aki azt reméli, hogy kutatásuk eredményei segíthetnek erős baráti kapcsolatokat kialakítani. Ezek hiánya ugyanis legalább annyira halálos, mintha napi 15 szál cigarettát szívnánk. „A jelen helyzetben pedig az erős kötődések és a barátoktól érkező támogatás még fontosabb, mint korábban” – tette hozzá a professzor.
Villámbarátságok
Dai és kollégái hat korábbi tanulmány eredményeit összegezték, ezek között online és személyes barátkozásra vonatkozó kutatások is szerepeltek.
Az első három tanulmány azt vizsgálta, az emberek mit várnak el a barátaiktól, és milyen barátot szerettek volna. Az eredmények szerint jó minőségű kapcsolatokat akarnak, amelyben sok idő jut ránk. Ez pedig nehezebben valósulhat meg valakivel, akinek kiterjedt baráti köre van, amit a válaszadók nem vettek figyelembe, amikor meghatározták, milyen barátokat szeretnének.
Olvastad már?
Miután a kutatók emlékeztették a résztvevőket arra az eltérésre, hogy valószínűleg kevesebbet tud adni az, aki többfelé figyel, a válaszadók változtattak nézőpontjukon.
A másik három villámbarátságokról szóló tanulmányba olyan embereket vontak be, akik barátokat kerestek. Az egyik tanulmányban profilokat hoztak létre, és ezek alapján kellett kiválasztani, kivel barátkoznának össze. Egy másik esetben pedig ismerkedő eseményt tartottak a kutatás helyszínén.
„Az ilyen eseményeken azoknak volt a legkisebb esélye mély barátság alapjait lefektetni valakivel, akiket a legnagyobb, ám sokkal felszínesebb kapcsolatokból álló szociális háló vett körül” – mondta a kutatás vezetője, hozzátéve, hogy ez nemtől és kortól függetlenül így alakult minden esetben.
Egocentrikus nézőpont
A kutatók szerint az ember énközpontú nézőpontja is szerepet játszik a barát paradoxonban: a saját magunkról alkotott – ebben az esetben téves – feltevéseinket vetítjük ki másokra, majd magunkat helyezzük a másik ember helyére, és vonatkoztatjuk magunkra a benyomásokat.
Emellett a nyugati kultúra is azt sulykolja belénk, hogy minél több barátunk van, annál jobb, hiszen ez a megnyerő személyiség és a sikeresség bizonyítéka. „Hajlamosak vagyunk megfeledkezni a negatívumokról: kevesebb időnk és energiánk van ezekre a barátságokra, így ezek nem mélyülnek el igazán” – mondta Dai.
A kutatók szerint más tényezők is szerepet játszhatnak abban, hogy valójában azokkal barátkoznak szívesebben az emberek, akiket nem zsong körül a barátok hada. „Az is lehetséges, hogy azért közeledünk szívesebben a kevésbé népszerű emberekhez, mert félünk a visszautasítástól. Emellett azt is gondolhatjuk, hogy ha olyan emberrel kötünk barátságot, akinek kisebb a baráti köre, mint a miénk, az ő barátai átpártolnak hozzánk, ezáltal növekszik a mi kapcsolati hálónk.”
Forrás: Insider Fotó: Unsplash