- Mérgező munkatársak, irritáló íróasztalszomszédok: a legtöbb dolgozó életét ők keserítik meg igazán.
- A munkahelyi feszültségek gyakoribbak, mint hinnénk.
- Nézzük, milyen trükköket vethetünk be a mérgező munkahelyi légkör ellen!
A mérgező munkahelyi kapcsolatok sokunk életét megnehezítik. Köztudott, hogy nemcsak az irodában, a csillogó filmiparban is vannak éles ellentétek munkatársak között. Ott van például Kim Cattrall és Sarah Jessica Parker konfliktusa, az ő személyes ellentétük végül Samantha karakterének kiírásához (majd visszatéréséhez) vezetett az És egyszer csak… című sorozatban.
A valóság az, hogy a munkahelyi feszültségek gyakoribbak, mint gondolnánk. Egy amerikai felmérés szerint az Egyesült Államokban a munkavállalók kilencven százalékának van problémája valamelyik kollégájával, 57 százalékuk a felmondást is fontolgatja emiatt.

Utálom a munkatársamat – mit tegyek?
Nagy Britanniában pedig dúl a home office-láz, talán hasonló okokból. Egy héten maximum másfél napot töltenek az irodában a dolgozók, ezzel az adattal ők Európa leglelkesebb home office felhasználói.
Sarah Aviram HR-szakértő szerint a világjárvány óta csak nő a munkahelyi feszültség világszerte. De vajon mit tehetünk, ha muszáj bent lennünk az irodában, és még a munkatársunk is nagyon zavaróan viselkedik? Íme a szakember tippjei.
Ezekkel a trükkökkel könnyebb lesz elviselnünk a mérgező munkatársakat!
1. Vegyünk egy nagy levegőt!
Jobb nem konfrontálódni, különösen, ha egylégterű irodában dolgozunk, és jelenet lenne a veszekedésből. Semmiképp ne bonyolódjunk heves vitákba a tárgyalóteremben sem. Inkább higgadjunk le, vegyünk egy nagy levegőt, majd egyeztessünk időpontot egy négyszemközti egyeztetésre.

Munkahelyi feszültségek esetén is: lélegezzünk!
2. Kérjünk, ne vádoljunk
Ha megvan a személyes beszélgetés időpontja, úgy készüljünk, hogy mindenképp hangozzon el, pontosan mi történt, mi volt a zavaró vagy bántó viselkedés. Ne vádaskodjunk, semleges hangnemben szólítsuk fel a másikat, hogy magyarázza el, mi történt. Ha belátja, hogy hibázott, kérjük meg rá, hogy változtasson.
3. Találjuk meg benne is a jót
Ha mindig irritáltan reagálunk, az bennünket sem tüntet fel jó fényben. A másik embert nem fogjuk tudni megváltoztatni, a saját reakciónkat viszont igen. Ha valaki irritál bennünket, az visszafelé is igaz lehet. Próbáljuk ki, hogy két hétig barátságosak vagyunk, hátha fordul a kocka és sikerül jobb irányba terelni a kommunikációt.

Mérgező munkahelyi kapcsolatok: bennünk van a hiba?
4. Talán bennünk van a hiba?
Egy kis önvizsgálat sosem árt. Ha a fentiek egyike sem működik, talán magunkban kell keresni a hibát. Az emberek gyakran belefáradnak a dolgokba a munkahelyükön, vagy nem találják a munka és a magánélet közti egyensúlyt. Megváltoznak a prioritások, a motiváció visszaesik, vagy egyszerűen csak nem a megfelelő pozíciót tölti be az ember.
Képzeljünk el egy grafikont, melyen két egyenes látható. Az egyik azt jelöli, mennyire élvezetes az adott feladat elvégzése, a másik, hogy milyen a hatása annak, ha elvégezzük az adott feladatot. Ideális esetben a két egyenes együtt mozog: a feladataink élvezetesek és elérünk velük bizonyos célokat.
Ha unalmas jelentéseket kell írnunk, amiket senki nem olvas, az meglehetősen frusztrálóvá válhat hosszú távon. Az is előfordulhat, hogy ezek a negatív érzések egy kolléga felé irányulnak, pedig nem feltétlen vele van a baj. Ha viszont szeretjük a munkánkat, a napi feladatainkat, a kollégákkal is sokkal jobban kijövünk – állítja a szakértő.
Forrás: Telegraph Fotó: Getty Images