Zsírégetésben jobbak a nők, mint a férfiak

2021. március 26. |

Talán adhat egy kis pluszmotivációt az edzéshez, hogy egy friss kutatás eredményei szerint a nők előnyben vannak, ha az edzés közbeni zsírégetésről van szó.

Nem is egy, hanem rögtön két tanulmány eredményei is azt bizonyítják, hogy a nők több zsírt égetnek el edzés közben, mint a férfiak. Emellett azok a sportolók, akiknek jobb az állóképessége, nemtől függetlenül több zsírt égetnek el, mint kevésbé fitt társaik. 

nok-zsiregetes-allokepesseg

A Bath Egyetem tudósai több mint hetven egészséges, 19–63 év közötti felnőttet vizsgáltak. Az alanyoknak éhgyomorra kellett különböző teszteket teljesíteniük kerékpározás közben. A kutatók úgy találták, hogy azok a személyek, akik a legtöbb zsírt égették el, egyben a legjobb állóképességgel is rendelkeztek. Ezt úgy vizsgálták, hogy edzés közben mérték az alanyok oxigénfelhasználását. Ezt eddig is sejtették a kutatók, ami azonban meglepte őket, hogy a nők minden szinten több zsírt égettek el a testmozgás során, mint a férfiak. 

Ugyanez a tudóscsoport vizsgálta meg azt is egy második tanulmányban, mi határozza meg, hogy az emberek mennyi testzsírt használnak fel a mozgáshoz szükséges energia biztosításához. Az Experimental Physiology című orvosi szaklapban megjelent tanulmány szerint egy speciális, az izmok közötti kötőszövetben található fehérje segít lebontani a zsírt, hogy a szervezetünk energiává alakíthassa az erőteljes mozgáshoz. Azt azonban nem sikerült egyelőre megválaszolni, a nők miért égetnek több zsírt, mint a férfiak. 

A fittség javítja a zsírégetést

Régóta tudott, hogy a jobb fizikai állapotban lévő emberek teste több zsírt éget el edzés közben, függetlenül az olyan tényezőktől, mint az étrend és az edzésrutin. Ennek oka az, hogy aki rendszeresen mozog, annak jobb az állóképessége, nagyobb az izomtömege. A több izom pedig több energiát igényel, függetlenül attól, mit sportol valaki. A kutatás szerint az sem befolyásolta az eredményeket, hogy a résztvevők étrendjében a szénhidrátok vagy a zsírok voltak-e túlsúlyban. 

A kutatás eredményei tehát azt sugallják, hogy ha azt szeretnénk, hogy a szervezetünk több zsírt égessen el az edzések során, nem az a célravezető, ha órákig küzdünk az aerobicórán vagy speciális étrendet követünk. Ehelyett az általános állóképességünket célszerű fejlesztenünk.

Ezt úgy érhetjük el, ha rövidebb, intenzívebb szakaszokat illesztünk az edzésünkbe rövidebb pihenőidőkkel. Például 20 másodperc sprintelés után 10 másodperc pihenés, majd ezt ismételjük 6-8 alkalommal. A tempónak elég intenzívnek kell lennie ahhoz, hogy néhány perc után elfáradjunk. Ezt nevezik gyakran Tabata-edzésnek is. 

Olvastad már?

A jobb zsírégetés előnyt adhat a nőknek

A zsírégetés hatékonysága nem csak a fogyás miatt fontos. Különböző sportágaknál a teljesítmény szempontjából is lényeges. A zsír a test üzemanyaga a közepes vagy annál erősebb intenzitású testmozgás alatt, különösen, ha hosszú ideig tart az erőkifejtés. A rövid, de nagy intenzitású mozgáshoz a test a szénhidrátot hasznosítja energiaként. Ám ha ez a tréning tovább tart, az anyagcserénk átvált, és a zsírraktárakból szabadít fel energiát az izmaink számára.

Ezért számít különösen az állóképességi sportoknál a zsírégetés hatékonysága, és ezért lehetnek nagyon sikeresek a nők a maraton és az ultramaraton futásban például. A hatékonyabb zsírégetés sokkal ellenállóbbá teheti őket a fáradtsággal szemben a hosszú erőkifejtés alatt. „A zsírégetés nagyobb kapacitása késleltetheti annak bekövetkeztét, amikor a szervezet kifogy az értékes szénhidrát-erőforrásokból” – mondta dr. Javier Gonzalez, a tanulmány vezető szerzője.

A nők fizikailag rugalmasabbak, mint a férfiak

A kutatások eredményei arra is utalnak, hogy a nők hosszabb ideig bírják az edzést, futást vagy más fizikai aktivitást, mint a férfiak. Ellenállóbbak a fáradtsággal szemben, jobb a véráramlás az izmaikban, gyorsabban regenerálódnak a kimerítő erőfeszítések után, mint a férfiak. A jobb zsírégetés lehet a magyarázat arra is, hogy a nők miért érzékenyebbek az inzulinra, a vércukorszintet szabályozó hormonra. Az inzulinérzékenység az egészséges anyagcsere egyik jele, amely szintén arra utal, hogy a nők nemcsak fizikailag, de az anyagcseréjüket tekintve és rugalmasabbak, mint a férfiak.

Forrás: Insider Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

5 tévhit az edzésről és a fogyásról

5 tévhit az edzésről és a fogyásról

Biztosan sokakkal előfordult már, hogy azt gondolták, mindent megtesznek az alakformálásért, de mégsem jött a várt eredmény. Ebben is segíthet, ha tisztázunk pár általánosan elterjedt tévhitet az edzéssel és a fogyással kapcsolatban.

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód